اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

برداشت 100 تن پسته از باغات آذربایجان شرقی

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از برداشت 100 تن پسته از 125 هکتار باغات بارور این محصول در استان خبر داد.

برداشت 100 تن پسته از باغات آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به سطوح زیر کشت پسته در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: سطح زیرکشت این محصول در استان 293 هکتار بوده که 168 هکتار آن نهال و 125 هکتار بارور است.

وی با بیان اینکه از سال 87 با استفاده از راهنمایی‌های کارشناسان ذی‌ربط، باغات یکدست پسته در استان توسعه یافته و بیشتر سطح زیر کشت آن را باغات جوان تشکیل می‌دهد، افزود: شهرستان‌های مرند با 107 هکتار، اسکو با 65 هکتار، جلفا با 34 هکتار، آذرشهر با 25 هکتار، شبستر با 27 هکتار و همچنین تبریز با 27 هکتار باغات پسته، از عمده‌ترین شهرستان‌های تولیدکننده این محصول در استان به شمار می‌روند.

اسکندری علت توسعه سطح زیر کشت پسته در حاشیه دریاچه ارومیه را محدودیت‌های منابع آبی دانست و افزود: تحمل پسته به خاک‌های نسبتاً شور و کمتر حاصلخیز و همچنین کم‌آبی از علل مهم توسعه باغات این محصول در استان به شمار می‌آید.

وی همچنین از حمایت سازمان بر افزایش سطح زیرکشت این محصول در اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و تصریح کرد: اجرای آبیاری تحت فشار با سیستم قطره‌ای و یا زیرسطحی، انتقال آب با لوله و کانال می‌تواند مصرف آب موجود را درحد قابل قبولی کاهش داده و موجب افزایش سطح زیرکشت این محصول در استان و بالارفتن درآمد تولیدکنندگان و بهره‌برداران شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ارقام احمد آقایی، اکبری، اوحدی و کله قوچی از عمده‌ترین ارقام تولیدی پسته در آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود، افزود: ارزیابی‌های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته نشان داده است که ارقام احمدآقایی و اکبری، تولید و سازگاری مناسبی در شرایط استان دارند.

ایران، آمریکا، ترکیه و سوریه چهار کشور عمده تولید کننده پسته در جهان به شمار می‌آیند.

انتهای پیام/ز20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول