اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت نزول آیات ولایت

محفل شبی با قرآن در دماوند برپا می‏شود

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد هماهنگی اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند گفت: به همت این ستاد و به مناسبت شأن و منزلت نزول آیات ولایت، محفل شبی با قرآن در این شهرستان برپا می‏شود.

محفل شبی با قرآن در دماوند برپا می‏شود

حجت‌‏الاسلام محمد علاءالدینی امروز در گفت‏‌وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: این محفل نورانی با حضور قاریان قرآنی شهرستان دماوند و حافظی از دیگر نقاط کشور برپا می‏شود.

وی ادامه داد: بر اساس روایات و احادیث متعدد، در شب نزول آیات ولایت سوره‌‏هایی مانند «دهر» و همچنین «هل عطا» نازل شده است.

وی اضافه کرد: از این رو، محفل شبی با قرآن در دماوند برگزار می‏شود تا بیش از پیش قدر چنین روزهای مهمی را بدانیم.

علاءالدینی افزود: علاوه بر تلاوت آیات کلام‌‏الله مجید توسط قاریان و حفاظ دماوندی، گروه تواشیح برنامه‏ای نورانی در زمینه این شب بزرگ اجرا می‏کنند.

رئیس ستاد هماهنگی اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند ادامه داد: برای برگزاری محفل شبی با قرآن در دماوند علاوه بر ستاد نماز جمعه، هیئت‏های امنای محلات و همچنین اداره اوقاف و امور خیریه نیز همکاری دارند.

* پیام «مباهله» بزرگ‏ترین سند فضیلت اهل‏بیت (ع) است

رئیس ستاد هماهنگی اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند، پیام‏های برخواسته از جریان «مباهله» را بزرگ‏ترین سند فضیلت اهل بیت (ع) و حقانیت اسلام خواند.

علاءالدینی اظهار داشت: مباهله، واژه‏ای عربی و به معنای رها کردن و جدایی قید و بندها از اشیاء است.

وی ادامه داد: این واژه به نفرین دو گروه یا دو نفر نسبت به یکدیگر نیز معنا می‏شود و کیفیت آن بر اساس روایات، پنجه در پنجه انداختن دو گروه یا دو نفر از زمان نماز صبح تا طلوع آفتاب و بیان این کلمات است که «ای خدای آسمان‏های هفت‏گانه و زمین‏های هفت مرتبه و ای صاحب عرش عظیم اگر کسی حق را می‏پوشاند و کفر می‏گوید بر او عذاب نازل کند».

علاءالدینی اضافه کرد: در روزهای نزدیک به مباهله گروهی از مسیحیان نجران به مدینه آمدند و بحث درباره فرزند خدا بودن حضرت مسیح (ع) را مطرح کردند.

رئیس ستاد هماهنگی اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند افزود: آنها اصرار داشتند که ولادت بدون پدر حضرت عیسی (ع) نشانه آن است که این فرستاده خداوند، فرزند باری تعالی است.

وی ادامه داد: اما پاسخ محکم مسلمانان به این استدلال مسیحیان نجران این بود که در چنین شرایطی حضرت آدم (ع) بیش از حضرت مسیح (ع) فرزند خداوند محسوب می‏شود.

علاءالدینی اضافه کرد: آنها به این پاسخ راضی نشدند و رسول مکرم اسلام (ص) برای مباهله علاوه بر حضور خویش چهار تن دیگر را با خود همراه ساختند.

امام جمعه دماوند افزود: این چهار بزرگوار را حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه‏زهرا (س)، امام حسین (ع) و امام حسن (ع)، مشهور به پنج تن آل عبا تشکیل می‏دادند.

وی ادامه داد: حقانیت اسلام در جریان تاریخی مباهله به شکلی واضح قابل درک بوده و پاسخ محکم و متقن به شکاکان و تشکیک‏‌گران خود مهر تأییدی بر این مدعی است.

علاءالدینی اضافه کرد: الگوهای مباهله را می‏توان دیگر پیام بزرگ این جریان خواند؛ حضور دخت نبی مکرم اسلام (ص) به عنوان تنها بانوی حاضر در مباهله، امیرمؤمنان علی (ع) و دو فرزند بزرگوار ایشان را باید به عنوان الگوهای رفتاری امروز در جامعه مدنظر قرار داد.

انتهای پیام/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول