اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

مهمان‌پرست در نشست هفتگی با خبرنگاران -۱

کشورهای منطقه اجازه استفاده از حریم هوایی خود را به رژیم صهیونیستی ندهند

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر واکنش شورای امنیت و سازمان ملل نسبت به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به خاک سودان، از کشورهای منطقه خواست که به این رژیم اجازه ندهند از حریم هوایی آنها برای چنین تجاوزاتی استفاده کند.

کشورهای منطقه اجازه استفاده از حریم هوایی خود را به رژیم صهیونیستی ندهند

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و میلاد امام هادی (ع)، هفته خلع سلاح را گرامی داشت و ابراز امیدواری کرد که قدرت‌های دارنده سلاح‌های کشتار جمعی به نفع ملت‌ها دست از ذخیره سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی خود برداشته و جهانی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی ایجاد شود.

مهمان‌پرست همچنین سالروز تأسیس بسیج دانش‌آموزی و سالروز مبارزه با استکبار را گرامی داشت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه «تکلیف آمریکا را روشن می‌کنیم» و اینکه ایران به چه طریق می‌خواهد چنین کاری را انجام دهد؟ اظهار داشت: اینکه رئیس مجلس مطلبی را عنوان کردند، خودشان حتماً توضیحات بیشتری را خواهند داد.

وی در عین حال گفت: تکلیف آمریکا را خدا باید روشن کند.

مهمان‌پرست در خصوص مطلب منتشر شده در روزنامه تایمز انگلیس که اردوغان را نخستین زندانبان خبرنگاران در جهان خوانده، عنوان کرد: ادعای رسانه‌های غربی در مورد نقض حقوق بشر خیلی قابل توجه نیست. آنها در رابطه با خیلی از موضوعات ادعاهایی دارند که خودشان رعایت نمی‌کنند و بیشترین نقض حقوق بشر توسط کشورهای غربی صورت می‌گیرد.بهتر است به مطالبی که آنها ادعا می‌کنند، خیلی توجهی نکنیم.

خبرنگار فارس در خصوص تماس تلفنی بین سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تماس تلفنی اخیر بین باقری و اشمیت معاونان جلیلی و اشتون عنوان کرد: چنانچه توافقی برای تماس بین جلیلی و اشتون صورت گیرد، اطلاع رسانی می‌شود.

خبرنگار فارس به اخبار مطرح شده مبنی بر طرح جدید اخضر ابراهیمی برای حل بحران سوریه اشاره کرد که مهمان‌پرست با بیان اینکه تلاش زیادی صورت گرفت تا آتش‌بس در عید قربان انجام شود و باید این طرح را گامی به جلو برای رسیدن به شرایط بهتر تلقی کرد، افزود: هر چند نقض آتش‌بس توسط گروه‌های مسلح نتوانست شرایط مطلوب را فراهم کند، ولی تلاش‌ها باید ادامه یابد و همه کشورها همکاری کنند تا آرامش، امنیت و توقف درگیری‌ها در سوریه، زمینه‌ساز گفت‌وگوهای ملی باشد.

مهمان‌پرست با بیان اینکه اخضر ابراهیمی در تلاش برای رایزنی‌های بیشتر است، گفت: قبلاً با مسئولان کشورهای منطقه تماس‌هایی گرفت و در حال ادامه رایزنی‌ها با روسیه و چین است و همه باید کمک کنیم تا اخضر ابراهیمی در ماموریتش به توفیقات بیشتری نائل شود.

وی درباره مذاکرات نمایندگان ایران و آرژانتین در ژنو در خصوص پرونده آمیا نیز اظهار داشت: حدود یک ماه پیش توافقی بین وزرای خارجه دو کشور در این زمینه صورت گرفت که در مورد آمیا مذاکرات ادامه یابد.

مهمان‌پرست گفت: ما ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی و رد هر گونه اتهام نسبت به شهروندان کشورمان، آمادگی خود را اعلام کردیم که با بررسی دقیق این حادثه (آمیا)، مسببان اصلی شناخته شوند.

به گفته وی اگر مسیر تحقیق درست انتخاب شود، حتما مسببان اصلی پیدا خواهند شد.

وی گفت: این مذاکرات تا رسیدن به نتیجه روشن انجام می‌شود.

خبرنگاری درباره پیشنهاد روسیه برای اعزام ناظران بین‌المللی به سوریه سؤال کرد که مهمان‌پرست با بیان اینکه پیشنهادات مختلفی در خصوص حل بحران سوریه مطرح می‌شود، یادآور شد: تا الان هیچ تصمیمی برای استقرار ناظران بین‌المللی در سوریه گرفته نشده است.

وی گفت:‌باید کمک کرد تا درگیری‌ها در سوریه متوقف شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با ذکر این نکته که آتش‌بس موقت در ایام تعطیلات عید قربان می‌توانست کمک اساسی برای ادامه تلاش همه جریانات به منظور توقف درگیری‌ها باشد، عنوان کرد: باید تلاش‌ها را ادامه دهیم تا با توقف درگیری‌ها، عدم ارسال سلاح به داخل سوریه و عدم حمایت از اقدامات تروریستی، فضای مناسب برای اصلاحات ملی در سوریه ایجاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره عدم واکنش شورای امنیت سازمان ملل نسبت به حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به کارخانه‌ای تسلیحاتی در سودان، عنوان کرد: متأسفانه همچنان شاهد تجاوزات و تعدی رژیم صهیونیستی نسبت به کشورهای منطقه هستیم و این مسئله در سکوت قدرت‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی در حال تکرار است.

مهمان‌پرست ضمن محکوم کردن این اقدام و تجاوز به حریم سودان تصریح کرد: باید نسبت به این مسئله از سوی شورای امنیت و سازمان ملل واکنش جدی نشان داده شود. کشورهای منطقه باید دقت کنند و اجازه ندهند که از حریم هوایی آنها رژیم صهیونیستی برای چنین تجاوزاتی استفاده شود.

وی افزود: با بسیج همه کشورها در منطقه و سطح بین‌الملل باید جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی گرفته شود.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه در کارخانه‌ تسلیحاتی که در سودان مورد حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته، تسلیحات ایرانی تولید می‌شده و این حمله نوعی تمرین برای حمله به ایران بوده، عنوان کرد: مقامات مختلف ما هر نوع ارتباط‌ محلی که مورد هدف جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته با کشورمان و سپاه پاسداران را به شدت تکذیب کرده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتش از این بهانه‌ها استفاده می‌کند. اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد با این شیوه‌ها تهدیداتی را نسبت به ایران مطرح کند، به هیچ وجه تأثیری در ذهن مردم و مسئولان ما نخواهد داشت.

وی گفت: رژیم صهیونیستی در شرایط بسیار ضعیف‌تر و بحرانی‌تری است که بخواهد نسبت به ایران قصد عملیات داشته باشد. کسی که توانایی عملیات داشته باشد، خیلی راجع به آن سخن نمی‌گوید. اینکه ادعا می‌کنند، نشانگر ترس آنها از وضعیت بدی است که در آن گرفتار شده‌اند و به خوبی می‌دانند با هر نوع تهدید و یا اشتباهی در اقدامات نظامی،‌ سرنوشت بسیاری بدی در انتظار آنها خواهد بود.

خبرنگاری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش1+5 برای تدوین بسته جدیدی شامل امتیازات بیشتر به جمهوری اسلامی، سؤال کرد که مهمان‌پرست با بیان اینکه اخبار متعددی در رابطه با مذاکرات ما و گروه 1+5 منتشر می‌شود که هیچ کدام از اینها تا زمانی که به طور رسمی در مذاکره با هیئت نمایندگان ما مطرح نشود، از نظر ما قابل توجه نخواهد بود، عنوان کرد: مذاکرات ما در نشست‌های گذشته به صورت شفاف برگزار و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما نقطه نظرات‌ خود را اعلام و پیشنهاداتی مطرح شد که منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم.

مهمان‌پرست یادآور شد: اگر 1+5 با رویکرد منطقی در مذاکرات شرکت کنند، مسئله به سرعت قابل حل است. کافی است آنها حقوق هسته‌ای ما و حق داشتن چرخه سوخت برای اهداف صلح‌آمیز را به طور کامل به رسمیت بشناسند و مشکل اصلی حل خواهد شد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول