اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم یزد و صدوق خواستار شد‌

رفع مشکل کمبود فضای کتابخانه وزیری‌

خبرگزاری فارس: نماینده مردم یزد و صدوق خواستار رفع هرچه سریع‌تر مشکل کمبود فضای کتابخانه وزیری با خرید زمین‌های مخروبه اطراف این کتابخانه تاریخی و ارزشمند شد.

رفع مشکل کمبود فضای کتابخانه وزیری‌

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدصالح جوکار در بازدید از کتابخانه تاریخی وزیری یزد اظهار داشت: کتاب و گسترش فرهنگ مطالعه باعث رشد و پیشرفت جامعه می‌شود و توجه به کتاب و کتابخوانی یکی از وظایف مهم و اثرگذار مسئولان در جامعه است.

وی افزود: شناخت افراد از مسائل، با تلاش و همت، مطالعه، کنجکاوی و آگاهی ایجاد می‌شود و همه این موارد در کتاب و مطالعه خلاصه شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد بیان کرد: کتاب آگاه‌ترین و بهترین دوستی است که افراد می‌توانند داشته باشند و این دوست هرگز به انسان ضربه نخواهد زد و بر علم انسان نیز می‌افزاید.

جوکار در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد حجت‌الاسلام وزیری، بنیانگذار کتابخانه وزیری عنوان کرد: کتابخانه وزیری یزد از بزرگترین و مهم‌ترین کتابخانه‌های کشور است که به دلیل وجود هزاران جلد نسخه خطی ارزشمند، محل مراجعه روزانه ده‌ها پژوهشگر و دانشجو است و این نهاد مرهون درایت و دوراندیشی دانشمند این دیار، حجت‌الاسلام وزیری است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از این ایشان نیز، شهرت این کتابخانه، ثمره تلاش و پیگیری مدیر این کتابخانه است که این تلاش‌ها به واقع شایسته تقدیر است.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات این کتابخانه تاکید کرد: باید با طرحی جامع و اضافه کردن به وسعت کتابخانه وزیری با خرید زمین‌های مخروبه اطراف کتابخانه، به رفع مشکلات این کتابخانه در زمینه کمبود فضا توجه بیشتری صورت گیرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان یزد نیز دراین نشست گفت: در حال حاضر 121 کتابخانه در استان یزد فعالیت می‌کند که از این تعداد 99 کتابخانه نهادی و 22 کتابخانه مشارکتی است.

محمدحسین پارساییان افزود: 91 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان یزد هستند که 9 درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهد و استان یزد در این زمینه رتبه دوم کشور را دارد.

وی ادامه داد: تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی استان یک میلیون و 700 نسخه کتاب است و در این زمینه نیز استان یزد رتبه برتر را در کشور دارد.

پارساییان افزود: رتبه استان یزد در مطالعه روزنامه در سطح کشور رتبه سی‌ام و در مطالعه غیر درسی رتبه 15 کشور است که به نظر می‌رسد این آمار زیبنده دارالعباده و دارالعلم یزد نیست.

مدیر کتابخانه وزیری یزد نیز در این بازدید اظهار داشت: در گنجینه آثار خطی کتابخانه وزیری یزد آثار نفیس و منحصر به فرد، به ویژه از کاتبان و نویسندگان و شاعران یزدی دیده می‌شود.

محمدرضا انتظار بقیه‌الله افزود: برخی از آثار نفیس خطی که بزرگان یزد یا امضا یا به مهر خود ممهور کرده‌اند و نیز صدها عکس قدیمی از رجال و بزرگان ایران و یزد در موزه این کتابخانه وجود دارد.

وی ادامه داد: کتابخانه وزیری یزد علاوه بر گنجینه کم‌نظیر خطی دارای 8هزار نسخه کتاب چاپ سنگی است به تدریج 4 هزار نسخه این مجموعه دیجیتال سازی و نسخه پشتیبان تهیه شده است.

مدیر کتابخانه وزیری یزد اظهار داشت: این کتابخانه وابسته به آستان قدس رضوی با بیش از 6هزار متر مربع فضای فرهنگی مطالعاتی، شامل مخزن کتاب‌های چاپی با بیش از210هزار جلد کتاب چاپی، مخزن کتاب‌های خطی با بیش از 5هزار جلد کتاب خطی، مخزن کتاب‌های چاپ سنگی با بیش از 8 هزار جلد، مخزن مطبوعات، تالار محققان، موزه و... یکی از کتابخانه‌های غنی کشور است.

انتهای پیام/2464/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول