اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خطیب جمعه خرم‌آباد:

کتاب اساس تمدن و پیشرفت هر جامعه است

خبرگزاری فارس: امام جمعه خرم‌آباد گفت: هفته کتاب بهانه‌ای است که با کتاب با عنوان یار مهربان مأنوس شویم و حداقل در این هفته یک کتاب بخوانیم،چرا که کتاب اساس تمدن، فرهنگ و پیشرفت هر جامعه است.

کتاب اساس تمدن و پیشرفت هر جامعه است

به گزارش فارس؛ از خرم‌آباد، حجت‌الاسلام سید ‌احمد میرعمادی در خطبه‌های نماز‌جمعه این هفته شهرستان خرم‌آباد به 24 آبان روز کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: باید به همین مناسبت کتاب را گرامی بداریم و مطالعه کتاب را به یک فرهنگ تبدیل کنیم چرا که هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد چرا که ماندگاری کتاب از دیگر انواع نوشته‌ها بسیار بیشتر است به طوری که اگر به نوشته‌های اینترنتی اکتفا کنیم با قطع شدن اینترنت این نوشته‌ها از دست ما خارج می‌شوند اما کتاب یک منبع و یک سرمایه ماندگار است.

امام جمعه خرم‌آباد با تأکید به مطالعه کتاب برای تمام اقشار جامعه و متناسب با سن و سطح فکری آنها گفت: کتابخوانی یک واجب دینی و یک امر ضروری برای زندگی است و باید مطالعه کتاب را به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کنیم. به طوری که برای گرامیداشت هفته کتاب این هفته را بهانه‌ای کنیم که حداقل یک کتاب را بخوانیم و یا به دیگران هدیه کنیم.

*مباهله حقیقت اسلام و شیعه را ثابت کرد

وی در ادامه به مناسبت امروز جمعه 24 ذی‌الحجه روز مباهله پیامبر اعظیم‌الشان اسلام با اسقف اعظم مسیحیان صدر اسلام اشاره کرد و گفت: اهمیت واقعه مباهله بسیار بالاست و یکی از جریان‌های مهم تاریخ اسلام است چرا که نشانه حقانیت و صداقت رسول مکرم اسلام به حساب می‌آید.

امام جمعه خرم‌‌آباد هدف از مباهله را اثبات حقانیت خود و رسوا ساختن دروغیان دانست و گفت: پیامبر اسلام در جریان مباهله حقیقت اسلام و شیعه را ثابت کرد. چرا که ایشان از گرانمایه‌ترین و عزیزترین افراد نزدیک به خود مایه گذاشت و آنها را در این اتفاق با خود همراه کرد.

میرعمادی از جریان مباهله به عنوان سند زنده و گویا بر فضیلت و منزلت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) یاد کرد و افزود: در جریان این اتفاق آیه مباهله بر پیامبر نازل شد و خداوند، علی(ع) را جان و نفس رسول خدا معرفی کرد لذا باید از جریان مباهله با عنوان یک جریان تاریخی صرف یاد نکنیم  بلکه این جریان یک فضیلت و منزلت برای اهل تشییع به حساب می‌آید و ما باید این جریان را دائما متذکر شویم و به عنوان یک سند گویا بر فضیلت و منزلت اهل بیت دائما آن را تکرار کنیم.

امام جمعه خرم‌‌آباد به مناسبت دیگر روز 25 ذی‌الحجه روز نزول سوره الاتی در شهر اهل بیت اشاره کرد و گفت: ما شیعیان می‌توانیم با آشنا شدن با آیات قرآن جایگاه اهل بیت را تبیین کنیم و با استفاده از آیات قرآن به شأن و منزلت اهل بیت(ع) پی ببریم.

وی ادامه داد: به همین مناسبت این روز را روز خانواده نامگذاری کرده‌اند چرا که از نظر اسلام خانواده یک رکن بزرگ زندگی و یک رکن اساسی بر جامعه است چرا که سلامت خانواده، سلامت جامعه را به دنبال دارد.

امام جمعه خرم‌‌آباد افزود: اگر خانواده سالم باشد جامعه نیز سالم می‌ماند که متأسفانه امروز بر اثر سهل‌انگاری و توجه نکردن به خانواده شاهد فروپاشی بیشتر این رکن بزرگ اساسی جامعه هستیم.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد طلاق رو به افزایش است به تشریح دلایل فروپاشی خانواده پرداخت و گفت: یکی از عوامل مؤثر در فروپاشی خانواده‌ها ازدواج‌های خیابانی است به طوری که دختر و پسر جوان در یک نگاه آن هم در خیابان با هم آشنا می‌شوند و بدون شناخت واقعی از روحیات و اساس خانواده همدیگر با هم ازدواج می‌کنند و پس از مدتی به بن‌بست می‌رسند.

میرعمادی، خودنمایی و جلوه‌گری زنان را یکی دیگر از عوامل فروپاشی خانواده‌ها دانست و افزود: طمع به مال و جمال نیز موجب فروپاشی اساس خانواده‌هاست به طوری که امروزه شاهد هستیم برخی فقط به خاطر زیبایی با یک زن ازدواج می‌کنند و پس از مدتی که زیبایی برایش بی‌معنی شد ادامه زندگی با وی را هم برای خود بی‌معنی می‌داند.

وی در ادامه اختلاط زن و مرد در عرصه‌های اجتماعی و شغلی را مهم‌ترین دلیل فروپاشی خانواده‌ها ذکر و کرد و گفت: در برخی از ادارات ما برخی اوقات زنان و مردان چنان اختلاط می‌کنند که گویی زن و شوهر هستند و همین مسئله باعث می‌شود که محبت زن نسبت به شوهر خود و یا محبت شوهر در دل همسرش کم شود و این کم شدن محبت همان و فروپاشی خانواده هم همان.

میرعمادی خطاب به نمازگزاران گفت: به خانواده اهمیت دهید و خانواده‌ای که بر پایه ایمان، اخلاق، سعه‌صدر و محبت استوار شود هیچ گاه دچار تزلزل نمی‌شود و به عنوان یک خانواده مستحکم و الگو در جامعه معرفی خواهد شد.

* نوشتن تفسیر المیزان شیعه را زنده کرد

امام جمعه خرم‌آباد به سالروز ارتحال ملکوتی علامه، آیت‌‌الله سید‌محمد‌حسین طباطبایی مفسر بزرگ قرآن و ‌آیت‌الله گلپایگانی مرجع عالیقدر جهان اسلام اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی صاحب تفسیر ارزشمند المیزان، افتخار بزرگ جهان تشییع است چرا که با نوشتن این تفسیر شیعه را زنده کرد و ویژگی برجسته آیت‌الله گلپایگانی نیز سلامت در دین و سلامت در نظریه‌هایی بود که داشته‌اند. چرا که ایشان هیچ گاه اهل مساحمه در دین نبود.

امام جمعه خرم‌آباد و نماینده ولی فقیه در استان در پایان به بیانات هشدار‌گونه رهبر معظم انقلاب نسبت به سران سه قوه اشاره کرد و گفت: البته نامه سران قوا در لبیک به بیانات رهبری نیز قابل تأمل بود که از این اقدام نیک آنها تشکر می‌کنیم چرا که مردم هم انتظاری جز نیز از مسئولان نظام نداشتند.

وی با اشاره به اینکه کوچکترین اختلافات در جامعه ما موجب شادی دشمنان می‌شود افزود: نباید با اختلاف جزئی داخلی این شادی را به دشمنان هدیه کنیم به همین خاطر مسئله وحدت داخلی یکی از ضروریات جامعه است و استکبار جهانی بداند دولت و مسئولان ما با محور ولایت، وحدت و انسجام همیشگی را حفظ خواهند کرد و برای همیشه آنها را ناکام و ناامید خواهند ساخت و ما نیز خدا را شاکریم که محور وحدت را داریم و ولایت محور وحدت در جامعه ما است.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول