اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

رایزن تجاری سفارت جمهوری اسلامی ایران:

ممنوعیت صادرات به افغانستان به منظور تنظیم بازارهای داخلی است

خبرگزاری فارس: رایزن تجاری سفارت ایران در کابل با اشاره به دلایل ممنوعیت برخی از کالاهای صادراتی ایران به افغانستان با موقت دانستن این تصمیم، اصلی‌ترین عامل این اقدام را تنظیم بازارهای داخلی و تثبیت نرخ ارز در ایران عنوان کرد.

ممنوعیت صادرات به افغانستان به منظور تنظیم بازارهای داخلی است

به گزارش فارس، «محمدمهدی جوانمرد قصاب» رایزن تجاری سفارت جمهوری اسلامی در کابل اعلام کرده است که تصمیم ممنوعیت صادرات برخی از کالاها به افغانستان موقتی است.

وی، اتخاذ این تصمیم را به منظور تنظیم بازارهای ایران و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها دانسته و گفته است: به قطعاً پس از آرام شدن اوضاع بازار و تثبیت نرخ ارز، صادرات روال بهتری پیدا خواهد کرد.

جوانمرد در گفت‌وگو با «آواپرس» در واکنش به موضع‌گیری برخی از رسانه‌ها که این تصمیم را نوعی فشار بر دولت افغانستان پس از وضع تحریم علیه ایران توسط آمریکا عنوان می‌کنند، گفته است: این مسئله ارتباطی به افغانستان ندارد.

وی افزود: تعدادی از رسانه‌هایی که از بیگانگان سمت و سو می‌گیرند چنین مباحثی را مطرح می‌کنند. اگر آنها واقعاً با علم اقتصاد آشنا باشند و از مسائل کاربردی مانند تنظیم بازار هر کشور آگاه باشند، چنین حرف‌هایی را مطرح نمی‌کنند.

جوانمرد اذعان داشت: این قبیل افراد از مطرح کردن این حرف‌ها به دنبال نوعی بهره‌برداری سیاسی بودند و این اظهارات صحیح نیست.

رایزن تجاری جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر آنان علم اقتصاد را می‌دانستند، می‌فهمیدند که صادرات در این شرایط اگر مواد اولیه داخل ایران بود، بهترین وضعیت را برای ما فراهم می‌کرد و باعث رشد تولید، رشد اشتغال و رشد کسب درآمد ارزی برای ایران می‌شد.

وی تصریح کرد: این رسانه‌ها گاهی همه چیز را به مسائل سیاسی ربط می‌دهند و چشم و گوش خود را به روی بسیاری از حقایق می‌بندند.

این مقام ایرانی گفت: ما در زمینه‌ بازارهای صادراتی و حفظ بازارهای هدف خود برنامه داریم و به این راحتی بازارهای هدف و صادراتی خود را از دست نخواهیم داد.

وی خاطر نشان کرد: افغانستان می‌تواند کالاهای ممنوع شده را به صورت ترانزیت از طریق خاک ایران از دیگر کشورها تأمین کند.

رایزن تجاری جمهوری اسلامی در خصوص تجدید نظر در مورد ممنوعیت اقلام صادراتی به افغانستان گفت: 50 قلم کالایی که ممنوع شده است، مجدداً مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: تاجرانی که از نرخ ارز 1226 تومانی استفاده کردند، باید مابه‌التفاوت این نرخ را با نرخ مرجع به دولت ایران پرداخت کنند و چنانچه این مقدار پرداخت شود، دوباره مجوزهای صادرات را می‌گیرند و این مسائل در حال بررسی است.

پس از ممنوع شدن صادرات نزدیک به 50 قلم کالای اساسی توسط ایران، این امر موجب بروز نگرانی در بین تجار افغانستان و واردکنندگان کالا از جمهوری اسلامی شد و در این بین برخی از منابع خبری دست به شیطنت رسانه‌ای زدند و تبلیغات منفی و نادرستی را علیه ایران به راه انداختند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول