اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

افغانستان؛ چالش بزرگ اوباما برای ۴ سال دیگر

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را جشن می‌گیرد که با چالش بزرگی چون افغانستان که با شعار برقراری صلح در این کشور روی کار آمد اما هنوز هیچ صلحی در آنجا برقرار نیست، روبرو است.

افغانستان؛ چالش بزرگ اوباما برای ۴ سال دیگر

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در حالیکه پیروزی خود در انتخابات ریاست‌‌جمهوری 2012 آمریکا را جشن می‌گیرد، از اشتیاق خود برای «برقراری صلح» سخن به میان آورد اما با چالش‌های بزرگی در افغانستان مواجه است، محلی که باید به طولانی‌ترین جنگ کشورش پایان دهد.

اوباما در بحبوحه بحران اقتصادی در سال 2009 به قدرت رسید و در آن زمان تلاش کرد تا نظامیان آمریکایی در افغانستان را به آمریکا بازگرداند اما در نهایت 33 هزار نظامی دیگر با هدف مبارزه به طالبان به افغانستان اعزام کرد.

هم‌اکنون یکصدهزار نیروی نظامی ناتو که 70 هزار نفر از آنها را نیروهای آمریکایی تشکیل می‌دهد، در حال آماده شدن هستند تا پایان سال 2014 از افغانستان عقب‌نشینی کنند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به این موارد ادامه داد این نیروها در حالی از افغانستان خارج می‌شوند که سرزمینی که آنها قصد ترک آن را دارند، صلح‌آمیز نیست.

بر اساس این گزارش، با نزدیک شدن ضرب‌الاجل خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال 2014، اوباما با سوالات دشواری در خصوص مذاکره با طالبان به منظور تأمین صلح و تعداد نیروهای آمریکایی که بعد از خروج نظامیان آمریکایی برای کمک به افغان‌ها در این کشور جنگ‌زده باقی بمانند، روبرو است.

«ملیحه لودهی» سفیر سابق پاکستان در واشنگتن در خصوص چالش افغانستان اینگونه می‌گوید: در حال حاضر، هیچ‌گونه راهبرد صلح وجود ندارد، هیچ‌گونه چارچوبی وجود ندارد، هیچ‌گونه نقشه راه برای رسیدن به این مقصد وجود ندارد. همه موافق این مسئله هستند که می‌خواهند به اینجا برسند اما هیچ‌گس یک راه واضح و روشن در پیش رو ندارد.

غرب تلاش ‌می‌کند بحث مذاکره با طالبان را مطرح کند و پیشتر تماس‌های اولیه‌ای بین طالبان و غرب در قطر آغاز شد اما این فرایند همچنان راکد باقی مانده است و در ماه مارس سال جاری میلادی از جانب شبه‌نظامیان طالبان پس از آن لغو شد که آنها نتوانستند با واشنگتن در خصوص آزادی 5 نفر از فرماندهان خود که در زندان گوانتانامو حبس بودند، به توافق برسند.

به علاوه، تصمیم واشنگتن در ماه سپتامبر برای در لیست سیاه قرار دادن شبکه «حقانی» در لیست سازمانهای تروریستی، هرگونه تلاش واشنگتن برای مذاکره با طالبان را دشوار می‌کند.

«استفان بیدل» استاد امور بین‌الملل دانشگاه «جرج واشنگتن» هشدار داده است که اعلام عقب‌نشینی نظامیان از افغانستان، اهرم چانه‌زنی آمریکا را کاهش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، هنوز وضعیت حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از 2014 مشخص نیست و کابل نیز هشدار داده است که مشکلاتی در توافق در خصوص تأمین مصونیت قانونی نظامیان آمریکایی، همانطور که واشنگتن درخواست کرده بود، وجود دارد.

نکته مهم اینجا است که در عراق نیز عدم تأمین مصونیت قانونی برای نظامیان آمریکایی، واشنگتن را وادار کرد تا به طور کامل نیروهای خود را از این کشور خارج کند و اینها چالش‌هایی است که اوباما در چهارساله دوم ریاست‌جمهوری خود با آنها روبرو است.

انتهای پیام/ف.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول