اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون درمان علوم پزشکی گیلان:

تالاسمی جزو بیماری خاص ژنتیکی گیلان است

خبرگزاری فارس: معاون درمان علوم پزشکی گیلان از وجود یک‌هزار و 200 بیمار تالاسمی در استان خبر داد و گفت: تالاسمی جزو بیماری‌های خاص ژنتیکی گیلان و شمال کشور است.

تالاسمی جزو بیماری خاص ژنتیکی گیلان است

مرتضی رهبر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه سیتوژنتیک پزشکی شمال کشور در گیلان اظهار کرد: افتتاح این آزمایشگاه با کمک دو ساله دانشگاه علوم پزشکی و بخش خصوصی بوده است.

وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی آزمایشگاه مذکور افزود: پس از مدت‌ها تلاش آزمایشگاه سیتوژنتیک با آخرین تکنولوژی در شمال کشور و گیلان ایجاد شده است.

این مسئول از راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امکانات این آزمایشگاه خریداری شده و به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی بهره‌برداری این آزمایشگاه را موجب جلوگیری از سفر بیماران به تهران برای انجام آزمایش‌های ژنتیک عنوان کرد و یادآور شد: با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مذکور دیگر هیچ نمونه‌ای به تهران ارسال نمی‌شود.

رهبر، وجود بیماران تالاسمی و نیاز آنها به آزمایشگاه ژنتیک را بیش از دیگر بیماران عنوان کرد و افزود: وجود آزمایشگاه‌های ژنتیک موجب می‌شود در زمان لازم و به‌موقع بتوانیم آزمایش‌های مورد نظر را انجام دهیم و از ادامه روند رشد بیماری‌های ژنتیک جلوگیری کنیم.

وی آزمایشگاه‌های ژنتیک را از نوع خاص خواند و ابراز کرد: حتما باید بخش خصوصی با کمک بخش دولتی اقدام به ایجاد این آزمایشگاه‌ها کند.

معاون درمان علوم پزشکی گیلان درباره وضعیت آزمایشگاه‌های استان اذعان کرد: سال گذشته تعدادی از بازرسان وارد گیلان شدند و آزمایش‌های لازم را انجام دادند و در بین 35 نفری که ممیزی در آزمایشگاه‌های کل کشور امتحان دادند پنج نفر تا رده دهم از گیلان بودند و مقام دوم امتحانات ممیزی آزمایشگاه‌های کل کشور به یکی از شرکت‌کنندگان این استان رسید.

وی کنترل و نظارت آزمایشگاه‌های گیلان در سطح کشور را مطلوب خواند و تصریح کرد: گیلان دارای حدود 60 آزمایشگاه خصوصی و 68 آزمایشگاه دولتی است.

رهبر، بیماری تالاسمی را در رٱس بیماری‌های ژنتیک در گیلان نامید و خاطرنشان کرد: تالاسمی جزو بیماری‌های ژنتیکی خاص گیلان است.

وی بیماری تالاسمی را ویژه شمال کشور و گیلان نامید و یادآور شد: اکنون یک‌هزار و 200 بیمار تالاسمی در گیلان وجود دارد که از ما خدمات می‌گیرند.

این مسئول ارائه خدمات به بیماران تالاسمی را سنگین خواند و ابراز کرد: دولت بابت خدمات به بیماران تالاسمی هزینه سنگینی را پرداخت می‌کند.

وی کمک یارانه‌ای و داروها را از جمله خدمات دولت به بیماران تالاسمی عنوان کرد و افزود: بیماران تالاسمی هر 20 روز و یا در ماه باید خون دریافت کنند.

رهبر، حجم میزان خونی که در سال به بیماران تالاسمی تزریق می‌شود را بسیار بالا خواند و متذکر شد: عوارض ناشی از تزریق خون جزو انکارناپذیر بیماری تالاسمی است.

به گفته وی، علاوه بر بیماری تالاسمی که خود دارای مشکلات فراوانی است، درمان آنها نیز مشکلات زیادی دارد.

معاون درمان علوم پزشکی گیلان درباره کنترل بیماری تالاسمی در استان اظهار کرد: سیاست کنترل بیماران تالاسمی تغییر پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در گذشته تصور بر این بود که دو بیمار تالاسمی مینور نمی‌توانند با هم ازدواج کنند و این امر موجب رواج بیماری تالاسمی مینور در کشور شد اما اکنون چند سالی است که اجازه ازدواج به آنها داده شده و با توجه به اینکه قانون مجوز سقط از هفت یا هشت سال پیش برای تالاسمی ماژور صادر شده، این افراد به راحتی می‌توانند با هم ازدواج کنند و پس از آزمایش در صورتی که اثبات شود جنین ماژور است می‌توانند آن را سقط کنند تا شاهد تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور نباشیم اما درباره تالاسمی مینور مشکل زیادی نیست.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول