اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سال آینده

پرداخت مطالبات چایکاران 72 ساعته می‌شود

خبرگزاری فارس: استاندار گیلان گفت: در تلاش هستیم تا از سال آینده مطالبات چایکاران پس از 72 ساعت پرداخت شود.

پرداخت مطالبات چایکاران 72 ساعته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از املش، کیهان هاشم‌نیا در کارگروه چای و برنج این شهرستان با بیان اینکه پرداخت مطالبات چایکاران بیشتر از حد به تاخیر افتاده است، اظهار کرد: باقیمانده 20 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران مربوط به سهم کارخانه‌دار است که کارخانه‌داران نیز تا زمان به فروش رفتن محصولات خود مطالبات را پرداخت نمی‌کنند و این موضوع موجب تاخیر در پرداخت بدهی چایکاران شده است.

وی گفت: برای اینکه این مشکل برطرف شود طبق نامه مشترک استانداران گیلان و مازندران به رئیس جمهور مقرر شد 20 میلیارد تومان مطالبات چایکاران از کارخانه‌های چای توسط صندوق کشاورزی پرداخت شود و دولت نیز پس از فروش محصولات کارخانه‌های چای این مبلغ را به صندوق بازگرداند.

استاندار گیلان ادامه داد: در تلاش هستیم تا از سال آینده با استفاده از روش مذکور پس از 72 ساعت مطالبات چایکاران را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه باید به دنبال نرخ واقعی قیمت برگ سبز چای بود تا معیشت چایکاران با مشکل مواجه نشود، اذعان کرد: سازمان چای و گروه کارشناسی زیر نظر معاون برنامه‌ریزی استاندار ماموریت یافتند تا عدد نهایی قیمت برگ سبز چای را با توجه به متوسط هزینه اداره زندگی خانوار روستایی بر مبنای درآمد از 6‌ دهم هکتار را به‌دست آورند تا به شورای اقتصاد ارائه شود.

به گفته هاشم‌نیا، طبق این طرح مشخص می‌شود که عدد نهایی قیمت برگ سبز چای چیست و در چه مدت زمانی می‌توان از منابعی به جز یارانه و فروش به کارخانه‌ها به این نرخ واقعی رسید.

وی با تصریح بر اینکه باید در کنار تعیین قیمت واقعی برگ سبز چای مراقب واردات غیر رسمی بود، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز باید راهکارهای لازم دیده شود.

استاندار گیلان از صادرات چای فله‌ای برای نخستین بار به روسیه خبر داد و افزود: این صادرات آغاز شده و 2 هزار و 500 تن چای خشک گیلان تا پایان امسال به صورت فله‌ای وارد آستراخان و از آنجا به روسیه فرستاده می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه 80 هزار تن چای خشک وارد کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: صادرات چای خشک گیلان برای افزایش درآمد چایکاران و ارزآوری در گیلان است تا تعادل مناسبی در قیمت‌های چای خشک در استان به وجود آید.

هاشم‌نیا با اشاره به بازدید خود از کارخانه نسیم چای املش تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی این کارخانه 65 درصد تولیدات چای استان می‌تواند برای نخستین بار به صورت ترکیبی فرآوری شود.

به گفته وی، فرآوری و تجارت حلقه‌های مطلوب اقتصادی چای است که راه‌اندازی کارخانه‌های فراوانی تلفات این محصول مهم استان را کاهش می‌دهد.

این مسئول متنوع سازی تولید و توجه به ارزش افزوده محصولات در کنار فرآوری چای را در بهبود معیشت چایکاران موثر دانست.

وی ابراز کرد: در برنامه‌ریزی‌های مربوط به چای باید به گونه‌ای عمل کنیم تا منافع چایکار، کارخانه‌دار و مصرف کننده تامین شود.

نماینده املش و رودسر نیز در نشست مذکور اظهار کرد: بهای برگ سبز چای با توجه به هزینه‌های تولید آن باید سنجیده شود تا جوابگوی حداقل نیاز معیشتی خانواده چایکار باشد.

محمدمهدی رهبری املشی افزود: یکی از راه‌های حل مشکل چای آن است که تمام مراحل تولید، فرآوری، توزیع، صادرات و واردات آن در اختیار تشکیلات واحدی باشد و از قاچاق و ورود بی‌رویه چای به داخل کشور نیز جلوگیری شود.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول