اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

مدیر مسئول «افغانستان رو» در گفت‌وگو با فارس:

چالش‌های منطقه‌ای جدی‌ترین فاکتور بی‌ثباتی افغانستان است

خبرگزاری فارس: مدیر مسئول سایت خبری-تحلیلی افغانستان رو، احساس نادرست «تهدید افغانی» از سوی کشورهای منطقه را مهمترین عامل در عدم ثبات سیاسی در افغانستان امروز دانست.

چالش‌های منطقه‌ای جدی‌ترین فاکتور بی‌ثباتی افغانستان است

«عمر نثار» مدیر مسئول افغانستان رو در حاشیه همایش بین‌المللی نمایندگان رسانه‌های آسیای مرکزی در برلین آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس با انتقاد از تهدید دانستن افغانستان از سوی کشورهای آسیای مرکزی، احساس ناصحیح دولت‌های این کشورها از اوضاع آینده افغانستان را مهمترین عامل در بی‌ثباتی سیاسی جامعه افغانستان دانست.

وی افزود: عوامل ادامه جنگ در افغانستان را می‌‏توان به دو گروه بزرگ تقسیم بندی نمود: الف – عوامل داخلی، ب – عوامل بیرونی.

وی در توضیح این مسئله خاطرنشان کرد: تاثیر عوامل بیرونی خصوصا مسئله فشار همسایگان شمالی افغانستان و احساس نگرانی آنان از آینده این کشور، جدی ترین فاکتور در بی ثباتی افغانستان محسوب می‌شود.

به باور عمر نثار، پس از افزایش نیروهای نظامی امریکا در افغانستان که در سال 2009 صورت گرفت، کشورهای غربی توانستند روی افغانستان به توافق مشترکی دست یابند اما چالش‌های منطقه‌ای مانع دستیابی به افغانستانی امن و باثبات شد.

وی با انتقاد از ناکامی غرب در تامین امنیت در افغانستان نیز گفت: متاسفانه غربی‏‌ها در طی 10 سال نتوانستند امنیت را در افغانستان بر قرار نمایند، به همین دلیل برای کشور‏های منطقه، افغانستان هنوز هم منبع تهدید محسوب می‌شود.

اما به باور این کارشناس، نگاه متفاوت به "تهدید‏ افغانی" از سوی کشورهای منطقه همچنان مهمترین علل ادامه تنش در افغانستان است.

وی افزود: در حالیکه روسیه و کشورهای آسیای میانه نسبت به احتمال بازگشت نیروهای افراطی بر سر قدرت در افغانستان نگران هستند، ایران و پاکستان نگران حضور نظامی امریکا بوده که جمع همه این مسائل به تشدید اوضاع امنیتی این روزهای افغانستان منجر شده است.

نثار همچنین در خصوص همایش بین‌اللملی رسانه‌های آسیای مرکزی در برلین آلمان نیز گفت: تعبیر من از حضور نمایند‏گان رسانه‏‌های پیشتاز منطقه و کارشناسان به معنای تلاش آلمان برای توسعه نفوذش در این منطقه مهم است.

با این حال عمر نثار می‏‌گوید که اگر آلمان بتواند در حل مشکلات منطقه از جمله کاهش تضاد‏های منطقه‏‌ای و افزایش همگرایی منطقه‏‌ای نقش مثبت را بازی نماید، این به نفع مردمان آسیای میانه خواهد تمام شد.

ملاقات و سخنرانی کارشناسان و خبرنگاران و گزارشگران برجسته زیست محیطی و اکولوژیکی آلمان و اتحادیه اروپا، بحث و تبادل نظر درمورد انعکاس مسائل آب در رسانه‏‌ها، برگزاری کارگاه‏‌های آموزشی خبرنگاری و عکاسی با موضوع آب در رسانه‏‌ها، و کسب و دریافت اطلاعات زیست محیطی از موضوعات مهم همایش 3 روزه مذکور نمایندگان رسانه‏‌های آسیای مرکزی در آلمان بود که با پشتیبانی وزارت خارجه آلمان و نهاد «ان اوست» برگزار شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول