اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری:

توسعه تولید نان به روش صنعتی در رأس اهداف است

خبرگزاری فارس: معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: توسعه تولید نان به روش صنعتی و ارتقاء کیفیت در رأس اهداف است.

توسعه تولید نان به روش صنعتی در رأس اهداف است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد نسرین سلطان‌خواه صبح امروز در جشنواره، نمایشگاه و همایش ملی نان‌های صنعتی با ارسال پیامی اظهار کرد: جشنواره نمایشگاه و همایش ملی نان‌های صنعتی باید نگاه جدی به توسعه تولید نان صنعتی و ارتقاء کیفیت آن داشته باشد.

پیام معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به جشنواره نمایشگاه و همایش ملی نان‌های صنعتی به شرح زیر است:

با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا و روح پرفتوح حضرت امام خمینی(ره) و آرزوی طول عمر مقام معظم رهبری (مدظله عالی)، خداوند بزرگ را سپاسگذاریم که به همت جمعی از صاحب‌نظران، دانشگاهیان، متخصصان، صنعتگران، مدیران بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی شاهد برگزاری اولین جشنواره نمایشگاه و همایش ملی نان‌های صنعتی در استان خراسان رضوی با مسئولین کانون هماهنگی دانش و صنعت نان‌های صنعتی هستیم.

جا دارد قبل از هر چیز از مسئولین وزارت جهادکشاورزی به ویژه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی که میزبانی برگزاری این نشست را عهده‌دار شدند استانداری خراسان رضوی به ویژه استاندارد محترم، اعضای کانون هماهنگی دانش و صنعت نان‌های صنعتی و حمایت‌کنندگان به واسطه برنامه‌ریزی و زحماتی که برای برگزاری این جشنواره متحمل شده‌اند و همچنین از کلیه شرکت‌کنندگان و حاضران تشکر و قدردانی نمایم.

نان اصلی‌ترین غذای انسان‌ها در بسیاری از کشورها است و قدیمی‌ترین غذای فرایند شده نیز به شمار می‌آید.

محل پیدایش نان را خاورمیانه می‌دانند، کشاورزی و کشت گندم نیز در همین مکان کشف شده است، شکل نان با اشکالی که در کشورهای صنعتی امروزه مصرف می‌شود متفاوت و مشابه نان‌های مسطح ایرانی بوده است.

طی قرن‌های متمادی نانوایان در سراسر جهان روش‌های سنتی تولید نان را رواج داده‌اند تا هنر و تجربیات بشر را در این حوزه افزون نمایند. نان در فرهنگ‌های مختلف از جایگاه بالایی برخوردار است.

در ایران نیز آن را برکت خدا و در سایر نقاط جهان مایه حیات می‌دانند، سقراط حکیم بر این عقیده بود کسی که درباره گندم و نان برنامه‌ای ندارد لایق حکومت نیست؛ در شرع مقدس اسلام گندم به عنوان یک کالای با ارزش در ردیف کالاهایی چون مس، طلا، نقره، گاو و گوسفند و شتر قرار داده شده است که به آن زکات تعلق می‌گیرد و قرآن کریم نیز با تشریح وضعیت گندم و نان در سوره یوسف برنامه‌ریزی و مدیریت آن را امری ضروری شمرده است.

همزمان با روند رو به رشد جمعیت، با مطالعات علمی و پیشرفت‌های فناوری راه حل‌های سریع‌تر و مؤثرتری برای افزایش کمیت و کیفیت نان ابداع شده است، با پیشرفت ارتباطات و توسعه تجارت انواع نانی که قبلاً در منطقه خاصی تولید می‌شد اکنون چه بسا در سراسر جهان تولید می‌شود.

بنابراین امروز تولید مکانیزه و تحت کنترل شرایط دقیق بهداشتی و اصول فنی و استاندارد که روش صنعتی تولید نان به شمار می‌آید مد نظر برنامه‌ریزان این صنعت قرار دارد، دولت جمهوری اسلامی ایران با برنامه‌ریزی‌های گسترده تلاش در توسعه تولید نان به روش صنعتی دارد و تغییر بخشی از تولید نان از روش سنتی به صنعتی را پیگیری می‌نماید.

امروزه بهبود کیفیت رفع نیازهای اساسی بخش صنعت و خدمات و ایجاد مزیت رقابتی مستلزم استفاده بهینه از دانش نوین و فناوری‌های جدید است.

کانون هماهنگی دانش و صنعت نان‌های صنعتی به عنوان مجموعه‌ای فرابخش و مرکب از کلیه نقش‌آفرینان چرخه تولید، دانش، فناوری و نوآوری این صنعت به منظور تسریع در انتقال نیازمندی‌های حوزه صنعت و خدمات به بخش‌های علمی و پژوهشی کشور و انتقال یافته‌های مورد نیاز صنعت در قالب فناوری‌های نوین و کارآمد و تجاری‌سازی آنها توسط معاونت علمی و فناوری تشکیل گردیده است.

در حال حاضر مسئولیت کانون به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی واگذار شده است تا با رایزنی و جمع‌بندی نظرات کلیه متخصصان، صاحب‌نظران، اساتید دانشگاهی، دانش‌پژوهان، محققان و انجمن‌های و اتحادیه‌های مرتبط با حوزه نان‌های صنعتی جدیدترین اطلاعات و نوآوری‌های موجود در کشور و جهان را به دست آورده تا با استفاده از نقطه‌نظرات کلیه دست‌اندرکاران پیشنهادات کاربردی را جهت لحاظ نمودن در نقشه راه مورد توجه قرار دهد.

امیدوارم اکنون که شما بزرگواران در ایام مبارک مصادف عید سعید غدیرخم در جوار بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج (ع) گرد هم آمده‌اید با استعانت از الطاف الهی و برکت مجاورت با این مرجع شریف با ارائه بحث و تبادل نظر علمی سازنده بتوانید با تجمیع آرا و نظرات و تصویب نقشه راه کانون زمینه ارتقاء همکاری و تفاهم سازنده بخش دانش و صنعت نان‌های صنعتی را فراهم ساخته تا در آینده‌ای نزدیک شاهد پیشرفت‌های سازنده در این صنعت باشید.

در پایان از همه همکاران و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد خجسته صمیمانه قدردانی نموده و برای تحقق اهداف جشنواره که همانا سربلندی ایران اسلامی‌مان است آرزوی موفقیت می‌نمایم.

انتهای پیام/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول