اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

با حمایت مالی آمریکا

2 پاسگاه جدید در مرز مشترک تاجیکستان - افغانستان راه‌اندازی شد+تصاویر

خبرگزاری فارس: 2 پاسگاه جدید در مرز مشترک تاجیکستان - افغانستان با مساعدت مالی آمریکا احداث و راه‌اندازی شد.

2 پاسگاه جدید در مرز مشترک تاجیکستان - افغانستان راه‌اندازی شد+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، با مساعدت چهار میلیون دلاری آمریکا، پاسگاه‌های "آق‌مزار" و "صیاد" در ناحیه همدانی (200 کیلومتری جنوب تاجیکستان) واقع در مرز مشترک افغانستان-تاجیکستان احداث و تجهیز شد.

آیین افتتاح این پاسگاه‌ها روز سه‌شنبه گذشته با حضور "سیم‌الدین یتیم اف" رئیس کمیته امنیت ملی، "شیرعلی میرزا" فرمانده نیروهای مرزبان و "سوزان الیوت" سفیر آمریکا در تاجیکستان برگزار شد.

رئیس کمیته امنیت ملی تاجیکستان در این مراسم با ابراز سپاس از کمک مالی آمریکا در جهت اجرای این دو طرح این کشور را شریک استراتژیک برای تقویت تدابیر حفاظتی مرز با افغانستان عنوان کرد.

وی مساعدت آمریکا در ساخت و تجهیز این پاسگاه‌ها را نمونه‌ای از مناسبات موثر تاجیکستان با آمریکا در زمینه اجرای طرح تامین امنیت مرز با افغانستان دانست.

به گفته وی، ساخت و تجهیز این پاسگاه‌ها اهمیت بسیاری برای تامین امنیت منطقه‌ای، همچنین کاهش قاچاق محموله‌های مواد مخدر به روسیه، اتحادیه اروپا و کشورهای دیگری در آسیای مرکزی منافع خواهد داشت.

سفیر آمریکا در این مراسم راه‌اندازی این پاسگاه‌ها را رویدادی مهم در تقویت قابلیت و تکمیل خدمت حرفه‌ای مرزبانان دانست.

وی افزود: آمریکا در آینده نیز به تاجیکستان در بخش مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تقویت مرزها‌یش با افغانستان کمک می‌کند.

بنا به گزارش دفتر مطبوعاتی نیروهای مرزبان تاجیکستان، پاسگاه‌های آق‌مزار و صیاد در منطقه کوهستانی واقع بوده و تاکنون سنگین‌ترین شرایط را برای انجام خدمت نظامیان مرزبان را داشته‌اند.

این منبع تصریح کرد که مرزبانان در این منطقه طی 9 ماه سال جاری، هشت بار با قاچاقچیان مسلح مواد مخدر درگیر شده و پنج نفر را بازداشت و 3 تن دیگر را به هلاکت رسانده‌اند.

کارشناسان می‌گویند: آمریکا با سرمایه‌گذاری در ساخت تاسیسات زیربنایی برای نیروهای مرزبان تاجیکستان، راه‌های نفوذ بیش از بیش بر نیروهای مرزبان این کشور را پیدا می‌کند.

این کارشناسان معتقدند: این کمک‌ها که بر اساس طرح غرب در جهت تقویت مدیریت بر مرزهای آسیای مرکزی انجام می‌گیرد اگرچه به ظاهر با هدف تامین ثبات و امنیت این منطقه به اجرا می‌رسد اما در آینده به استقلال این کشورها برای دسترسی به منابع طبیعی ضرر و زیان‌های جدی خواهد رساند.

در ادامه شما می‌توانید تصاویری از مراسم افتتاح این 2 پاسگاه مرزی را مشاهده فرمایید.

 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول