اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی ـ فناوری ریاست جمهوری:

ورود دانش به صنعت موثر‌ترین گام در افزایش تولید ملی است

خبرگزاری فارس: معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی ـ فناوری ریاست جمهوری گفت: ورود دانش به صنعت موثر‌ترین گام در افزایش تولید ملی است.

ورود دانش به صنعت موثر‌ترین گام در افزایش تولید ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید‌مجتبی خیام نکویی صبح امروز در اولین جشنواره و نشست ملی نان‌های صنعتی کشور اظهار داشت: نان یکی از بهترین هدیه‌های الهی به بشر است.

وی افزود: پژوهش و غنای علمی مهم‌ترین گام کشور در توسعه استقلال‌طلبی و افزایش تولید ملی به شمار می‌رود؛ همایش امروز برای ترسیم راه تبدیل نان سنتی به صنعتی نشانگر کاربردی نمودن پژوهش‌های پژوهشگران کشور است.

خیام‌ نکویی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری نسبت به ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال 85 خطاب به رئیس‌جمهور در مورد عدم ارتباط دانشگاه و صنعت با عنوان یکی از عمده‌ترین مشکلات کشور؛ خواستار تشکیل کانونی برای استحکام این ارتباط شدند.

وی ادامه داد: ریاست جمهوری وقت به همین منظور معاونت علمی و فناوری را تشکیل داده تا زنجیره تعامل دانشگاه و صنعت در عرصه تولید ملی قوی‌تر عمل کند.

این معاونت خواستار ایجاد زنجیره محکم از ایده‌ ایده‌پردازان تا تولید محصول، تجاری‌سازی، تولید ثروت و ورود به زندگی مردم و رفاه آن در زندگی است.

خیام نکویی در ارتباط با عملکرد‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: این معاونت از سال 87 به شکل جدی کار خود را آغاز کرده و اکنون 11 ستاد فناوری و راهبردی در زمینه تکنولوژی‌های سطح بالای کشور به فعالیت می‌پردازد که هوافضا، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، علم‌شناختی و گیاهان دارویی از عمده‌ترین این ستادها است.

وی تصریح کرد: این 11 ستاد در زمینه نیازهای اساسی کشور و خلاء علمی در کشور صحبت و به فعالیت می‌پردازد.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی ـ فناوری ریاست جمهوری با ابراز خرسندی از پیشرفت کشور در حوزه نانو تاکید کرد: سال 83 در رنج‌بندی جهانی در حوزه نانو رتبه 59 را داشتیم که پس از تشکیل ستاد فناوری نانو، امروز جمهوری اسلامی ایران در طول این مدت به رتبه 9 در حوزه نانو در دنیا دست یافته است.

وی افزود: امروزه در حوزه فناوری نانو، ایران مورد توجه کشورهای توسعه‌یافته است؛ اگرچه این پیشرفت‌ها در حوزه تولید علم است اما امروزه بیش از 30 محصول نانو وارد زندگی مردم شده و این مبین تلاش پژوهشگران و به منصه ظهور گذاشتن فعالیت آنان است.

وی از دستاوردهای نانو کشور یاد کرد و گفت: 4 دستاورد نانویی کارخانه‌ها در بخش اجرایی ورود پیدا کرده است، علم در حال تبدیل شدن به فناوری و نوآوری است و این مرهون تلاش کانون هماهنگی دانش و صنعت در این حوزه می‌باشد.

خیام‌نکویی درباره نقش اساسی علم بر کیفیت زندگی مردم اظهار کرد: علمی ستودنی است که در راستای تقویت حیات انسانی و کیفیت زندگی آن باشد، به همین جهت مقام معظم رهبری در تشکیل کانون هماهنگی دانش و صنعت تاکید بسیار داشته است.

وی یادآور شد: در حوزه هوا و فضا نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی دستاوردهای متعددی داریم؛ همچنین در حوزه گیاهان دارویی ایران اسلامی امروز پیشرفت قابل توجهی داشته که وجود 760 گیاه دارویی مبین این موفقیت است.

خیام‌نکویی ادامه داد: در گذشته کشور تعداد گیاهان دارویی خود را از 34 گیاه و امروز به 760 گیاه دارویی رسانده  که تعداد 150 قلم از آنها توسط وزیر بهداشت و درمان ورود به نقش بیمه پیدا کرده است.

خیام نکویی با بررسی وضعیت علم و صنعت گفت: مشکل در گذشته در بخش علمی و صنعتی عدم همگرایی و موازی‌کاری بخش‌ها و دستگاه‌ها بوده است.

وی افزود: کانون هماهنگی دانش و صنعت تحول بسیار بزرگی در این بخش ایجاد کرده و امروز با وجود فاصله‌های اقتصادی به ویژه تحریم در حوزه هایتکس نیازمند همگرایی بیشتر دستگاه‌ها برای ایجاد هم‌افزایی هستیم.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی ـ فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: همه مشکلات در بخش هایتکس و تکنولوژی‌های سطح بالا نیست و نان با عنوان یکی از تکنولوژی‌های متوسط روز نیازمند نگاه جدی و توسعه است.

وی افزود: در حال حاضر 66 کانون هماهنگی دانش و صنعت در سطح کشور داریم که بخش نان به خراسان رضوی واگذار شده است؛ شایان ذکر است که از مجموع 66 کانون نیمی از آنها در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

خیام‌نکویی با اشاره به تعامل حوزه دانشگاهی و بخش خصوصی و صنعتی گفت: ارزیابی فعلی از عملکرد کانون مثبت بوده اما توسعه در این بخش نیازمند تعامل دوسویه حوزه دانشگاهی و بخش صنعتی و خصوصی می‌باشد.

وی خواستار دستاوردهای مثبت در پایان نمایشگاه شد و گفت: این نمایشگاه که در واقع نشست ملی نان‌های صنعتی کشور و تحول در حوزه تبدیل نان سنتی به صنعتی است باید در خاتمه دستاوردهای مثبت و قابل اجرا داشته باشد.

وی با ابراز نارضایتی از واردات برخی اقلام پیش پا افتاده زندگی روزمره گفت: واردات بذر زمینی در کشور که قدمت آن به 70 سال می‌رسد نشانگر عدم همگرایی دستگاه‌ها و موازی‌کاری آنان است که سبب وارد نمودن پیش پا افتاده‌ترین قلم نیاز روزمره زندگی می‌باشد.

خیام نکویی با اشاره به چالش‌های موجود در صنعت نان گفت: کیفیت نامرغوب در برخی نان‌ها، دسته‌بندی نامناسب و ماندگاری پایین، هزینه بالا و استفاده از روش پخت قدیمی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت نان در کشور است.

وی با اشاره به روش پخت قدیمی نان گفت: روش ارتباط مستقیم نان با حرارت از دید جهانی منسوخ شده و باید صنعت نان در مسیر ارتقاء سلامت باشد، همچنین شیوه ساخت خمیر با استفاده از مواد شیمیایی مانند جوش شیرین نادرست می‌باشد.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی ـ فناوری ریاست جمهوری در خاتمه خواستار متنوع‌سازی بحث نان با در نظر گرفتن ذائقه مردم شد و گفت: تولید نان متنوع، تولید نان‌های فراسودمند، بهینه‌سازی در روش پخت نان و کاهش مصرف انرژی باید در راس اهداف صنعتگران و تولید‌کنندگان نان در کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/ح10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول