اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی از نگاه هادی محمدی

نتانیاهو به دنبال مشروعیت از دست رفته خود در غرب

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل خاورمیانه انحلال پارلمان صهیونیستی را ناشی از تحولات جدید منطقه‌ای و بین‌المللی خواند و گفت: نتانیاهو به دنبال کسب مشروعیت از دست رفته خود در غرب است.

نتانیاهو به دنبال مشروعیت از دست رفته خود در غرب

«هادی محمدی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص انتخابات زودهنگام پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) و اینکه چرا این انتخابات در شرایط فعلی انجام می‌شود، گفت: تصمیم برای انحلال پارلمان و انتخابات زودرس به عوامل مختلف داخلی و خارجی مرتبط است.

وی افزود: کابینه ائتلافی نتانیاهو علی‌رغم همه تلاش‌های وی برای راضی کردن طرف‌های مختلف ائتلافی در پارلمان موفق نشد بودجه نظامی خود را تصویب کند و حتی همپیمانان نتانیاهو نیز به آن رأی ندادند.

شکنندگی ائتلاف کابینه صهیونیستی درباره موضوعات راهبردی

این کارشناس مسائل خاورمیانه شکنندگی پیوند بین اعضای ائتلاف در قبال برخی راهبردهای اساسی در حکومت نتانیاهو را دومین عامل ایجاد بن‌بست سیاسی این رژیم علی‌رغم قدرت زیاد حزب لیکود در مجلس اسرائیل خواند و اظهار داشت: در خصوص اینکه آیا نتانیاهو باید راه‌حل 2 دولت فلسطینی-اسرائیلی را به رسمیت شناخته یا آن را پشت سر بگذارد، اجماع اساسی وجود نداشت.

محمدی ادامه داد: ‌برخورد با پرونده هسته‌ای ایران نیز یکی از موارد اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی بود که طی آن عده‌ای معتقد بودند، مواضع افراطی نتانیاهو نه تنها موجودیت رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد، بلکه مناسبات راهبردی این رژیم با غرب را نیز تحت تأثیر جدی قرار خواهد داد.

رویکرد جدید آمریکا در قبال فلسطین

وی با اشاره به نقش‌آفرینی جدی‌تر آمریکایی‌ها در موضوع فلسطین پس از انتخابات این کشور گفت: مقامات آمریکایی برخلاف 4 سال گذشته که تلاشی برای حل و فصل موضوع فلسطین نداشتند، معتقدند که باید اقدام جدی را به عمل آورد و این رویکرد جدید را الزامی می‌دانند، چرا که از نگاه آنها رفتار نتانیاهو به سمت الحاق کامل کرانه باختری و بیت‌المقدس به اسرائیل است و نتانیاهو اعتقادی به تشکیل 2 دولت و یا واگذاری کرانه باختری به فلسطینی‌ها ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به گزارش فالک (نماینده سازمان ملل) و نگاه دولت‌های اروپایی و آمریکا به موضوع 2 دولت که در مقابل رویکرد نتانیاهو قرار دارد، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا خود را آماده می‌کند که در 4 سال آینده نقش فعال‌تری را در مذاکرات فلسطینی - اسرائیلی به عهده بگیرد.

تعارض ایجاد شده بین نتانیاهو و کاخ سفید

محمدی دلیل دیگر انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی را تعارض نگاه نتانیاهو با اوباما و کاخ سفید دانست و اظهار داشت: دیدگاه‌های وی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران برای وادار کردن غرب به یک جنگ با ایران و یا تعریف یک خط قرمز در موضوع هسته‌ای بی‌نتیجه ماند.

وی افزود: البته نتانیاهو از خلال شانتاژ رسانه‌ای و جنجال سیاسی خود توانست تضمین کمک‌های 4 میلیارد دلاری را برای 4 سال آینده دریافت کند.

محمدی ادامه داد:‌ این جنجال‌ها علی‌رغم آنکه نتوانسته دستاورد کلانی برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته باشد، گاهی به امتیازات مالی منجر شده، که نتانیاهو به آن بسنده کرده است.

رنجش غرب از سیاست‌های نتانیاهو

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به رنجش دولت‌های غربی از رفتار نتانیاهو، گفت: غرب معتقد است که دولت نتانیاهو از ظرفیت و وجاهت کافی برای سیاست‌های خود برخوردار نیست، بخصوص اینکه افکار عمومی جامعه صهیونیستی به شدت از بروز یک جنگ شدید نگران بوده و معتقد است که رژیم صهیونیستی قادر به تأمین امنیت آنها نیست و رویکردهای افراطی نتانیاهو آنها را دچار مشکل خواهد کرد.

دولت جدید آمریکا از هر جنگ بزرگ پرهیز خواهد کرد

محمدی با بیان اینکه نتانیاهو با اطمینان از کسب اکثریت پارلمان آینده، کنیست را منحل و انتخابات زودرس را برای ماه فوریه یعنی یک ماه پس از تحلیف در کاخ سفید اعلام کرد، گفت: طبق روال قانونی تا 40 روز پس از انتخابات، حزب پیروز باید دولت تشکیل دهد که به نظر می‌رسد این تشکیل کابینه به ماه مارس و یا می کشیده می‌شود.

وی با اشاره به اعتقاد برخی کارشناسان مبنی بر اینکه اقدامات آمریکا به مفهوم توافق برای جنگ در دوره جدید ریاست جمهوری آمریکاست، خاطرنشان کرد: معتقدم که دولت جدید آمریکا از هرگونه جنگ جدید به شدت پرهیز خواهد کرد به خصوص جنگی بزرگ که ممکن است علیه ایران، یا سوریه و یا حتی حزب‌الله رخ دهد، اما از جنگ‌های کوچک حمایت جدی به عمل می‌آورد.

دولت جدید صهیونیستی در پی مقابله با دولت بعدی آمریکا خواهد بود

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: برخی معتقدند که اوباما و نتانیاهو برای جنگ در بهار آینده علیه ایران آماده می‌شوند که تصور می‌کنم اگر چنین توافقی در بین بود نیاز به انحلال پارلمان صهیونیستی نداشت و دولت آمریکا، نتانیاهو را از وجاهت کافی برخوردار می‌دانست.

محمدی با اشاره به اینکه دولت جدید صهیونیستی بیش از آنکه یک دولت جنگی باشد، یک دولت برای مقابله با دولت جدید در آمریکا خواهد بود، گفت: دولت نتانیاهو بخصوص با همپیمانی لیبرمن نشان داده که ژست افراطی خود را تنها برای مقابله با رویکردهای دولت جدید در آمریکا خواهد گرفت.

تنگنای بزرگ آمریکا در سال 2013

وی با اشاره به تنگنای آمریکا برای تصمیم بزرگ در قبال مذاکره و توافق با ایران خاطرنشان کرد: اگر بحران بزرگ اقتصادی در آمریکا در سال 2013 نیز ادامه یابد، دولت اوباما به شدت به سمت درون‌گرایی فرو رفته و به هیچ وجه اجازه تحمیل هزینه‌های اضافی را به رژیم صهیونیستی نمی‌دهد، لذا دولت جدید صهیونیستی برای مقابله با سیاست‌های کاخ سفید و کشورهای اروپایی عمل خواهد کرد.

راهبرد رژیم صهیونیسیتی در مقابله با سیاست جدید غرب در منطقه

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به دریافت رژیم صهیونیستی از غرب نسبت به تصمیم برای ورود به پروسه مذاکرات فلسطینی - اسرائیلی افزود: این رژیم برای آنکه یک بار دیگر مشروعیت و مقبولیت خود را به رخ غرب بکشد، دست به انتخابات جدیدی می‌زند تا با تکیه بر کسب مشروعیت جدید بتواند در مقابل فشار غرب در خصوص ایجاد دولت فلسطینی ایستاده و به طرف‌های مختلف بین‌المللی اجازه چنین کاری را ندهد.

اخطار رژیم صهیونیستی به ابومازن

محمدی با اشاره به اظهارات لیبرمن در خصوص دولت جدید فلسطین و تهدید محمود عباس، گفت: وزیر خارجه این رژیم به ابومازن اخطار داده که اگر دولت فلسطینی به سمت سازمان ملل برای جلب تأیید عضویت خود حرکت کند، به همان سرنوشتی دچار می‌شود که عرفات دچار شد؛ که این یعنی تهدید به مرگ عباس تا وارد پروسه تشکیل 2 دولت اسرائیلی - فلسطینی نشود.

چالش‌های بیشتر بین رژیم صهیونیستی و آمریکا در سال جدید

وی خاطرنشان کرد: سال آینده میلادی، سال چالش‌های بیشتر بین رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود که در عرصه‌های مختلف همچون موضوع فلسطین و ایران باید شاهد آن باشیم. البته این بدان معنا نیست که رژیم صهیونیستی و آمریکا در حوزه‌های دیگر همکاری‌های خود را ادامه ندهند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول