اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نگاهی به اشتراکات و اختلافات‌ در سیاست خارجی اوباما و رامنی

خبرگزاری فارس: با پیروزی نهایی اوباما و باقی ماندن وی به مدت چهار سال دیگر در کاخ سفید، نگاهی به دیدگاه های دو رقیب انتخاباتی در مورد مسایل مختلف منطقه ای نظیر موضوع ایران، سوریه و رژیم صهیونیستی خالی از لطف نیست.

نگاهی به اشتراکات و اختلافات‌ در سیاست خارجی اوباما و رامنی

به گزارش فارس،«احمد شعیتو» خبرنگار شبکه المنار در مقاله‌ای به بررسی مواضع دو کاندیدای مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی باراک اوباما و میت رامنی در قبال مسائل مهم بین المللی از جمله ایران و سوریه پرداخته است.

وی در این مقاله می نویسد: اختلاف دیدگاه – به خصوص در زمینه مسائل اقتصادی – نقش تعیین کننده‌ای در اقبال رأی دهندگان به اوباما یا رقیبش ایفا کرد. مسأله اقتصاد از اولویت زیادی برخوردار بوده و رامنی، دیدگاه تازه ای را مطرح کرد و موضع وی در قبال ایران و سوریه نیز از شدت و حدّت بیشتری برخوردار بود.  

مسائل اقتصادی و اجتماعی

قوانین مالیاتی، حمایت درمانی، بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد شغل، از جمله مسائل مربوط به حیطه اجتماع و اقتصاد هستند که اوباما و رامنی دیدگاه متفاوتی درباره آنها داشتند. پس از آنکه بحران جهانی اقتصاد دامن آمریکا را گرفت، اوباما موفق شد از طریق سیاست‌های بزرگ مالی و نجات اقتصادی، اقتصاد آمریکا را از فروپاشی برهاند و موجب نجاتِ بخش خودروسازی شود. وی برنامه بهبود اقتصادی و سرمایه گذاری مجدد آمریکا را امضا کرد تا بدین وسیله مالیاتها را کاهش داده و به سرمایه گذاری در آموزش، امور زیربنایی و تحقیقات مرتبط با حوزه انرژی و بهداشت بپردازد. اوباما همچنین به حمایت از صنعت خودروسازی آمریکا برخاست. این در حالی است که رامنی به دنبال لغو قوانین وال استریت و قوانین بانکی سال 2010 و نیز لغو قانون اصلاحاتی بود که در سال 2010 توسط اوباما در مورد حمایت درمانی به تصویب رسید. رامنی قصد داشت سازوکارهایی را که به نظر وی مانع رشد اقتصادی است، کاهش داده و جزء مخالفین حمایت از صنعت خودروسازی نیز محسوب می شود.

سیاست‌های مالیاتی متفاوت اوباما و رامنی

اوباما تلاش کرده تا میزان مالیات را برای بیشتر آمریکایی ها به صورت مؤثری کاهش دهد و میانگین کاهش مالیات بر خانواده ها را که در زمان جرج بوش اعمال می شد لغو کند. در مقابل رامنی قصد داشت تا میانگین کاهش مالیات بر خانواده ها را تداوم بخشد و میزان مالیات بر درآمد افراد را کاهش دهد. رامنی همچنین در صدد بود مالیاتهای وضع شده بر درآمد سرمایه گذاری و نیز مالیات املاک و مستغلات را حذف کرده و میانگین مالیات بر درآمد شرکتها را کاهش دهد.

استقلال در عرصه انرژی، هدف مشترک اوباما و رامنی

مسأله «استقلال در منابع انرژی» از جمله مسائل تأثیرگذار اقتصادی است که مورد توافق هر دو کاندیدای مطرح انتخابات آمریکا بود اما هر کدام روش خاص خود را برای دستیابی به این استقلال، مطرح کرده اند. حزب جمهوری‌خواه معتقد است که آمریکا باید با بهره‌گیری از راههای سنتی و کمک گرفتن از معادن ذغال سنگ و نفت در کانادا تولید انرژی خود را افزایش دهد، ولی دموکراتها بر این باورند که مسأله استقلال انرژی باید از حدّ جایگزینی منابع دستیابی به نفت و ذغال سنگ فراتر رفته و به سمت توسعه منابع انرژی جایگزین و تجدید پذیر با استفاده از باد، خورشید و آب حرکت کند تا از این طریق هم محیط زیست مورد حمایت باشد و هم فرصتهای شغلی جدید ایجاد شود.

اوباما و رامنی و موضوع سوریه

واشنگتن در دوره جدید ریاست جمهوری آمریکا حامی تغییر حکومت در سوریه بوده و به خاطر اختلاف خود با سیاستهای رئیس جمهور سوریه، یکی از بزرگترین تحریک کنندگان بحران سوریه محسوب می شود. هر دو کاندیدا در مسأله تغییر حکومت سوریه و حمایت از اپوزیسیون این کشور اتفاق نظر داشتند، اما – دست کم در ظاهر – درباره ارسال سلاح‌های سنگین برای مخالفان سوری، نظر مشترکی ندارند. اوباما اعلام کرده که نمی توان به سادگی، مخالفان سوری را به سلاح‌های سنگین مجهز کرد تا بتوانند حکومت بشار اسد را ساقط کنند. در سومین مناظره اوباما و رامنی که معطوف به سیاست خارجی بود هر دو کاندیدا اتفاق نظر داشتند که آمریکا نباید به سوریه، نیرو اعزام کند.

اوباما در این زمینه گفت: «آنچه نمی توانیم انجام دهیم این است که مثل جناب رامنی به این موضوع بپردازیم که تجهیز مخالفان سوری به سلاحهای سنگین می تواند در بلند مدت، امنیت آمریکا را افزایش دهد». اوباما تأکید کرد که همه اقدامات آمریکا در سوریه از طریق رایزنی با شرکای منطقه‌ای از جمله اسرائیل صورت می پذیرد که به خاطر برخی دلایل منطقی، توجه ویژه ای به حوادث سوریه دارد». وی به این موضوع نیز اشاره کرد که هماهنگی های لازم با ترکیه و سایر کشورهای منطقه ای که درگیر بحران سوریه هستند انجام می پذیرد. رامنی ضمن ردّ دخالت نظامی در سوریه خاطر نشان کرد که آمریکا به منظور تغییر حکومت سوریه باید رهبری تعامل با بحران سوریه را در اختیار بگیرد. این نامزد جمهوری خواه افزود: «قصد داریم عملیات ارسال سلاح برای مخالفان سوری را با متحدان آمریکا از جمله اسرائیل، مورد بحث و هماهنگی قرار دهیم ».

ایران و رقابت های انتخاباتی نامزدهای آمریکا

هر دو نامزد از سیاست اعمال فشار و تحریم علیه ایران استقبال می‌کنند و به نظر می رسد که سیاست اعمال تحریم تداوم یابد. این در حالی است که رامنی بیش از اوباما در مورد گزینه نظامی به عنوان یک گزینه جدّی صحبت می‌کرد.

اوباما چنانکه خود گفته، مصمم است تا مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود، اما با هر گونه حمله زودهنگام نظامی از سوی آمریکا یا اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران نیز مخالف است. وی تأکید کرده که باید یک راهکار سیاسی تدوین شود و در عین حال هشدار داده که زمان در حال از دست رفتن است. وی مدعی شده که همه راهکارها روی میز است و تحریمهای جدیدی نیز علیه بانک مرکزی ایران، درآمدهای نفتی و سیستم مالی این کشور وضع کرده است. رامنی نیز تأکید کرده بود که دستیابی ایران به سلاح هسته ای قابل قبول نیست و گزینه نظامی «همچنان مطرح است». وی گفته است که چند ناوچه را به مدیترانه و خلیج فارس اعزام خواهد کرد تا در این دو آبراه به گشت زنی بپردازند. رامنی خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شده و تأکید کرده که علناً از گروههای مخالف ایرانی حمایت خواهد کرد.

مسابقه اوباما و رامنی برای اظهار ارادت به رژیم صهیونیستی

رابطه با اسرائیل یکی از سیاست‌های ثابت سیاستمداران آمریکاست که در کنار آن حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی نیز ادامه خواهد یافت. مسأله ایران باعث بروز اختلاف دیدگاه میان اوباما و نخست وزیر صهیونیست‌ها شده به گونه ای که رژیم صهیونیستی اعلام کرده که مایل است بدون هماهنگی قبلی با آمریکا به ایران حمله کند. سیاست صهیونیست ها در قبال فلسطین در مورد مسأله صلح و شهرک سازی می تواند باعث بروز اختلافاتی چند با دولت جدید اوباما گردد زیرا دولت آمریکا تلاش خواهد کرد که خود را به عنوان حامی صلح جلوه دهد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول