اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در گفت‌گوی مشروح با روس/بخش۲

بشار اسد: بیشتر کشورهای عربی جرأت حمایت علنی از سوریه را ندارند

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور سوریه با اعلام اینکه «بسیاری از کشورها به طور ضمنی ما را تایید می کنند اما جرأت بیان علنی آن را ندارند» گفت: آنها زیر فشارهای غرب و دلارهای نفتی قرار دارند.

بشار اسد: بیشتر کشورهای عربی جرأت حمایت علنی از سوریه را ندارند

به گزارش فارس، بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیروز در گفت‌وگویی مشروح با شبکه تلویزیونی روسیه الیوم به بررسی تازه‌ترین تحولات و اوضاع سوریه پرداخت. که متن کامل این مصاحبه به صورت سوال و جواب منتشر می‌شود:

 

روسیا الیوم: تنها غرب نیست که با شما در این مرحله مخالف است بلکه شما دشمنان زیادی در جهان عرب دارید. دوسال قبل، وقتی کسی نام شما را در جهان عرب می شنید به احترام بلند می شد اما امروز در اولین فرصتی که به آنها دست بدهد به شما خیانت می کنند. چرا شما اینقدر دشمن در جهان عرب دارید؟

بشار اسد: آنها دشمن نیستند. اکثر دولت های عربی به طور ضمنی از سوریه حمایت می کنند اما جرائت ندارند که آن را علنی بیان کنند.

روسیا الیوم: چرا؟

بشار اسد: زیرا آنها زیر فشارهای غرب و دلارهای نفتی (فشار کشورهای عرب نفت خیز) قرار دارند.

روسیا الیوم: چه کسی شما را در جهان عرب تایید می کند؟

بشار اسد: بسیاری از کشورها به طور ضمنی ما را تایید می کنند اما جرات بیان علنی آن را ندارد اولا عراق هست که نقش فعالی در حمایت سوریه خلال این بحران بازی می کند زیرا کشوری همجوار است و آنها درک می کنند که اگر جنگی در داخل سوریه باشد، جنگی درکشورهای همجوار از جمله عراق خواهد بود. کشورهای دیگری هستند که موضع خوبی دارند مثل الجزایر و به طور اساسی سلطان نشین عمان. کشورهای دیگری هم هستم که من الان قصد شمردن آنها را ندارم و آنها مواضع مثبتی دارند اما براساس این موضع رفتار نمی کنند.

روسیا الیوم: چرا عربستان و قطر اینقدر برای کنار رفتن شما اصرار می ورزند و چگونه می تواند برهم خوردن ثبات خاورمیانه به نفع مقاصد آنها باشد؟

بشار اسد: صراحتا نمی توانم به نیابت از آنها پاسخ دهم. آنها خودشان باید به این سوال پاسخ دهند.اما آنچه می توانم بگویم این است که مشکل بین سوریه و بسیاری از کشورها خواه درجهان عرب یا منطقه یا غرب این است که ما "نه" می گوییم وقتی که معتقد هستیم که باید "نه" بگوییم. این همان مشکل است. برخی کشورها معتقدند که می توانند از طریق دیکته کردن یا پول یا دلارهای نفتی بر سوریه سیطره یابند. این امر در سوریه غیر ممکن است، این همان مشکل است. چه بسا می خواهند نقشی را بازی کنند. ما مشکلی در این زمینه نداریم. می توانند نقشی را بازی کنند خواه مستحق آن باشند یا نباشد اما نه به زیان منافع ما.

روسیا الیوم: آیا مسئله مربوط به سیطره بر سوریه یا صدور دیدگاهشان از اسلام به سوریه است؟

بشار اسد: نمی توانید بگویید که این امر یک سیاست دولتی در این کشورها است: برخی اوقات موسساتی در کشورهای مشخصی هستند و در برخی اوقات نیز اشخاصی هستند که از این رویکرد حمایت می کنند اما آن را به عنوان یک سیاست رسمی اعلام نمی کند. و این چنین، آنها از ما نخواسته اند که مواضع تندرو و افراطی موسسات آنها را ترویج کنیم اما عملا این امری روی می دهد خواه از طریق حمایت غیرمستقیمی که دولت ها یا از طریق موسسات یا اشخاص ارایه می کنند. این بخشی از مشکل است اما وقتی من از دولت سخن می گویم، از سیاست اعلام شده سخن می گویم و سیاست اعلام شده مانند هر سیاست دیگری، به منافع و بازی کردن نقش ها مربوط می شود، اما نمی توانیم آنچه ذکر کردید را نادیده بگیریم. 

 

ادامه دارد ...

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول