اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اندیشکده «شورای امنیت ملی آمریکا»:

پیروزی اوباما، باعث شکست نتانیاهو در انتخابات اسرائیل می‌شود

خبرگزاری فارس: پیروزی دوباره اوباما، مردم را دربرابر نتانیاهو و حزب لیکود قرار می‌دهد؛ چرا که اعتقاد دارند رابطه با آمریکا برای اسراییل دارای اهمیت است و نتانیاهو آشکارا از رامنی حمایت کرد و حالا رامنی انتخابات را باخته است.

پیروزی اوباما، باعث شکست نتانیاهو در انتخابات اسرائیل می‌شود

به گزارش فارس، اندیشکده «شورای امنیت ملی آمریکا» در این رابطه می‌نویسد: انتخاب دوباره اوباما نگاه‌ها را به سوی روابط بعضا پرتنش نخست‌وزیر اسراییل بنیامین نتانیاهو، با اوباما جلب کرده است؛ چرا که نتانیاهو همواره از رامنی حمایت کرده و این امر را نیز پنهان نمی‌کرد.

اوباما و نتانیاهو در مورد مسائل خاورمیانه گاهی با هم دچار اختلاف نظر بوده‌اند و همین موضوع سبب شده‌است تا اسراییلی‌ها نگران به خطر افتادن روابط گرم گذشته شوند.

چند ساعت پس از اعلام پیروزی اوباما در انتخابات روز سه‌شنبه، نتانیاهو سریعا دست به کار شد تا به روابط دیپلوماتیک آسیبی نرسد. او سفیر آمریکا در اسراییل (دان شاپیرو) را فراخواند و پیروزی اوباما را تبریک گفت.

او گفت: «روابط امنیتی آمریکا و اسرائیل نیرومند و استوار است و ما برای گسترش این روابط آمادگی خود را برای همکاری با پرزیدنت اوباما اعلام می‌کنیم و من همچنین آمادگی دارم برای پیشبرد اهدافمان در زمینه صلح و امنیت با ایشان همکاری کنم.»

در پاسخ به این سخنان و در اقدامی که معلوم بود از پیش برنامه‌ریزی شده است شاپیرو نیز در رسانه‌ها پاسخ نتانیاهو را به گرمی داد.

سخنان شاپیرو چنین بود: «پرزیدنت اوباما در دور اول ریاست جمهموری‌شان همکاری‌های امنیتی گسترده‌ای با شما و دولت جنابعالی داشته‌اند و بی‌گمان ایشان در دور دوم حضورشان در پست ریاست جمهوری نیز همچنان به این روابط ادامه خواهند داد. »

 

*ترس اسراییل

این سخنان در زمانی مطرح می‌شود که بیم از آسیب روابط به دلیل تنش‌ها و ناراحتی‌های شخصی میان نتانیاهو و اوباما بالا گرفته‌است. رقیب اوباما در انتخابات یعنی کاندیدای جمهوریخواهان(میت رامنی) دوست صمیمی نتانیاهو بود و نتانیاهو باور داشت در صورت پیروزی رامنی در انتخابات آمریکا حمایت دولت آمریکا از اسرائیل افزایش می‌یافت.

گیدون رهات استاد دانشگاه عبری و موسسه دموکراسی در اسراییل می‌گوید برخی از منتقدان نتانیاهو او را متهم به دخالت در مسائل داخلی آمریکا می‌کنند و اعتقاد دارند با این کار او آینده امنیتی دولت یهود به خطر افتاده است. او می‌گوید: «بدلیل دخالت نتانیاهو در انتخابات آمریکا که این البته استدلال همان منتقدان است، روابط شخصی میان نخست وزیر نتانیاهو و پرزیدنت اوباما دردسرآفزین خواهد بود. البته من مطمئن نیستم که این امر بر روی روابط دو طرف تاثیرگذار شود اما به هر حال این اتفاق شروع خوبی نبود.»

بعضی تحلیلگران معتقدند که دیگر اوباما در این دور از ریاست جمهوریش ترسی از حامیان قدرتمند اسراییل در میان یهودیان آمریکا نخواهد داشت و همین مسئله می‌تواند سبب شود تا مذاکرات متوقف شده صلح میان اسراییل و فلسطین از سر گرفته شود.

مذاکرات صلح فلسطین و اسراییل پس از آن متوقف شد که فلسطینیان از دولت اسراییل خواستند تا از شهرک سازی در کرانه باختری تحت اشغال خود دست بردارد و زندانیان سیاسی را نیز ازاد کند. دولت اسراییل نیز گفته است که آماده از سرگیری مذاکرات البته بدون هیچ پیش شرطی است.

تحلیلگران می‌گویند بیل کلینتون و جورج بوش روسای جمهور سابق آمریکا توانستند مذاکرات صلح اسراییل و فلسطین را در دور دوم ریاست جمهوری خود پیش ببرند چرا که از هر دو طرف امتیازاتی گرفتند.

دنی روبینشتین ستون‌نویس سیاسی و استاد دانشگاه بارایلان می‌گوید حزب محافظه‌کار نتانیاهو(لیکود) اخیرا به نیروهای حزب راست افراطی "اسراییل خانه ما" پیوسته است و این امر می‌تواند باعث متوقف شدن گفتگوهای آتی با فلسطینیان شود.

او می‌گوید: «امیدوارم انتخاب دوباره اوباما بتواند باعث از سرگیری پروسه صلح شود. اما مطمئن نیستم نتانیاهو که نتانیاهو نیز برای چنین کاری آماده باشد. برای آنکه مذاکره کنید باید آماده امتیازدهی نیز باشید اما نتانیاهو اصلا آمادگی امتیازدهی ندارد, همینطور حزب او. »

 

*تنش بر سر ایران

عامل دیگر اختلاف اوباما و نتانیاهو ایران است. گفتگوهای گسترده‌ای میان مقامات اسراییلی بر سر امکان و زمان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در صورت عدم توقف تلاش‌هایی ادعایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای در جریان است. اما ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای اش تنها اهداف صلح‌آمیز دارد.

نتانیاهو بارها هشدار داده است که دیگر زمانی نمانده است و آمریکا نیز از اسراییل خواسته است تا شکیبا بوده و اجازه دهد تا تحریم‌های غرب علیه ایران نتیجه داده و ایران را وادار به تغییر رفتار کند. بیشتر تحلیلگران اعتقاد دارند این اختلافات در چند ماه اخیر کاهش یافته است.

اما او می‌گوید انتخاب دوباره اوباما می‌تواند با نزدیک شدن زمان انتخابات در اسراییل در ماه ژانویه خود تبدیل به یک مسئله شود. رهات اعتقاد دارد: «پیروزی دوباره اوباما مردم را دربرابر نتانیاهو و حزب لیکود قرار می‌دهد؛ چرا که مردم اعتقاد دارند رابطه با آمریکا برای اسراییل دارای اهمیت است و نتانیاهو برای این پست مناسب نیست چون او آشکارا از رامنی حمایت کرده و حالا رامنی انتخابات را باخته است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول