به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیتاللهالعظمی سبحانی امروز در پیامی به کنگره بزرگداشت آیتالله قاضی اظهار میدارد: حکیمان، انسان را چنین تعریف میکنند و میگویند «انسان حیوان ناطق است» و مراد از «ناطق» در اینجا نطق ربانی نیست بلکه تولید فکر است و تصور میکنند که تعریف یاد شده حد تام است، یعنی توانستهاند انسان را به شیوه کامل تعریف کنند، در مقابل حد ناقص که تعریف کامل و جامعی نیست.
وی میافزاید: تعریف یاد شده، تعریف کامل از انسان نیست بلکه معرفی بخشی از انسان است زیرا همه واقعیت انسان را تفکر و اندیشیدن تشکیل نمیدهد و بخش دیگر واقعیت وجود را غرائز و خواستههای درونی او تشکیل میدهد که برخی از آنها معنوی و برخی دیگر مادی و به تعبیر دانشمندان، علوی و سفلی است زیرا هر انسانی از یک نظر خداخواه، خداجو، عدالتطلب و در یک کلمه «کمالجو» است، در مقابل همان انسان تمایلات مادّی دارد که به یک معنی خودخواه، دنیاخواه و شهوانی است.
آیتالله سبحانی تصریح میکند: حکیمان و فلاسفه به بخش اول یعنی تفکر توجه کردهاند و بخش دیگر را به دست فراموشی سپردهاند و علمای اخلاق به بخش دوم پرداخته و با شناسایی فضائل از رذایل، راه تعدیل غرایز را روشن ساختهاند.
وی ادامه میدهد: اخلاق به صورت کلی سر و کارش با غرایز، فضائل و رذائل است که میخواهد آنها را تعدیل کند و جلو افراط و تفریط را بگیرد، ناچار باید بر عاملی تکیه کند که مجری دستورهای اخلاقی باشد وگرنه مجرد علم به اینکه دزدی بد است و دروغ نازیباست، کافی در بازداری نیست.
آیتالله سبحانی خاطرنشان میکند: باید دانست که انسان از طریق عمل به شریعت به تهذیب نفس میرسد، کسانی که علاقهمند هستند خویشتن را از خواستههای شیطانی و رذائل دور کنند و روح و روان آنان آیینه انعکاس حقایق عالم شود و آنچه را که با چشم سر دیدنی نیست، با چشم دل ببینند، باید عمل به شریعت را قبلهگاه خود قرار داده و از آن فاصله نگیرند.
وی میافزاید: امروز ما برای شناساندن اساتید اخلاق و دور کردن افراد از استادنماها نیاز به ارائه الگوهایی داریم که مرحوم آیتالله حاج سیدعلی قاضی، بهترین الگو در این زمینه به شمار میرود. مرحوم علامه طباطبایی از آقای سیدعلی آقای قاضی که این همایش برای بزرگداشت وی برپا شده، نقل میکرد که میفرمود «راه رسیدن به مقام عالی در معرفةالله همان تهجد نیمه شب است که به نفس جلا و به عقل بالندگی میبخشد»
آیتاللهالعظمی سبحانی تصریح میکند: اینجانب، جوانان عزیز را که علاقهمند به پرواز در عوالم بالا هستند، سفارش میکنم که از مکتبهای عرفانی بشری، روی برتابند و به عرفان اسلامی آن هم از طریق تهجد نیمه شبی و دوری از محرمات و مکروهات روی آورند؛ البته سلوک انسان در این مسیر و اینکه به عالیترین مقام از معرفت و توحید برسد، بدون یک معلم وارسته و متعبد به اسلام امکانپذیر نیست و جوانان عزیز تا دست به دامن چنین معلمی نشدهاید، این سلوک را آغاز نکنید تا مبادا در دام بدعتهای صوفیان و عرفانهای کاذب قرار گیرید و در نتیجه از آمال دیرینه خود بازمانید.
انتهای پیام/ز10/ف4004