اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

مدیر انیستیتو «مطالعات و ابتکارات خارجه» روسیه:

آمریکا حامی اول گروهک‌های افراطی در منطقه است

خبرگزاری فارس: کارشناس روسیه در اظهاراتی با انتقاد از مواضع آمریکا در حمایت علنی و آشکار از رشد گروهای افراطی در منطقه، به بررسی موضوع گروه مجاهدین خلق و ارتباط آن با آمریکا جهت فشار بر ایران پرداخته است.

آمریکا حامی اول گروهک‌های افراطی در منطقه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، «ورانیکا کراشنینیکووا» رئیس مرکز «مطالعات و ابتکارات سیاست خارجی» روسیه با انتشار مطلبی در «روسیه امروز» موضوع گروه تروریستی مجاهدین خلق و بهره‌برداری آمریکا از آن‌ها را علیه ایران مورد بررسی قرار داده است که در زیر تقدیم مخاطبین گرامی می‌شود.

آمریکا که اکنون از «فلج کردن» ایران از طریق تحریم‌ها ناامید شده است، خود را برای اقدامات عملی در ایران آماده می‌کند و برای این منظور تنها نیست. گروهی به نام «مجاهدین خلق» آماده است تا در آینده نزدیک تبدیل به معادل فارسی ارتش آزاد سوریه شود.

در روز بیست و یکم سپتامبر، «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه آمریکا با حذف سازمان مجاهدین خلق (MEK) از فهرست گروه‌های تروریستی موافقت کرد و از بیست و هشتم سپتامبر نام این گروه را از فهرست تروریست‌های جهانی خط زد.

سازمان مجاهدین خلق چیست؟ مجاهدین خلق یک سازمان نظامی مطرود است که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. اعضای این گروه، از آغاز شکل‌گیری در سال 1965، دست به ترور کارکنان ارتش آمریکا و یا آمریکایی‌های غیرنظامی که در دهه هفتاد در ایران کار می‌کردند، زدند، با خوشحالی از تصرف سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 حمایت کردند، با آزاد کردن کارکنان سفارت مخالفت کرده و در عوض خواستار اعدام آن‌ها شدند، در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق به همراه صدام حسین با جمهوری اسلامی ایران جنگیدند، و در عراق برای خود پایگاهی در قرارگاه «اشرف» تشکیل دادند.  

همچنین بر اساس منابع مختلف از جمله (NBC) در سال‌های اخیر سازمان مجاهدین خلق برای ترور دانشمندان هسته‌ای ایران با سرویس مخفی اسرائیل همدست شده است. به گزارش NBC مقامات آمریکایی تأیید کرده‌اند که دولت اوباما از جریان ترورها مطلع است اما دخالت مستقیم در آن ندارد.

در سال 1994، وزارت امور خارجه گزارش 41 صفحه‌ای فوق محرمانه‌ای را به مجلس ارائه کرد که چرا سازمان مجاهدین خلق یک سازمان تروریستی است. این گزارش در سال 1997 به صورت قانون تصویب شد.

در این گزارش آمده بود: تصادفی نیست که تنها دولتی که در جهان سازمان مجاهدین خلق را حمایت مالی و سیاسی می‌کند رژیم استبدادی صدام حسین است. از آن موقع تا کنون مأموریت سازمان مجاهدین خلق برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است اما آمریکا ناگهان تغییر چهره داد و تبدیل به قدرتمندترین حامی این سازمان شد.

در طول سال‌های اخیر هم نیز آمریکا، اقدامات جدی برای جمع آوری کمک‌های مالی و همچنین تلاش برای حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریستی، انجام داد.

این در حالی است که وقتی صحبت از گروه‌های تروریستی به میان می‌آید، شاید سازمان مجاهدین خلق، توده‌ای قاتل سطح پایین را در لباس‌های پاره و مندرس به ذهن متبادر کند که در یک شهرک خیمه‌ای و بی‌امکانات محبوس شده‌اند. اما حقیقت چیز دیگری است.

رهبر سازمان مجاهدین خلق که به خوبی با آداب سیاسی آمریکایی آشناست گروهش را «طرفدار دموکراسی» معرفی می‌کند. اما حتی نیویورک تایمز نیز موافق این حرف نیست. این روزنامه در میانه برنامه حذف نام این سازمان از فهرست تروریست‌ها، آن را یک مکتب سرکوب‌گر خواند که بیشتر ایرانی‌ها و عراقی‌ها از آن متنفرند. 

«مکتب دیکتاتوری» در حقیقت رایج‌ترین برچسبی است که مردمی که با این گروه در تماس بوده‌اند در مورد آن به کار می‌برند. 

در ضمن حمایت آمریکا از سازمان محدود به کمک‌های نظامی نیست. «سیمور هرش»، در مجله «نیویورکر» در مقاله خود با نام «مردان ما در ایران؟» فاش کرد که از سال 2005 افراد سازمان مجاهدین خلق در «نوادا» توسط فرماندهی عملیات ویژه مشترک (JSOC) آموزش می‌دیده‌اند.

چرا واشنگتن از سازمان مجاهدین حمایت می‌کند؟

آن طور که ژنرال «شلتون» در کنفرانسی در فوریه 2011 بیان کرد: وقتی نگاه می‌کنید که سازمان مجاهدین خلق برای چه می‌جنگد، وقتی می‌بینیم که آن‌ها ضد هسته‌ای شدن ایران، موافق جدایی دین از سیاست، و حقوق فردی هستند متوجه می‌شویم مسلما این همان راهی است که ایران باید برود. ...با قرار دادن این سازمان در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، جایگاه بهترین گروه مقاومت داخلی را در برابر ضدغرب‌ترین کشور در منطقه تضعیف کرده‌ایم.

«ری مک گاورن» از مأموران سابق سیا در مصاحبه‌ای با (WDR TV) آلمان در سال 2005، این طور استدلال کرد: این‌که چرا آمریکا با سازمان‌هایی مثل سازمان مجاهدین همکاری می‌کند، من فکر می‌کنم به این دلیل است که آن‌ها محلی و آماده کار کردن برای ما هستند.

قبلا آن‌ها را یک سازمان تروریستی می‌دانستیم و دقیقا همین طور است اما آن‌ها حالا تروریست‌های ما هستند و ما تردید نداریم که آن‌ها را برای فعالیت‌های سرویس‌های مخفی معمول به ایران بفرستیم: مثلا حمله به رادارهای مراقبتی به منظور دیده‌بانی برنامه هسته‌ای ایران، مشخص کردن هدف‌های حملات هوایی، و شاید ایجاد کمپ‌های مخفی برای کنترل مناطق نظامی در ایران و کمی هم خرابکاری.

«کارن کویاتکووسکی» از کارکنان سابق وزارت دفاع نیز می‌گوید: سازمان مجاهدین خلق حاضر است کارهایی را انجام بدهد که انجام آن‌ها برای ما شرم‌آور است و ما سعی می‌کنیم درباره آن‌ها سکوت کنیم اما برای انجام چنین کارهایی از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

حالا نوبت روسیه و جامعه جهانی است که برای جلوگیری از اینکه آمریکا یک جنگ نیابتی دیگر در خاورمیانه راه بیاندازد، دست به اقدامات سیاسی جدی بزنند. اعضای سازمان مجاهدین، خیلی بهتر از شورشیان سوریه در ابتدای درگیری‌ها و حتی امروز، آموزش دیده و آماده جنگ هستند.

سازمان مجاهدین همه ظرفیت‌های لازم را برای تبدیل شدن به بازوی نظامی حمله آمریکا علیه ایران دارد. این بار- برخلاف سوریه- دنیا نباید چشم خود را به پیشروی به سوی جنگی دیگر ببندد و باید برای جلوگیری از آن قدم بردارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول