اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

کارشناس روس:

شورای همکاری‌ خلیج فارس به «ناتوی کوچک» منطقه‌ای تبدیل می‌شود

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل سیاسی روسیه، حرکت در جهت تامین منافع شرکت‌های بزرگ آمریکایی از طریق فروش اسلحه به کشورهای عرب و تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به ناتوی کوچک منطقه‌ای را جز مهمی از اهداف اوباما طی چهار سال آینده دانست.

شورای همکاری‌ خلیج فارس به «ناتوی کوچک» منطقه‌ای تبدیل می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، «استانیسلاو ایوانف» کارشناس مسائل بین‌المللی از روسیه ضمن ارسال یادداشت اختصاصی برای فارس، به بررسی چشم‌انداز تحولات آتی با توجه به انتخاب مجدد «اوباما» به عنوان رئیس جمهور آمریکا پرداخته است.

وی در مطلب خود می‌گوید: سیاست‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در حالی تشدید می‌شود که اوضاع و احوال روابط بین‌الملل چندان حال و روز خوبی نداشته و هر روزه به جهت سیاست‌های غیرعقلایی مقامات آمریکایی، امنیت جهانی، خود را با خطر تهدید مواجه می‌بیند.

این وضعیت در حالی است که به احتمال زیاد، واشنگتن خط‌مشی خود را در راستای تشدید تحریم‌های محدودکننده ضدایرانی در عرصه تجاری و اقتصادی ادامه خواهد داد و بر اعمال فشار بر شرکای خود در اروپا و آسیا می‌افزاید تا آن‌ها فعالانه‌تر به محاصره ایران بپیوندند. 

اصلی‌ترین محور در این رابطه، تکیه بر تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی ایران و تحریک اختلافات داخلی در این کشور خواهد بود.

همچنان که واشنگتن می‌تواند از طریق سرویس‌های امنیتی-اطلاعاتی و سازمان‌های غیردولتی کمک و حمایت خود را از گروه‌های سیاسی مختلف مهاجر ایرانی و همچنین نمایندگان اقلیت‌های ملی در ایران (همچون آذری‌ها، کردها، بلوچ‌ها و سایر اقلیت‌ها) افزایش دهد.

در ضمن، احتمال به وقوع پیوستن عملیات نظامی زمینی آمریکا و اسرائیل علیه ایران و یا انجام حملات موشکی یا بمباران تأسیسات هسته‌ای و سایر مراکز مهم در ایران، همچنان دور از ذهن است.

همچنین واشنگتن و تل‌آویو بعید است تصمیم به ماجراجویی نظامی آشکار علیه ایران که عواقب آن برایشان غیرقابل پیش‌بینی است، بگیرند.

البته تهدیدات آمریکا و اسرائیل در خصوص راه‌حل نظامی مسئله برنامه هسته‌ای-موشکی ایران همچنان به عنوان یکی از عوامل جنگ اطلاعاتی-تبلیغاتی و اعمال فشار روانی بر تهران ادامه خواهد داشت.

البته طی ماه‌های آینده قابل پیش بینی است که هر از چندگاهی برخی سیاستمداران آمریکایی و اسرائیلی و رسانه‌های گروهی غربی بار دیگر چنین سناریوهای جنگ طلبانه‌ای را مطرح کنند، در عین حال، واشنگتن به تحقق طرح‌های ایجاد به اصطلاح «کمربند امنیتی» پیرامون ایران (در پادشاهی‌های خلیج فارس، عراق، آذربایجان، گرجستان و جمهوری‌های سابق شوروی در آسیای مرکزی) ادامه خواهد داد.

پس با این هدف، ارسال گسترده تسلیحات نظامی آمریکایی از جمله سیستم‌های دفاع ضدهوایی و ضدموشکی به کشورهای همسایه ایران سرعت می‌گیرد بطوریکه پنتاگون در نظر دارد تنها به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس در مدت 3 الی 5 سال آینده تسلیحات نظامی به ارزش کلی بیش از 120 میلیارد دلار آمریکا بفروشد. 

برای مثال، دقیقا چند روز قبل، اداره همکاری‌های نظامی آمریکا کنگره این کشور را در جریان قصد قطر برای خرید 11 مجموعه سامانه دفاع ضدموشکی «پاتریوت» به ارزش 9.9 میلیارد دلار آمریکا قرار داد.

این مجموعه‌ها شامل همه سیستم‌های لازم برای استقرار سپر ضدموشکی، یعنی رادار، سیستم هدایت، سکوی پرتاب، سیستم تأمین امنیت، آمادگی رزمی و 768 ضدموشک از نوع  «ای.سی-3» خواهد بود.

پیش از این هم، قطر از واشنگتن امکان فروش 2 مجموعه دارای موشک‌های رهگیر « THAAD» به ارزش 6.5 میلیارد دلار آمریکا را درخواست کرده بود.

این هم در حالی است که با توجه به گرایشات موجود در کنگره آمریکا، تمامی درخواست‌های این پادشاهی منطقه خلیج فارس بدون درنگ مورد تأیید قرار خواهد گرفت.

حتی رهبران اسرائیل و لابی‌های یهودی در کنگره آمریکا با این مسئله مخالفتی نخواهند کرد. دولت آمریکا توانسته است آن‌ها را متقاعد کند که در شرایط کنونی شورای همکاری‌های کشورهای عربی منطقه خلیج فارس که همچون «یک ناتوی کوچک» منطقه‌ای عمل می‌کند، نقش ژاندارم را در منطقه بازی کرده و از اسرائیل در برابر ایران دفاع خواهد کرد.

دولت آمریکا به جمهوری‌های سابق شوروی در منطقه آسیای مرکزی نیز وعده داده است که تسلیحات و فناوری‌های نظامی باقیمانده از عملیات نظامی ائتلاف بین‌المللی در افغانستان به طور رایگان در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

اگر مسئله اصلاحات نظامی سریع در آذربایجان و گرجستان با کمک آمریکا و اسرائیل را هم به این موضوعات اضافه کنیم، بنابراین در دوه دوم ریاست جمهوری باراک اوباما حلقه پایگاه‌های نظامی آمریکا پیرامون ایران می‌تواند تنگ‌تر خواهد شد.

همچنین یکی دیگر از اهداف مهم و منطقه‌ای برای اوباما این است که رژیم سیاسی در سوریه هر چه سریع‌تر سرنگون شود تا آخرین متحد ایران در منطقه نیز حذف و نفوذ تهران در منطقه به حداقل برسد.

واشنگتن از هم اکنون با کمک شرکای مرسوم خود در منطقه (عربستان سعودی، قطر، ترکیه، دسته «سعد حریری» در لبنان) برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کند.

همچنین اکنون بعد از انتخاب مجدد اوباما برای دور دوم ریاست جمهوری، گزینه دخالت بیشتر غرب در مناقشه سوریه از طریق اعزام نیروی نظامی به این کشور و با انجام حملات موشکی و بمبارانی ناتو به تأسیسات نیروهای نظامی دولت سوریه به بهانه لزوم انجام عملیات «حفاظت از صلح» بعید نخواهد بود.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در بسیاری از موارد همچنان اسیر دیدگاه‌ها و تمایلات تهاجمی گسترده در آمریکا باقی مانده و مجبور خواهد شد تا خط‌مشی قبلی در جهت تأمین منافع شرکت‌های بزرگ آمریکایی و فراملیتی، صنایع نظامی آمریکا و لابی‌های یهودی و دیگر لابی‌ها در کنگره این کشور را اجرا کند.

و در نهایت اینکه، واشنگتن در آینده نیز سعی خواهد کرد تا به زور الگوی زندگی خویش را از طریق دموکراسی فاسد غربی در جهان گسترش دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول