اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مجروحان حمله صهیونیست‌ها به کشتی ماوی مرمره:

رژیم ترویست اسرائیل باید محاکمه شود

خبرگزاری فارس: مجروحین بازمانده از شبیخون ارتش صهیونیستی به کشتی ماوی مرمره در سال 2010 بر ضرورت محاکمه رژیم تروریست صهیونیستی تاکید کردند.

رژیم ترویست اسرائیل باید محاکمه شود

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، به دنبال آغاز دادگاه رسیدگی به پرونده شکایات بازماندگان جنایت رژیم صهیونیستی در شبیخون سال 2010 به کشتی امدادرسانی ماوی مرمره ترکیه، که طی آن نه تن از فعالان صلح ترکیه ای به شهادت رسیده و جمع زیادی از آنان مجروح و معلول شدند، در کشور ترکیه و محاکمه چهار تن از سرکردگان این رژیم تروریست ازجمله گابی اشکنازی رئیس وقت ستاد مشترک ارتش اسرائیل، دفتر خبرگزاری فارس در استانبول گفتگویی با برخی بازماندگان این فاجعه ترتیب داده و نظر آنان را درباره روند این دادگاه و پیامدهای آن جویا شد.

خانم ایشیل اوجال: این دادگاه ثابت می کند اسرائیل قابل محاکمه است

خانم ایشیل اوجال در گفت‌گو با فارس گفت که وی به اتفاق همسر و دخترش در کشتی ماوی مرمره حضور داشتند و در هنگام شبیخون کماندوهای صهیونیست نزد یکدیگر نبودند. وی تصریح کرد که صهیونیست ها از سلاح های گرم استفاده کرده و همراهان آنان را شهید کردند و عده ای هم زخمی شدند و در خاتمه شبیخون بازماندگان به اسارت گرفته شدند.

خانم ایشیل در ادامه گفت که همه وسایل آنان مصادره شد و مدت دو شبانه روز در حبس بودند و این در حالی بود که کشتی در آب های بین المللی در حال حرکت بود. وی تاکید کرد که این دادگاه ثابت خواهد کرد که اسرائیل هم قابل محاکمه شدن است و باید محاکمه شود، کما اینکه همه جنایتکارانی که دستور این شبیخون را دادند و یا در آن مشارکت کردند باید مجازات شوند و در این صورت باید در تاریخ قید شود که رژیم جنایتکار اسرائیل برای اولین بار تاوان جنایت خود را پس داد.

میکائیل ایلدیریم: این محکمه، برای ما نیست، متعلق به امت اسلام است

آقای میکائیل ایلدیریم دیگر مجروح این حادثه نیز گفت: رژیم اسرائیل همانند دزدان دریایی به کشتی ماوی مرمره شبیخون زد. همه دنیا می دانستند ما چه چیز به غزه حمل می کنیم. ما سلاح به کنار، حتی یک چاقو هم با خود حمل نمی کردیم، اما به ما حمله شد. وقتی آنها بعد از یک ساعت تلاش متوجه شدند که نمی توانند وارد کشتی شوند با بالگرد بر روی ما آتش گشودند، در نتیجه نه تن از ما شهید شدند و بیش از پنجاه نفر هم مجروح شدند.. اما اگر قرار باشد به فلسطین کمک برسانیم باز هم خواهیم رفت. ما خواهان شکست حصر غزه هستیم. انشاءالله این جانیان محاکمه می شوند. حداقل این است که این جانیان قادر به خروج از اسرائیل نخواهند بود. ما انتظار مادی نداریم، چونکه این محکمه در حقیقت متعلق به امت اسلام است.

حسین اوکچو: اسرائیل تعمداً آدمکشی کرد

آقای حسین اوکچو نیز به فارس گفت: همه دنیا این ماجرا را به طور زنده تماشا کرد. ما آنجا بودیم و دیدیم که اسرائیل تعمداً آدمکشی کرد. ما انتظار داریم این جرائم به مجازات برسد. ترکیه حتی خیلی دیر اقدام به رسیدگی به این پرونده کرد، اما بالاخره این دادگاه تاریخی شروع شد. اسرائیل تاکنون به دلیل هیچ یک از جنایاتش محاکمه نشده بود و این برای اولین بار در تاریخ اسرائیل است که از سوی یک دادگاه به محاکمه کشیده می شود.

احمد صلاح: خون شهیدان نباید بر زمین باقی بماند

احمد صلاح درباره این ماجرا گفت: در حین شبیخون ما مشغول اقامه نماز بودیم. در حال سجده صدای تیراندازی را شنیدیم. دوستان مان در کشتی همه گونه آزار و اذیت را دیدند، آزادی شان تحدید شد، به اسارت درآمدند. به بزرگسالان به هیچ وجه احترام نگذاشتند. صهیونیست ها حتی زنان را کتک زدند و تحقیر کردند و از هم تاسف بار تر کشته شدن دوستان مان بود. آنها وحشیانه به ما حمله کردند. حتی در حین حمل مجروحین به ما شلیک می کردند. دولت ترکیه باید هر چه لازم است صورت داده و اسرائیل را محاکمه کند و نگذارد خون شهیدان مان بر زمین باقی بماند.

محمد ناصر: اسرائیل صهیونیست و تروریست باید محاکمه شود

محمد ناصر مجروح دیگر حادثه نیز چنین گفت: صهیونیست ها مانند حیوان های وحشی به ما حمله کردند. آنها ما را در آب های بین المللی به اسارت درآوردند. آنها سگ های خود را به سوی ما رها کردند. از نیازهای انسانی محروم کردند. ما را کتک زدند و شکنجه کردند. من از مسئولین این جنایت ها شکایت دارم. اسرائیل صهیونیست و تروریست باید محاکمه شده و مجازات شود.

نوری ایلدیز: رژیم تروریست اسرائیل به سزای اعمال خود می‌رسد

اسرائیل رژیم تروریستی است و بالاخره به سزای اعمال خود خواهد رسید. در کشتی ماوی مرمره دوستان زیادی را از دست دادیم. ما هم در این پرونده به عنوان شاکی حضور داریم. همه دنیا با ماجرای این کشتی متوجه ظلمی شد که صهیونیست ها علیه فلسطینی ها روا می دارند. شهدا و مجروحین این حادثه ندای فلسطین را به همه دنیا رساندند. خون شهدای ترک و فلسطینی یکی شد و مردم ترکیه و فلسطین برادران خونی شدند. انشاءالله به برکت این اقدامات هم با هم در نماز جمعه در مسجد الاقصی شرکت می کنیم.

نوزات تاشکین: تا نابودی اسرائیل مبارزه می کنیم

آقای نوزات تاشکین در این باره گفت: ما با سفر به غزه به دنبال سه هدف بودیم که یکی شکست حصر غزه بود و دیگری نشان دادن چهره کریه رژیم تروریست اسرائیل به تمام دنیا بود و سوم هم زنده نگاه داشتن دعوای فلسطین بود. در واقع حمله به کشتی ماوی مرمره را نباید صرفا حمله به فلسطین و یا ترکیه تلقی کرد. حمله به کشتی ماوی مرمره در حقیقت حمله به تمام جهان اسلام و بشریت بود. در این دادگاه اسرائیل حتما باید محاکمه شود تا دیگر نتواند به دلخواه خود حرکت کند. به همین دلیل هم با تمام وجود پیگیر این پرونده خواهیم بود، تا نابودی کامل اسرائیل.

فکری کاراویل: اسرائیل در ماوی مرمره مرتکب جنایت شد

آقای فکری کاراویل ماجرای شبیخون را چنین تعریف کرد: من و شهید ابراهیم بیلگن در قسمت عرشه کشتی بودیم. دیگر چیزی به نماز صبح نمانده بود و به ترتیب وضو می گرفتیم. شهید علی حیدر بنگی روی خود را با پتو پوشانده و دریا را تماشا می کرد. قبل از اذان صبح قایق های صهیونیستی را در اطراف کشتی دیدیم. همزمان با اذان صبح حمله صهیونیست ها شروع شد. اول سعی کردند با طناب از کشتی بالا بیایند، ولی طناب ها را پاره کردیم. بعد بالگردها آمدند. ما هیچ وسیله دفاعی نداشتیم. اسرائیل در کشتی ماوی مرمره مرتکب جنایت شد و باید محاکمه شود.

محی الدین گیلی: ماوی مرمره، دادگاه مشترک بشریت است

محی الدین گیلی با تاکید بر اینکه این پرونده و دادگاه آن مسئله مشترک کل بشریت است گفت: جنایت اسرائیل تنها علیه سرنشینان کشتی نبود، بلکه علیه کل جهان و همه انسان های با وجدان و همه ملت ها بود. مقامات صهیونیست حقوق بشریت را زیر پا گذاشتند و باید بر اساس عدالت در مقابل افکارعمومی جهان محاکمه و مجازات شوند. رسانه ها باید روند این دادگاه را دنبال کرده و نتیجه را به گوش جهانیان برسانند.

احمد بلوغ تکین: اسرائیل در محکمه قلب بشریت محکوم است

احمد بلوغ یکی دیگر از مجروحین این حادثه نیز گفت: اولین هدف ما از سفر به غزه نشان دادن ابعاد تحریم غیرانسانی صهیونیست ها علیه ملت فلسطین بود. ما می دانستیم شرایط سختی پیش رو داریم و احتمال دارد رژیم تروریست اسرائیل به ما حمله ور شود، اما دست از هدف مان برنداشتیم. اما اسرائیل در آب های بین المللی به ما شبیخون زد نه تن از دوستان ما شهید شدند. بهرحال دنیا بار دیگر متوجه مسئله فلسطین شد. در مورد این دادگاه در ترکیه نیز باید بگویم اولا اسرائیل در محکمه قلب بشریت محکوم شده است و این دادگاه به لحاظ اینکه این رژیم از سوی مراجع رسمی هم محکوم شود حائز اهمیت است. اما هنوز هم کافی نیست. این دادگاه باید در سطح بین المللی هم برگزار شود و از کانال های دیپلماتیک و حقوق بین الملل ثابت کرد که فاجعه ماوی مرمره ترور دولتی است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول