اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

استراتژی ترکیه در «راس العین» سوریه

خبرگزاری فارس: یک روزنامه‌نگار عرب به بررسی راهبردهای ترکیه در شهرک سوری «راس‌العین» و دلایل پشت پرده حضور نظامی سلفی‌ها در این منطقه پرداخت.

استراتژی ترکیه در «راس العین» سوریه

به گزارش فارس، «نضال حماده» یکی از تحلیل‌گران و نویسندگان عرب در مقاله‌ای که در پایگاه خبری «الانتقاد» منتشر شد به بررسی تنش‌های جاری در شهرک مرزی «راس العین« سوریه واستراتژی ترکیه در آن پرداخت که ترجمه آن در پی می آید:

***

شهرک «راس العین» سوریه در نزدیکی مرزهای مشترک ترکیه و سوریه قرار دارد و یک منطقه است که ترک‌ها را بر آن داشته است تا با کمک سلفی‌های مسلح سوریه و خارجی‌ها که حمایت غربی‌ها، ‌ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را با خود دارند، آن را تحت اشغال و کنترل خود درآورد.

راس العین در واقع یک شهرک کردی است که عرب‌های ترکیه در سال 1926 برای فرار از پاکسازی نژادی در این کشور، وارد آن شده‌اند و پس از آن نیز برخی قبائل عربی از منطقه فرات در سال 1974 در آن اسکان یافتند.

به این ترتیب می‌توان بافت جمعیتی آن را این گونه تشریح کرد که دو سوم آن را کردها تشکیل می‌دهند و یک سوم آن عرب‌هایی هستند که تنها در دو محله آن ساکن هستند.

منابع آگاه در فرماندهی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که در واقع شاخه سوری حزب کارگران کردستان است، در گفت‌وگو با الانتقاد اعلام کردند:نزدیک به هزار مسلح عربی و خارجی از داخل اراضی ترکیه به راس العین یورش آورده‌اند و وارد محله‌های عرب‌نشین شده‌اند. یک نیروی ویژه ترکیه نیز همراه این نیروهای عربی و با هماهنگی برادر یکی از اعضای پارلمان سوریه وارد راس العین شده‌ است.

به گفته این منابع، دولت سوریه برادر این نماینده پارلمانی را به نزدیک به 200 قطعه اسلحه مجهز کرده بود اما او راه خود را عوض کرده و از این اسلحه علیه ارتش سوریه استفاده می‌کند.

به گفته این منابع، فرماندهان کرد و عرب ساکن راس العین با نیروهای امنیتی سوریه توافق کرده‌اند تا این شهرک را تخلیه کنند تا هیچ درگیری در محله‌های کردنشین روی ندهد. نیروهای امنیتی سوریه نیز مراکز اصلی خود از جمله مرکز امنیت نظامی، مرکز پلیس و مرکز اطلاعات را تخلیه کرده‌اند. ارتش سوریه همچنین نیروهایی را از شهر الحسکه در اطراف راس العین مستقر کرده تا برای هر گونه حمله احتمالی آماده باشند.

استراتژی ترکیه در راس‌العین

منابع آگاه فرماندهی در حزب اتحاد دموکراتیک سوریه می‌گویند: افراد مسلح کمیته‌های حمایت مردمی به این گروه‌های سلفی نفوذی به راس العین اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی سوریه از شهرک مذکور خارج شده‌اند لذا دیگر دلیلی برای بقای این افراد در این شهرک با اکثریت کرد وجود ندارد. اما این سلفی‌ها در پاسخ گفتند که از سوی ترکیه مامور شده‌اند تا نواری به طول 100 کیلومتر از راس‌العین تا عامودا و به عمق 5 کیلومتر در داخل سوریه تشکیل دهند.

این منابع استراتژی ترکیه در این منطقه را این‌گونه تشریح می‌کنند:

- ایجاد یک منطقه حائل در این منطقه دشت برای نفوذ آسان تانک‌های ترکیه.به رغم حضور کردها و امکان درگیری با آنها در این منطقه ترکها روی این منطقه راهبردی و دشت پهناور حساب می‌کنند.

- پیشروی از این منطقه حائل به سوی «تل التمر» یک مسئله راهبردی مهم است. این منطقه در مسیر جاده حلب و مرزها قرار دارد و یک راه جدید برای ورود و نفوذ افراد مسلح و سلاح به حلب است.

- باز کردن راهی برای حمایت از افراد مسلح در دیر الزور که به دلیل دوری جغرافیایی از ترکیه، به نوعی در انزوا قرار گرفته‌اند و نیز ایجاد امکان بستن مرزها با عراق هر چند اگر عملی نشود.

- ممانعت از هر گونه تحرک کردها در سوریه و ترکیه و سرکوب آنها از ریشه.

منابع آگاه در فرماندهی کردها اعلام می‌کنند که ترک‌ها از همان ابتدای حمله به راس العین از مرزهای سوریه و ترکیه مین‌ها را خنثی می‌کردند و این امر اقدامی برای تشویق شهروندان سوری به ویژه کردها برای خروج از محل‌های سکونتشان بود تا سیطره بر مناطق مسکونی آنها آسان تر شود.

عملا نیز بسیاری از خانواده‌ها به ترکیه مهاجرت کردند اما تلاش‌های حزب دموکراتیک و عشایر منطقه موجب شد تا بسیاری از این خانواده‌ها بازگردند.

انتهای پیام/++

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول