اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

«ریس فورایران»:

سیاست آمریکا درقبال سوریه محکوم به شکست است

خبرگزاری فارس: بازسازی اپوزیسیون سوریه،‌ یکی از آخرین برنامه‌های اوباما است و این در حالی است که آمریکا در برخورد با اپوزیسیون سوریه، سیاست منسجمی را دنبال نمی‌کند.

سیاست آمریکا درقبال سوریه محکوم به شکست است

به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی «ریس فورایران» در مقاله‌ای به قلم «فلینت لوریت» و «هیلاری مان لوریت» می‌نویسد: مدت‌ها است که می‌شنویم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در اظهارنظر‌های خود در مورد تصمیمات مستقل احتمالی سایر بازیگران بین المللی، بی‌هدف به فعل «باید» متوسل می‌شود.

 

* قطر از ایجاد شورایی با نام «ابتکار ملی سوریه»‌ پشتیبانی می‌کند

اما کلینتون در هفته گذشته، در اعلام آخرین برنامه‌های دولت اوباما، درخصوص بازسازی دوباره اپوزوسیون سوریه، به بدترین شکل ممکن درس اخلاق می‌داد. این برنامه‌ها، شامل از میان برداشتن شورای ملی سوریه –که دست کم در ظاهر، باید آغازی خردمندانه‌ای به نظر برسد- و حمایت از طرحی که قطر، برای ایجاد شورایی با نام «ابتکار ملی سوریه»، از آن پشتیبانی می‌کند، بود. همان طور که در آینده شاهد آن خواهیم بود، به سختی می‌توان گفت که این یک تجدید نظر سیاسی واقعی باشد.

 

* سیاست فعلی آمریکا با شکست مواجه می‌شود

مدتی کوتاه پس از آنکه کلینتون اظهارات خود را درمورد اپوزوسیون سوریه ایراد کرد، «فلینت»، در شبکه الجزیره،‌ به دلایل رونق اخیر سیاست اشتباه آمریکا نسبت به جنگ سوریه، اشاره کرد. وی گفت: «به نظر من، وجود دو نگرانی، وزارت امور خارجه را به این کار وادار کرده است. اولا اینکه، بدون تعارف باید گفت، سیاست فعلی با شکست مواجه می‌شود. 20 ماه از مارس 2011، یعنی از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد. و 15 ماه نیز از زمانی که اوباما اولین بار اعلام کرد که بشار اسد باید برود، می‌گذرد؛ بی آنکه منظور وی، تا زمان رسیدن به نتیجه باشد.

 

* آمریکا می‌تواند برای مدتی طولانی، با سیاست‌های شکست‌خورده در خاورمیانه به حیات خود ادامه دهد

خوب، بدیهی است که اسد هنوز سرجای خود است و این «اپوزیسیون» که قرار بود موجبات رفتن او را فراهم آورد، در این ماه‌ها، به اندازه کافی یکپارچه و موثرعمل نکرده است. در حقیقت، خلاف آن اتفاق افتاد؛ اپوزیسیون، بیش از پیش دچار اختلاف عقیده شد و خلاف انتظارها، کمتر موثر بود.» و بدین ترتیب،‌ سیاست فعلی که «هیچ گاه از آغاز تا پایان آن مورد ارزیابی قرار نگرفته بود»، «مطمئنا شکست خواهد خورد.» طبق اظهارات «فلینت»، «آمریکا می‌تواند برای مدتی طولانی، با سیاست‌های شکست‌خورده در خاورمیانه به حیات خود ادامه دهد.» اما این کار، دومین نگرانی را برایش به ارمغان می‌آورد و موجب آخرین شکست دولت اوباما، درمورد سوریه خواهد شد. فلینت این مسئله را « به طور خلاصه، «تاثیر بنغازی» می‌نامد.

 

* گروه‌های جهادی نقش بیش از پیش مهمی را در اپوزیسیون سوریه بازی می‌کنند

درمیان مباحثات در واشنگتن بر سر موضوع زمان‌بندی و دامنه واکنش نظامی آمریکا و سیا، به حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در یازدهم سپتامبر 2012، نکته مهمی وجود دارد که بیشتر ناظران، به آن نپرداخته‌اند اما، دولت اوباما بسیار در فکر آن است: «که سفیر آمریکا در لیبی، احتمالا به دست گروهی مسلح که از سوی آمریکا و یا متحدانش حمایت می‌شد، کشته شده است...[مقامات دولتی] می‌دانند که گروه‌های جهادی نقش بیش از پیش مهمی را در اپوزیسیون سوریه بازی می‌کنند» و واشنگتن می‌خواهد این مسئله را حل کند. اما انگیزه جدید برای بازسازی «اپوزیسیون سوریه»، به طرز خطرناکی به اندازه ابتکار عملی که در آغاز، شورای ملی سوریه را به وجود آورد، ناقص است.

 

* آمریکا در برخورد با اپوزیسیون سوریه، سیاست منسجمی را دنبال نمی‌کند

«فلینت» با در نظر گرفتن رهنمودهای کلینتون، می‌گوید: «هیچ دلیل خاصی ندارد که [شورای ملی سوریه]، مجبور به قبول دستورات هیلاری کلینتون باشد اما، صادقانه بگویم، من گمان نمی‌کنم که آمریکا در برخورد با اپوزیسیون سوریه، سیاست منسجمی را دنبال کند... همه تلاش‌ها برای ایجاد یک اپوزیسیون متحد و یکپارچه، محکوم به شکست هستند... اگر شما فقط به گروه‌هایی که شورای ملی سوریه حضور پیدا کرده‌اند نگاه کنید، وهمین طور به گروه‌هایی که در شورای ملی سوریه شرکت نکرده و گروه‌هایی که به احتمال زیاد در جمع جدیدی که در اجلاس دوحه معرفی می‌شوند، حضور پیدا کرده‌اند، نگاه کنید- این گروه‌ها ، اساسا منافع، اهداف و دیدگاه‌های ناسازگاری نسبت به هم در مورد سوریه دارند.

 

* شورای ملی سوریه از ائتلاف چند ائتلاف به وجود آمده است

اگر امروز بشار اسد و دولت وی به طرزی باورنکردنی ناپدید شود، نتیجه نهایی آن، ایجاد برخی از ساختارهای یکپارچه سیاسی در سوریه نخواهد بود. بلکه بسیاری از این گروه‌ها در به اصطلاح «اپوزیسیون»، با یکدیگر نزاع خواهند کرد. زیرا نمی‌توان یک اپوزیسیون یکپارچه مجزا ایجاد کرد.» «ریم ترکمنی»، به عنوان یکی از دیگر اعضا، این نکته را به تفصیل شرح داد ، از ابتدا روشن بود که در سوریه «هر گونه [اپوزیسیون] ائتلافی با شکست مواجه خواهد شد... شورای ملی سوریه از ائتلاف چند ائتلاف به وجود آمده است.»

 

* آخرین تلاش دولت اوباما برای تغییر شکل دادن اپوزیسیون سوریه

وی در مورد آخرین تلاش دولت اوباما برای تغییر شکل دادن اپوزیسیون سوریه ادامه داد: «معادله جدیدی که آمریکا برای رسیدن به آن تلاش می‌کند، غیر ممکن است.» آنها به دنبال یافتن پیکره‌ای هستند که مظهر کل اپوزیسیون باشد؛ و همزمان نیز به دنبال دست‌نشانده‌هایی برای خود هستند... آنها به دنبال دولت جدیدی هستند که هرگز از کنترل آمریکا خارج نشود و این غیرممکن است.» (خانم ترکمنی شدیدا ترس شورای ملی سوریه، سایر گروه‌های مخالف و تبعیدشدگان از لحاظ سیاسی جاه‌طلب را در خوش خدمتی به حامیان خارجی خود، شدیدا محکوم می‌کند.)

 

* دولت اسد هنوز در سوریه، از پشتوانه قابل توجهی برخوردار است

«فلینت» ادعا می‌کند که تلاش برای احیای اپوزیسیون سوریه، نه تنها به خاطر اختلافات فراوان در اپوزیسیون، بلکه به این دلیل که «دولت اسد هنوز در داخل سوریه، از پشتوانه قابل توجهی -احتمالا حدود نیمی از جامعه- برخوردار است»، محکوم به شکست خواهد بود. بنابراین، «تنها راه خلاص شدن ازاین کشمکش، رسیدن به یک توافق، از طریق مذاکره است که بر مبنای تقسیم قدرت بین دولت فعلی و اجزای اپوزیسیون باشد.

 

* یک تغییر سیاسی، تنها می‌تواند پس از رفتن اسد آغاز گردد

اما اپوزیسیون، به تحریک حامیان خارجی خود، از دنبال کردن تنها راهی که می‌توان از این کشمکش رهایی یافت، خوداری می‌کند.» وقتی نمایندگان شورای ملی سوریه می‌گویند که اپوزیسیون برای گفت‌و‌گو با دیگران در مورد یک تغییر سیاسی آماده شده است، منظورش فقط با دولت سوریه نیست و اینکه یک تغییر سیاسی، تنها می‌تواند پس از رفتن اسد آغاز گردد. «فلینت» تاکید کرد: «نمی‌توان خواستار فرآیندی سیاسی به همراه پیش‌شرط‌هایی شد که کمتر از پیش‌برآیند‌های آن باشد.ِ»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول