اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

صالحی عنوان کرد

مخالفت ایران با برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه کشورمان در خصوص برنامه انگلیس و آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه تصریح کرد: ‌ما با هر روشی که برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است و شائبه دخالت در امور داخلی کشورها را ایجاد می‌کند مخالفیم.

مخالفت ایران با برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان امروز دوشنبه در حاشیه دومین همایش بین‌المللی حقوق بشر و فرهنگ‌ها در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات ایران و 1+5 با اشاره به اینکه قرار بود در آبان ماه تماسی بین آقای جلیلی و خانم اشتون در خصوص زمان و مکان گفت‌وگوها انجام شود تا به تصمیم واحدی برسند، اظهار داشت:‌ از آخرین خبرها در این زمینه اطلاعی ندارم و امیدواریم هر چه زودتر این نشست برگزار شود.

وی با بیان اینکه ایران هیچ گاه از مذاکرات دوری نکرده که اکنون بخواهد به آن بازگردد، اظهار داشت: آنها هستند که گاهی مذاکره را به تعویق انداخته و متوقف کرده‌اند.

صالحی با ذکر این نکته که همواره آمادگی برای انجام مذاکرات را اعلام کرده‌ایم، ‌خاطرنشان کرد: هیچ گاه به دنبال توقف مذاکرات نبودیم و ‌آماده تداوم آن هستیم تا به نتیجه مورد نظر طرفین نائل شود.

صالحی درباره استقبال مسکو از گفت‌وگوی مستقیم تهران و واشنگتن درباره موضوع هسته‌ای با بیان اینکه گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا در خصوص مسائل موضوعی از جمله در بحث افغانستان و عراق پیش از آن انجام شده، عنوان کرد: در حال حاضر گفت‌وگوی غیر مستقیم درباره برنامه هسته‌ای و در چارچوب 1+5 صورت می‌گیرد.

وی گفت‌وگوهای موضوعی را با گفت‌وگوهای دوجانبه سیاسی متفاوت خواند و افزود: تصمیم گیری درباره گفت‌وگوی جامع و شامل که همه ابعاد سیاسی را در برگیرد، با مقام معظم رهبری است.

خبرنگاری درباره برنامه آمریکا و انگلیس برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه سؤال کرد که صالحی تصریح کرد: ما با هر روشی که برخلاف نرم و کنوانسیون‌های بین‌المللی باشد و شائبه دخالت در امور داخلی کشورها را به همراه داشته باشد مخالفت می‌کنیم.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد:‌ نه ما بلکه افکار عمومی جهان نیز با این قضیه مخالفت می‌کنند زیرا اگر این شیوه راه بیفتد شیوه منطق قدرت است. همانگونه که سابق بر این منطقه پرواز ممنوع ایجاد شد و نتایجش را دیدیم.

صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره سفرش به میانمار با اشاره به دیدارش با همتایی میانماری در تهران و همچنین تماس تلفنی دو هفته اخیرش با وزیر خارجه میانمار بعد از اتفاقات تألم برانگیز و تاسف بار در این کشور اظهار داشت: قرار شد در آینده نزدیک سفری به میانمار داشته باشیم.

وی افزود: در گفت‌وگوی مستمر با دولت میانمار هستیم و آمادگی جمهوری اسلامی را برای کمک به مستضعفان میانمار اعلام کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در بین بوداییان میانمار عده‌ای هستند که به گفته دولت این کشور فاقد امکانات روزمره زندگی می‌باشند، گفت: ما آماده‌ایم ضمن رسیدگی به رفع نیازها و مشکلات معیشتی بوداییان این کشور کمک کنیم.

صالحی همچنین عنوان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای انجام سفر به میانمار و همچنین سفر هلال احمر به این کشور هستیم و درصددیم در آینده نزدیک سفارت ایران را در میانمار تاسیس کنیم.

وی در خصوص تحولات بحرین با بیان اینکه برخی‌ها در بحرین علاقمند به حل این بحران نیستند، گفت:‌ امیداریم دولت و ملت بحرین هر چه زودتر در یک نشست همه جانبه با یکدیگر این مسئله را حل کنند.

صالحی با بیان اینکه اگر از ما خواسته‌ شود ما آماده ارائه کمک در این زمینه هستیم، خاطرنشان کرد: یک بار پیش از این از ما درخواست کمک شد ولی برخی مسئولان بحرین مشکلاتی را به وجود آوردند. علاقمندیم موضوع بحرین هر چه زودتر به صورت مسالمت آمیز حل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: حاکمیت و استقلال بحرین از نظر جمهوری اسلامی محترم است و ما همواره بر این نکته تاکید کردیم. مردم بحرین مثل مردم دیگر کشورها خواسته‌ای دارند و امیدواریم دولت این کشور خواسته‌های مردمش را اجابت کرده و از این بحران عبور کند.

وی در خصوص برگزاری نشستی با حضور معارضان و دولت سوریه در تهران اعلام کرد در آینده نزدیک در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

صالحی سفرش به جیبوتی را به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی عنوان کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پارچین عنوان کرد: اینکه گفته شود می‌توان آثار آلودگی را پاکسازی کرد از نظر فنی حرف درستی نیست. آثار آلودگی هسته‌ای را نمی‌توان پاک کرد.

به گفته وی طرح این گونه اظهارات مورد سوء استفاده برخی‌ها قرار می‌گیرد و افکار عمومی را در جهت غیر صحیح هدایت می‌کند.

صالحی افزود:‌ امیدواریم با گام مثبتی که ایران در جهت حل و فصل قضیه برداشته و با توجه به نشست کارشناسان ایران و آژانس، چارچوب همکاری در ارتباط با بازدید از پارچین مشخص شود.

انتهای پیام/ص

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول