اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر سابق ایران در اردن در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

احتمال افزایش اعتراضات خیابانی در اردن/درخواست معترضان برای کاهش اختیارات شاه

خبرگزاری فارس: سفیر سابق کشورمان در اردن درباره ادامه ناآرامی ها در این کشور گفت: افزایش اعتراضات علیه دولت، پادشاه را در تنگنا قرار خواهد داد و وی وادار به تغییر نخست وزیر خواهد شد.

احتمال افزایش اعتراضات خیابانی در اردن/درخواست معترضان برای کاهش اختیارات شاه

محمد ایرانی سفیر سابق کشورمان در امان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره نا آرامی‌های اخیر در اردن گفت:‌ واقع قضیه این است که آنچه در اردن در میان گروه‌ها و معارض و مخالف مشاهده می‌شود عمدتاً خواسته‌ای پائین‌تر از سرنگونی دربار است.

وی افزود: مسائل مربوط به وضعیت معیشت و تغییر در قوانینی که مربوط به کاهش اختیارات پادشاه باشد، اولویت اعتراضات کنونی است.

ایرانی با بیان اینکه تبدیل نظام شبه مطلق سلطنتی به مشروطه سلطنتی خواسته احزاب معارض اردنی است، ابراز داشت: معارضان خواستار اداره کشور توسط دولت و مجلس منتخب و پادشاهی با اقتدار محدود هستند.

وی در ادامه تصریح کرد که نحوه مواجه شدن دولت با اعتراضات دارای اهمیت است؛ دولت یا مقاومت می‌کند یا از تصمیم خود باز می‌گردد و اگر بخواهد در مقابل مردم مقاومت کند، اعتراضات خیابانی افزایش خواهد یافت.

سفیر سابق کشورمان در اردن تأکید کرد که افزایش اعتراضات علیه دولت ، پادشاه را در تنگنا قرار خواهد داد و وی وادار به تغییر دولت خواهد شد، همانطور که طی چند سال اخیر 6 بار دولت را تغییر داد.

وی تصریح کرد که علاوه بر اصلاحات سیاسی در راستای کاهش قدرت پادشاه و مشکلات معیشتی عوامل دیگری چون فساد در حکومت نیز در شکل‌گیری اعتراضات داخلی اردن نقش دارند.

محمد ایرانی تأکید کرد که مردم از فساد در بخش‌های مختلف حکومت، در بین وزیران، مقامات امنیتی به شدت ناراحت هستند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی در اردن اظهار داشت که اعتراضات اردنی‌ها تنها مسئله معیشتی نیست بلکه اصلاحات سیاسی در آستانه انتخابات در اولویت مخالفان به رهبری اخوان المسلمین است.

وی اظهار داشت که اخوان در صورت برگزاری انتخابات شانس زیادی برای پیروزی دارد ولی با تصویب قانون جدید انتخاباتی «یک فرد؛ یک رأی» این شانس از اخوان گرفته می‌شود.

ایرانی در ادامه گفت: اکنون ائتلافی از احزاب مخالف برای تحریم انتخابات شکل گرفته که علاوه به اخوان المسلمین احزاب اسلامی میانه‌رو همچون وحدت اسلامی و برخی احزاب چپ ملی‌گرا نیز در آن حضور دارند.

وی تأکید کرد که اگر پروژه تحریم انتخابات توسط احزاب مخالف علمی شود، انتخابات در واقع از بین می‌رود و شانس این مسیر برای تغییر سوخته می‌شود.

این کارشناس مسائل اردن اظهار داشت که حکومت قصد سوزاندن شانس انتخابات را ندارد و احتمالاً انتخابات را به تأخیر می‌اندازد و در آخرین لحظه احتمال وارد شدن پادشاه برای حل این مسئله وجود دارد.

وی در پایان وی گفت: پادشاه اردن یا اقدام به تغییر نخست‌وزیر می‌کند که چند ماه فضای تنفس سیاسی ایجاد کرده و نگاه‌ها به تغییرات کابینه متمرکز می‌شوند یا موعد انتخابات به تعویق انداخته می‌شود و یا برخی از بندهای مورد نظر مخالفان در قانون جدید انتخابات تغییر می‌کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول