اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

نگاهی به جریان سلفی‌گری در تحولات منطقه

آمریکا و غرب نگران به قدرت رسیدن سلفی‌ها در سوریه

خبرگزاری فارس: حوادث اخیر در لیبی و لبنان و حتی سوریه، آمریکا و غرب را نگران خطر به قدرت رسیدن سلفی‌ها و تروریست‌‌ها در سوریه کرده است.

آمریکا و غرب نگران به قدرت رسیدن سلفی‌ها در سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس، «کریستوفر استیونز» سفیر سابق آمریکا به همراه 3دیپلمات این کشور، شهریورماه سال جاری در شهر بنغازی لیبی کشته شد.

چندی پس از این حادثه، القاعده مسئولیت حمله به کنسولگری و کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی را بر عهده گرفت و آن را انتقام قتل «ابویحیی اللیبی»، مرد شماره 2 این گروه تروریستی از سوی آمریکا، خواند.

ناآرامی‌های شمال لبنان و نقش سلفی‌ها در آن و وحشت مسیحیان این منطقه از دیگر نتایج فعالیت‌های این گروه است.

نباید نقش سلفی‌ها را در انفجارها و ناآرامی‌های عراق دست کم گرفت

یکی از دلایل عمده عدم ثبات در عراق اقدامات این گروه تندرو است که علاوه بر نیروهای خارجی، مردم و دلتمردان عراقی را نیز هدف قرار داده‌اند.

امروز سوریه محل فعالیت عمده این گروه تروریستی شده است

حمایت از گروه‌های مخالف دولت بشار اسد از سوی برخی کشورهای منطقه، خود توجیهی برای مشروعیت دادن به اقدامات سلفی‌ها در سوریه بوده و این گروه در فرصت پیش آمده از تمام تلاش خود برای اجرایی کردن برنامه‌هایش استفاده می‌کند.

در مجموع شرایط موجود، این پیام‌ها را برای آمریکا و کشورهای غربی ارسال می‌کند که این گروه به دنبال پا گرفتن و رسیدن به قدرت در هر کدام از کشورهای منطقه است که در حال حاضر، این فرصت به کمک کشورهای غربی نیز فراهم شود، اما این که پس از به قدرت رسیدن، هدف اول خود غربی‌ها خواهند بود امری است که امروز سیاستمداران غربی به آن واقف شده و نگران هستند.

به این منظور شاید بتوان مفهومی برای موضع محتاطانه آنها در قبال دمشق تعریف کرد

بر این اساس جهانگیر کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در تشریح وضعیت کنونی بحران سوریه معتقد است که در حال حاضر این بحران به یک وضعیت رکود رسیده است، به این معنا که مخالفان دولت سوریه بعد از ناکامی‌های پی‌درپی که در دمشق، حلب و حمص داشته‌اند، تا حدودی از این که بتوانند تغییر فوری در دولت سوریه ایجاد کنند، ناامید شده‌اند.

وی در خصوص اقدامات و فعالیت‌های آمریکا در منطقه نیز گفت: این کشور با توجه به این که درگیر انتخابات ریاست جمهوری خود بود، برای مدتی در سطح سیاسی و دیپلماتیک، فعالیت خاصی در منطقه نداشته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اتفاقات لیبی و کشته شدن سفیر آمریکا در این کشور در کنار مسائل لبنان تصریح کرد: این مسائل باعث شده است که به نوعی طرف‌های غربی نگران تحولات منطقه باشند و در مورد سوریه هم ترجیح دهند که فعلاً عجله نکنند، چرا که به صورت جدی نگران به قدرت رسیدن نیروهای سلفی و تروریست‌ها در سوریه هستند.

 

جهانگیر کرمی کارشناس مسائل بین‌الملل

 

وی گفت: وضعیت فعلی شاید به نفع بشار اسد باشد و اگر این شرایط به طول انجامد دولت سوریه می‌تواند خود را بازسازی و طرفین را وادار به رو آوردن به مذاکره کند.

سلفی‌گری به عنوان یک جریان ریشه‌دار و مهم فکری در جهان عرب شناخته می‌شود

این جریان سعی کرده، با پی‌ریزی قالب فکری منسجم و اتخاذ رویکردهای سیاسی خاص، در سطح جهان اسلام نفوذ و انتشار یابد.

سلفی‌گری توانست در عربستان سعودی نظام سیاسی مبتنی بر تفکرات خود را بنیان نهد و در سایر کشورهای منطقه نیز گسترش پیدا کند. هر چند سلفی‌ها خود به گروه‌های مختلف با برخی تفاوت‌ها تبدیل شده‌اند و به خصوص سعودی‌ها سعی کرده‌اند تا خود را از سلفی‌های تکفیری و جهادی جدا کنند، اما در تحولات جدید جهان عرب، به عنوان یک جریان مهم و تا حد نسبتاً زیادی منسجم نقش‌آفرینی می‌کنند.

به رغم اینکه سلفی‌ها به صورت اصولی و با توجه به چارچوب‌های فکری خود اعتقادی به دموکراسی، تحزب و مشارکت مستقیم مردم در قدرت سیاسی ندارند و حتی اعتراضات و تظاهرات عمومی در مقابل حاکمیت را نفی می‌کنند، اما امروز به فرصت‌ها و شرایط جدید بی توجه نیستند، به خصوص اینکه بازیگران منطقه‌ای مانند عربستان سعودی و قطر، سعی دارند تا از این جریان به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف و منافع خود در جهان عرب استفاده کنند.

سعودی‌ها در ارتباط با مسئله سلفی‌گری، با چالش جدی روبرو هستند؛ آنها از یک سو سعی دارند تا سلفی‌گری را در داخل محدود کنند و بر این اساس سطحی از اصلاحات از سوی ملک عبدالله دنبال می‌شود، از سوی دیگر دولت سعودی سعی دارد تا در سطح منطقه‌ای، از سلفی‌ها برای تخریب روند دموکراسی و برای بهره‌گیری از روند‌های دموکراتیک و مشارکت در قدرت استفاده کند.

قطر نیز سعی دارد تا در رقابت و تقابل با عربستان، بخشی از جریان سلفی جهان عرب را تحت کنترل خود در آورد و ضمن آشتی دادن این جریان با تجدد، از آنها در جهت گسترش نفوذ منطقه‌ای خود بهره‌برداری کند.

در مجموع می‌توان گفت که به رغم اینکه سلفی‌ها یکی از جریان‌های مهم جهان عرب و رقیب اصلی گروه‌هایی مانند اخوان‌المسلمین در تحولات جدید عربی هستند، اما بازشناسی و ایجاد تمایز بین 2 وجه تفکر و رویکردهای درونی سلفی‌ها و بهره برداری بازیگران منطقه‌ای از آنها در تبیین جایگاه و نقش این جریان در جهان عرب، اهمیت اساسی دارد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول