اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بخش اشتغال و ارزش افزوده

سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نیازمند برنامه‌ریزی مدون دارد

خبرگزاری فارس: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نیازمند برنامه‌ریزی مدون در بخش اشتغال و ارزش افزوده دارد.

سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نیازمند برنامه‌ریزی مدون دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد نسرین سلطانخواه پیش از ظهر امروز در چهارمین همایش ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و نخستین همایش ملی فیروزه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد پیامی ارسال کرد که به شرح ذیل می‌باشد:

با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا و روح پرفتوح حضرت امام خمینی (ره) و آرزوی طول عمر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی؛ خداوند بزرگ را سپاسگزاریم که به همت جمعی از صاحب‌نظران، دانشگاهیان، متخصصان، صنعتگران، مدیران بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی در هفته ولایت و در آستانه عید سعید غدیر شاهد برگزاری اولین جشنواره ملی فیروزه در جوار آستان مقدس ثامن‌الحجج در مشهد مقدس هستیم.

جا دارد قبل از هر چیز از رئیس، دبیر و اعضای محترم کانون هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگ‌های قیمتی به واسطه برنامه‌ریزی زحماتی که برای برگزاری این جشنواره متحمل شده‌اند، مدیران محترم بخش دولتی و خصوصی، به ویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و همچنین از تمامی شرکت‌کنندگان و حاضران جلسه تشکر و قدردانی نمایم.

فیروزه سنگی است که برای انسان و به خاطر آرامش او آفریده شده است، این باور دیرینه جایگاه ویژه و متفاوتی را برای این سنگ آسمانی از دیرباز در میان مسلمانان رقم زده‌ است. در میان احادیث و روایات اسلامی نیز فیروزه از مقامی بس رفیع و ممتاز برخوردار است تا آنجا که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: همانا خداوند به من خطاب کرد: ای پیامبر، همانا من حیا می‌کنم از اینکه بنده‌ای در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و من دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم.

فیروزه نیشابور با قدمتی بیش از 5 هزار سال از کهن‌ترین سنگ‌های قیمتی دنیا با کیفیتی برتر در میان فیروزه‌های موجود در جهان، در مرتبه‌ای والا قرار دارد و یکی از شاخص‌های کشور عزیزمان ایران در اقصی‌نقاط جهان محسوب می‌شود که ضرورت دارد جایگاه ویژه خود را با برنامه‌ریزی‌های مدون در اقتصاد کشور ارتقاء دهد.

از سوی دیگر ساختار زمین‌شناسی ایران اغلب فازهای کانی‌سازی را در خود جای داده است و بدین لحاظ جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت بالای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی برخوردار است.

در همین راستا ضرورت دارد با برنامه‌ریزی اکتشاف و پتانسیل‌یابی مدون نسبت به شناسایی ذخایر مربوطه اقدام و با تغییر نگرش و ایجاد نگاه صنعتی و حمایت منطقی و همه جانبه از بخش تولیدی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، تأثیر عمیق آن را بر شاخص‌های اقتصادی از جمله ارزش افزوده، اشتغال، تولید ناخالص ملی نظاره‌گر بود. بدیهی است سهم کنونی اقتصاد فیروزه ایرانی در شأن ظرفیت‌های بالقوه و معادن عظیم و با کیفیت آن در جمهوری اسلامی ایران نمی‌باشد.

همه اینها تأکیدی بر نقش حساس و خطیر کانون هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگ‌های قیمتی برای هماهنگی در بالاترین سطوح در عرصه ملی است.

کانون هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگ‌های قیمتی به عنوان مجموعه‌ای فرابخشی و مرکب از تمام نقش‌آفرینان چرخه تولید، دانش، فناوری و نوآوری محصول یا خدمتی خاص باید ایجاد همگرایی و هماهنگی میان ارکان مختلف اکتشاف، استخراج، فرآوری، تجارت و صادرات این محصول را در رأس برنامه‌های خود قرار داده و با تجمیع آراء تمام صاحب‌نظران ترسیم دقیق و روشنی را از وضع موجود، آینده مطلوب و روندهای گذار را در بازه زمانی مشخص تبیین نماید.

نقشه راه کانون فیروزه و سنگ‌های قیمتی به مثابه سندی فرابخشی و میان دستگاهی در زمینه این محصول بیش از هر چیز مستلزم رایزنی و جمع‌بندی نظرات تمام دست‌اندرکاران، صاحب‌نظران، دانشگاهیان، تولیدکنندگان، فرآوران، صادرکنندگان و مدیران بخش‌های حاکمیتی مسئول در این عرصه است و می‌باید با همکاری تمام نقش‌آفرینان مجددانه در خصوص تحقق اهداف و برنامه‌های مورد وفاق نقشه راه گام جدی بردارد.

امید است تجمیع آراء و تصویب نقشه راه کانون هماهنگی دانش و صنعت در سایه برگزاری این جشنواره و همایش، طلیعه‌‌ای خجسته در جهت وفاق ملی در این زمینه باشد و در آینده‌ای نه چندان دور به لطف همدلی، همکاری و هماهنگی همه شما عزیزان شاهد اتفاقات نویدبخشی در این عرصه باشیم.

فرصت را غنیمت شمرده و بار دیگر از همه همکاران و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد خجسته صمیمانه قدردانی و برای این جشنواره در تحقق اهداف از پیش تعیین شده که همانا سربلندی ایران اسلامی است صمیمانه آرزوی موفقیت می‌نمایم.

انتهای پیام/غ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول