اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کدام‌یک رئیس جمهور آمریکا می‌شود؛ «اوباما»، «رامنی» یا «نتانیاهو»

خبرگزاری فارس: اسرائیل و لابی قدرتمند حامی آن در آمریکا یکی از تاثیرگذارترین نهادها بر سیاست آمریکا هستند و صرفنظر از آنکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا خواهد شد، در واقع این اسرائیل است که آمریکا را برای 4 سال آینده به پیش خواهد بود.

کدام‌یک رئیس جمهور آمریکا می‌شود؛ «اوباما»، «رامنی» یا «نتانیاهو»

به گزارش فارس،‌ مردی که همچنان سیاست خارجه آمریکا را برای 4 سال آینده هدایت خواهد کرد، همان کسی بوده که سیاست خارجی آمریکا را طی 4 سال گذشته به پیش برده است. وی کسی جز «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل نیست. مردی که چندی پیش پس از اتمام سخنرانی‌اش در مجلس نمایندگان آمریکا تمامی نمایندگان تمام قد ایستادند و برای مدتی طولانی به تشویق وی پرداختند.

حقیقت دیگر آن است که ایپک [کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل] که لابی اسرائیلی قدرتمند نتانیاهو در آمریکا است، تمامی زنان و مردان کنگره را تحت سیطره خود در آورده و هر نماینده‌ای که در راستای برنامه‌های این لابی حرکت نکند احتمال بقای وی به عنوان نماینده کنگره رنگ می‌بازد.

این بدان معناست که مجلس نمایندگان آمریکا،‌ نماینده ایپک بوده و نه نماینده مردم آمریکا.

«باراک اوباما» رئیس جمور آمریکا بیشترین احتمال را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد و شاید این فرصت را داشته باشد که این رویکرد را تغییر دهد.

اوباما و رامنی طی فعالیت‌های انتخاباتی خود، تلاش داشتند تا هر چه بیشتر خود را طرفدار اسرائیل نشان دهند چون مطمئن هستند هر اندازه که بتوانند حمایت اسرائیل را به همراه داشته باشند، به همان اندازه نیز می‌توانند به کاخ سفید نزدیکتر شوند.

"آبراهام تیروش" روزنامه نگار مشهور اسرائیلی طی مقاله‌ای منتشر شده در پایگاه خبری "المانیتور"، می‌نویسد: "میت رامنی" نامزد جمهوری‌خواه ریاست جهموری آمریکا تا می‌توانست همبستگی با اسرائیل و یهودیت را با روزه ‌کوتاه "تیشا باو"، روزه سالیانه و روزه خوداوی آیین یهودیت نشان داد؛ او درحالی‌که روی زمین نشسته و به خاطر تخریب معبد "هیکل سلیمان" (از معابد تاریخی یهودیت) تاسف می خورد و گریه می‌کرد با ذکر این‌‌ جمله که " اورشلیم پایتخت اسرائیل است"، دل اهالی اورشلیم را شاد کرد.

از سوی دیگر دولت اوباما در طول سه سال گذشته کمک های امنیتی به اسرائیل را هر سال و از زمان عهده دار شدن ریاست کاخ سفید افزایش داده و تقریبا 10 میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرده است که این میزان کمک تقریبا یک پنجم بودجه دفاعی اسرائیل را پوشش می دهد.

اوباما همچنین از تامین بودجه 275 میلیون دلاری اسرائیل بیش از میزان کمک های سالانه نظامی خود به تل آویو جهت کمک به تامین بودجه سامانه گنبد آهنین نیز حمایت کرده است.

در واقع، بدون تردید اسرائیل به یک عامل مهم در انتخابات ریاست جمهوری 2012 آمریکا تبدیل شده است و دلیل این امر نیز نفوذ میلیون ها دلار حامیان اندک اسرائیل به سیستم انتخاباتی آمریکا است. 

صرفنظر از آنکه چه کسی در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر سال 2012 به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب خواهد شد، این نخست وزیر اسرائیل است که چارچوب سیاست خارجی آمریکا را برای چهار سال آینده شکل خواهد داد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول