اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ستون‌نویس معروف نیویورک‌تایمز:

ترکیه منتظر اقدامی از واشنگتن علیه سوریه نباشد

خبرگزاری فارس: ستون‌نویس معروف روزنامه نیویورک تایمز در گفت‌وگو با یک روزنامه ترکی اعلام کرد که ترکیه نباید منتظر اقدامی از سوی واشنگتن علیه سوریه باشد زیرا آمریکا اولویت‌های دیگری دارد.

ترکیه منتظر اقدامی از واشنگتن علیه سوریه نباشد

به گزارش فارس،«توماس فریدمن» روزنامه‌نگار آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه ترکی «ملیت» اظهار داشت: سوریه در برنامه کاری دوره دوم ریاست جمهوری «باراک اوباما» نیست زیرا او در این دوره به طور کامل بر روی مسئله اقتصادی متمرکز خواهد شد لذا ترکیه نباید منتظر اقدام واشنگتن علیه سوریه باشد.

وی که ستون‌نویس روزنامه «نیویورک‌تایمز» است تصریح کرد: آمریکا وارد مرحله‌ای شده است که در آن باید به خودش اهمیت دهد اما به طور کامل نیز ارتباط خود با جهان را قطع نمی‌کند. ضمن اینکه باید به شرکا و همپیمانان خود درباره حل مشکلات خاورمیانه اطمینان دهد.

فریدمن تصریح کرد: ملت آمریکا مالیات‌ زیادی بابت کمترین خدمات دولت پرداخت می‌کند و این امر سوالات زیادی را درباره اینکه اکنون باید چه کنیم، به وجود می‌آورد و اینکه آیا ترکیه می‌تواند در این امر نقش مهمی داشته باشد؟

فریدمن در ادامه فاتحه سیاست «صفر مشکل با همسایگان» را که «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه سر می‌داد، خواند و گفت این سیاست به سیاست «یک مشکل با همسایگان» تغییر کرده است. اما این تنها، مشکل ترکیه نیست زیرا تحولات بسیار سریع و غیرمنتظره رخ دادند.

وی درباره اینکه آیا ترکیه قادر به اداره بحران سوریه به شیوه‌ای غیر از شیوه کنونی است یا خیر، گفت: بحران سوریه تنها با گفت‌وگو حل خواهد شد.

فریدمن در ادامه سوال کرد: آیا ترکیه در اتخاذ موضع در قبال سوریه شتاب زده عمل کرده و نقش میانجیگری خود را از دست داده یا اینکه از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته و امروز از آن پشیمان است؟

این روزنامه‌نگار آمریکایی افزود: حل بحران سوریه نیازمند میانجیگری است که بتواند در آن واحد با «بشار اسد» رئیس‌جمهور، معارضان و روسیه مذاکره کند. ترکیه می‌توانست چنین اقدامی کند اما نمی‌دانم که آیا ترکیه امروز نیز می‌تواند به چنین کاری اقدام ورزد یا خیر!

وی در ادامه در خطاب به ترکها گفت: سوریه در نقشه آمریکا نیست و دمشق چیزی جز شهرکی خارج از واشنگتن نیست و قطعا «بیت لحم» پنسیلوانیا برای ما از «بیت‌لحم» کرانه باختری مهم‌تر است. لذا از شما می‌خواهیم که به جای ما، بحران سوریه را مدیریت کنید. بگویید که به چه چیزی نیاز دارید تا ما در اختیارتان بگذاریم اما پای ما را به میان نکشید...ما می‌توانیم به شما کمک کنیم اما از شما می‌خواهیم که به جای ما، شما مشکل را حل کنید.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول