اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

سفر به سرزمین نخل و کوهستان/2

سه متخصص پزشکی برای 816 روستای شهرستان نیکشهر

خبرگزاری فارس: شهرستان نیکشهر استان سیستان و بلوچستان با 816 روستا دارای یک بیمارستان 42 تختخوابی با 3 متخصص پزشکی است.

سه متخصص پزشکی برای 816 روستای شهرستان نیکشهر

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس (باشگاه توانا)، در سفر خاکریز خبرنگاران، عکاسان و طراحان جبهه منتظران خورشید، یکی از خبرنگاران اورژانسی برای مداوا به بیمارستان «22 بهمن»، تنها بیمارستان شهرستان نیکشهر رفت که نکات قابل توجهی در این بیمارستان به دست آمد که می‌تواند برای مسئولان حائز اهمیت باشد.                                                               ***

شهرستان نیکشهر استان سیستان و بلوچستان با 816 روستا، 15 دهستان و 5 بخش در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع است.

تنها بیمارستان این شهرستان با جمعیت بالغ بر 215 هزار نفر در مساحت 23 هزار و 930 کیلومتر مربع، در مرکز این شهرستان قرار دارد؛ بیمارستان 42 تختخوابی «22 بهمن» روزانه شاهد حضور صدها بیمار از مناطق دور و نزدیک این شهرستان است.

مردم روستاهای اطراف شاید با طی کردن بیش از 5 ساعت مسافت آن هم اگر وسیله نقلیه از مسیرشان عبور کند، خودشان را به بیمارستان می‌رسانند.

* طی کردن مسافت 4 ساعته برای مراجعه به پزشک

زلیخا رئیسی یکی از بیمارانی است که به همراه خواهر و یکی دیگر از اقوام و فرزند 10 ماهه‌اش از روستای «کلمت» به بیمارستان نیک‌شهر آمده است؛ او می‌گوید: طلوع آفتاب بود که از منزل‌مان راه افتادیم و بعد از طی مسافت 4 ساعته با مینی‌بوس به اینجا آمده‌ایم؛ در آن روستا خانه بهداشت هست اما بیماری‌های سطحی را مداوا می‌کند و بیماری‌های تخصصی را هم تشخیص نمی‌دهند؛ خواهرم 16 ساله است و فقط یک سال است می‌داند بیماری تیروئید دارد.

* این بیمارستان فقط 3 متخصص پزشکی دارد

یکی از کارمندان بیمارستان «22 بهمن» نیز در ادامه می‌گوید: در این بیمارستان پذیرش بخش‌های اطفال، زنان، زایمان و دیالیز هر روز هفته است؛ تالاسمی هفته‌ای دو روز است؛ سونوگرافی هم روزانه بیشتر از 10 بیمار را پذیرش نمی‌کند؛ دکتر چشم و عفونی نداریم و بیماران باید به شهرستان چابهار بروند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر با کمبود پزشک مواجه هستیم؛ فقط 3 متخصص پزشکی زنان، اطفال و جراح عمومی در این بیمارستان حضور دارند؛ ضمن اینکه فقط به دارو به بیماران اورژانسی و بستری شده تعلق می‌گیرد.

* جان دادن بیماران به دلیل کمبود امکانات 

این کارمند بیمارستان «22 بهمن» در خصوص امکانات این بیمارستان گفت: تخت به اندازه کافی، دستگاه رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن، نوار مغز در این بیمارستان نداریم؛ بیماران اورژانسی که به اینجا می‌آورند، معمولاً تصادفی بوده اما به دلیل کمبود امکانات و عدم تشخیص ضربه مغزی جان خود را از دست می‌دهند؛ تعدادی از زنان باردار نیز بر اثر مسافت طولانی برای رسیدن به بیمارستان، جان خودشان را از دست دادند.

وی یادآور شد: در این بیمارستان فقط دو دستگاه آمبولانس داریم؛ نیروهای غیربومی اعزامی از زاهدان و زابل بیش از دو سال در این بیمارستان کار نمی‌کنند؛ در بخش اورژانس فقط تکنیسین‌ها هستند و پزشک نداریم؛ بیشتر اورژانسی‌‌ها تصادفی و قلبی هستند.

این کارمند بیمارستان «22 بهمن» گفت: با توجه به آلودگی آب منطقه، مردم به بیماری‌های گوارشی دچار می‌شوند اما پزشک متخصصی برای تشخیص و درمان آنها وجود ندارد.

وی درخصوص ارجاع بیماران به سایر بیمارستان‌ها گفت: برخی از بیماران با دستور بخش‌های مختلف پزشکی یا اورژانش به زاهدان اعزام می‌شوند که مسیر 6 ساعته را باید طی کنند؛ امداد هوایی در نیکشهر وجود ندارد که بیماران اورژانسی سریعتر به بیمارستان اعزام شوند؛ از مسئولان می‌خواهیم مردم این منطقه را فراموش نکنند.

به گزارش توانا، بنا به گفته اهالی منطقه، بیمارستان 3 طبقه‌ای در شهرستان نیکشهر طی یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول