اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

ملازهی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

معامله بزرگ افغانستان و پاکستان و حل موضوع طالبان

خبرگزاری فارس: کارشناس حوزه شبه قاره معتقد است که یک معامله بزرگ بین پاکستان و افغانستان برای حل موضوع طالبان در جریان است.

معامله بزرگ افغانستان و پاکستان و حل موضوع طالبان

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی فارس، «صلاح‌الدین ربانی»، رئیس شورای صلح افغانستان همراه با هیئتی با هدف گفت‌و‌گو با مقام‌های پاکستانی چندی پیش به این کشور سفر کرده است.

به نظر می‌رسد در نتیجه این سفر مقامات پاکستانی با آزادی ملا ترابی، وزیر پیشین عدلیه طالبان و 2 مامور اطلاعاتی طالبان موافقت کرده است. ولی ملابرادر، نفر دوم طالبان هنوز در بین نفرات آزاد شده نیست. آزادی تعدادی از زندانیان طالبان از سوی پاکستان دستاورد بزرگی برای هیئت افغانی به شمار می‌آید.

بعد از اینکه طالبان فروردین امسال از مذاکرات صلح کنار کشیدند، تا کنون فعالیتی برای بازگرداندن آنها به میز مذاکرات صورت نگرفته بود. آزادی این چند مقام پیشین طالبان، برای آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح بسیار مهم به خوانده شده است.

در این خصوص محمد پیرملازهی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر این که بحث اصلی در مورد وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور در 2014 است، عنوان کرد: دو نگرانی اصلی در حال حاضر در مورد این کشور وجود دارد. اول اینکه طالبان از طریق قهرآمیز مجددا حمله‌ور شود، با توجه به این که هنوز نیروهای نظامی افغان در حد و توانی نیستند که بتوانند به صورت مستقل از نیروهای ناتو و آمریکا مقاومت کنند. در واقع خطر سقوط حکومت وقت وجود دارد. نگرانی دوم نیز در خصوص ادامه حمایتی است که از دید افغانستان، کشور پاکستان از گروه طالبان و شبکه حقانی و حکمت‌یار دارد. حال باید این نگرانی‌ها به نوعی قبل از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان به شکلی برطرف شود، هر چند که نیروهای خارجی به طور کامل خارج نخواهند شد و یک پایگاه نظامی در افغانستان باقی خواهد ماند.

شورای عالی صلح افغانستان به دنبال رسیدن به یک مصالحه ملی تا قبل از 2014

وی با اشاره به سفر رئیس شورای عالی صلح به پاکستان گفت: این هیئت به دنبال این است که پاکستان و عربستان سعودی کمک کنند که مذاکرات جدی بین طالبان و حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان شروع شود و قبل از 2014 یک مصالحه ملی صورت بگیرد و جنگ به پایان رسیده و نگرانی‌ها از بین برود.

پاکستان تا به یک سری منافع استراتژیک خود نرسد حمایت خود از گروه‌های معارض افغانستان را قطع نخواهد کرد

کارشناس مسائل شبه‌قاره با بیان اینکه آیا شورای صلح می‌تواند چنین کاری انجام دهد و پاکستان به سادگی حاضر خواهد شد که با افغانستان کنار بیاد تصریح کرد: به نظر می‌رسد که قضاوت سخت است، به این دلیل که پاکستان یک سری منافع استراتژیک دارد که تا آن منافع را به دست نیاورد کاملا حمایت خود را از گروه‌های معارض افغانستان قطع و یا کم نخواهد کرد، اما فشار آمریکا به پاکستان خیلی زیاد است و امروز به نظر می‌رسد که پاکستان نسبت به گذشته تمایل بیشتری برای مذاکره با افغانستان دارد، چرا که می‌داند، اگر فشار آمریکا در این زمینه بیشتر شود امنیتش به خطر می‌افتد و از این زاویه امیدواری ایجاد شده که مذاکره‌ای جدی بین افغانستان و پاکستان صورت بگیرد.

به نظر می‌رسد که پاکستان حاضر نیست معامله‌ای روی ملا برادر انجام دهد

ملازهی با اشاره به این که در این راستا ربانی در خواستی مبنی بر آزادی 10 تن از سران طالبان که در پاکستان زندانی هستند را داده است گفت: البته در این بین ملابرادر نفر دوم طالبان که در حال حاضر زندانی است هم شاید پاکستان حاضر نشود وی را آزاد کند، چرا که وی سعی کرده بود تا از طریق کراچی شخصا راهی افغانستان شده و مستقیما با کرزی وارد مذاکره شود که این امر از نظر مقامات پاکستان یعنی دور زدن آنهاست، به همین دلیل وی در زندان به سر می‌برد. به نظر می‌رسد که پاکستان حاضر نیست معامله‌ای روی ملا برادر انجام دهد.

وی افزود: ظاهرا اجازه می‌دهند دیداری بین ربانی و ملابرادر صورت بگیرد البته این فعلا در حد یک شایعه است. ملابرادر از کسانی است که متوجه شده بود که پاکستان از طالبان استفاده ابزاری می‌کند.

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: بر اساس پیشنهاد دولت افغانستان قرار است که این 10 نفر که هنوز اسامی همه آنها مشخص نیست با پاسپورت پاکستانی برای شرکت در مذاکرات صلح طالبان و افغانستان راهی ریاض شوند. هر چند که هنوز پاکستان موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام نکرده است.

وی در خصوص زمان برگزاری این نشست عنوان کرد: هنوز زمانی برای این دور از گفت‌وگوها که قرار است این‌بار به جای قطر در عربستان برگزار شود اعلام نشده است.

به نظر می‌رسد افغانستان می‌خواهد خط مرزی دیورند را به رسمیت بشناسد

ملازهی با تاکید بر این که از نظر مقامات افغانستان باید قبل از 2014 مسئله طالبان حل شود اظهار داشت: این امر منوط به همکاری پاکستان است، به نظر می‌رسد که افغانستان می‌خواهد خط مرزی دیورند (خط مرزی مورد مناقشه بین پاکستان و افغانستان) را به رسمیت بشناسد. الان بحث‌هایی در کابل وجود دارد که عنوان می‌شود برخی گروه‌های سیاسی وابسته به تاجیک‌ها و ازبک‌ها تمایل دارند خط مرزی دیورند را به رسمیت بشناسند، چون معتقداند اگر این خط مرزی به رسمیت شناخته شود دیگر پاکستان انگیزه‌ای برای دخالت در افغانستان ندارد و صلح و ثبات در این کشور محقق خواهد شد.

وی افزود: البته افغان‌ها انتظار دارند در قبال به رسمیت شناختن مرز دیورند، بندری در پاکستان که عمدتا فکر می‌شود بندر گواتر باشد در ایالات بلوچستان در اختیارشان قرار بگیرد تا تجارت خارجی افغانستان از این بندر صورت بگیرد. به نظر می‌رسد به معامله بزرگی در جریان شکل گرفتن است، اما هنوز شکل آن روشن نیست.

شورای صلح افغانستان دو سال پیش با شرکت 70 عضو از سوی حامد کرزی، رئیس جمهوری این کشور با هدف مذاکره با طالبان ایجاد شد. ولی این شورا هنوز دستاورد چشمگیری نداشته است. ملا محمد عمر، رهبر طالبان، در پیام تبریک خود به مناسبت عید قربان با لحنی متفاوت از قبل امکان هر گونه مذاکره را با دولت افغانستان رد کرده بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول