اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تولید سالانه 15 هزار میلیارد ریال محصولات دامی

10 درصد جمعیت دامی کشور در آذربایجان‌شرقی قرار دارد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 10 درصد جمعیت دامی کشور در استان قرار داد، گفت: سالانه 15 هزار میلیارد ریال محصولات دامی در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود.

10 درصد جمعیت دامی کشور در آذربایجان‌شرقی قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جمع مدیران دامپزشکی شمال‌غرب کشور در تبریز به نقش دامپزشکی در دستیابی به تولید کمی و کیفی محصولات دامی اشاره کرد و افزود: بخشی از برنامه‌های ارتقای کیفی تولیدات دامی بر عهده دامپزشکی است.

وی نقش دامپزشکی را در کنترل بیماری‌های مشترک دام و انسان بارز دانست و اظهار کرد: بدون همکاری نیروهای این سازمان سلامت جامعه تامین نمی‌شود.

محمدیان، با ارائه گزارشی از میزان تولیدات بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی و جایگاه این استان در رده‌های بالای کشوری تولید این محصولات، خاطرنشان کرد: دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده نیازمند همکاری بیشتر فعالان حوزه سلامت دام است.

وی ارزش تولیدات سالانه محصولات دامی در این استان را 15 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: همچنین از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی سالانه بیش از 4 میلیون و 500 هزار تن محصول تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به ظرفیت‌های تولید استان در بخش دام گفت: تولید اسپرم پروف شده، انجام تلقیح مصنوعی دام‌ها در مناطق مختلف استان، ثبت مشخصات دام و رکوردگیری‌های مستمر، انجام انتقال جنین برای ارتقای کیفی دام تولیدی در صورت لزوم، بهسازی و نوسازی اماکن دامی، اصلاح ساختار فیزیکی واحدهای صنعتی پرورش دام و در کنار آن بهبود تغذیه دام، ساماندهی دام‌های روستایی با به‌کار‌گیری کارشناسان ناظر امور دام و توجه ویژه به بهبود و افزایش تولیدات دام و کاهش ضایعات از جمله اقداماتی است که توسط کارشناسان این سازمان در امر تسهیل روند تولید، رفع مشکلات و موانع پیش‌رو، ایجاد انگیزه بیشتر در بهره‌برداران و همچنین سوق‌دهی اهداف تولیدی این زیر بخش برای قرارگیری کامل برای دستیابی به هدف توسعه پایدار در بخش کشاورزی، به صورت مستمر تداوم دارد.

وی با اشاره به توجه ویژه سازمان برای رفع مشکلات تولیدکنندگان زیربخش‌های مختلف کشاورزی استان، به خصوص بخش دام گفت: با توجه به حمایت‌های مستقیم دولت از بهره‌برداران بخش‌های مختلف کشاورزی، مدیریت این سازمان، با هدف حذف دام‌های کم‌بازده و سبک و جایگزینی دام‌های سنگین پر محصول از جمله راهکارهایی است که در کوتاه‌مدت، با افزوده شدن به کمیت دام‌های سنگین می‌تواند به دامپروری‌های غیرفعال استان کمک کند تا با قرارگیری دوباره در چرخه تولید محصولات دامی استان، در رشد و ارتقای کمی و کیفی تولیدات این بخش مهم نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

محمدیان گفت: حمایت از رشد کمی و کیفی تولیدات دام، اجرای طرح‌های حمایتی از جمله توسعه پوشش بیمه‌ای تولیدات زیر بخش، مدیریت منابع غذایی با هدف اقتصادی‌تر کردن تولید محصولات دامی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی از جمله مسائلی است که توسط سازمان برای رشد و افزایش ظرفیت‌های تولیدی این زیر بخش مهم و اقتصادی بخش کشاورزی، در حال انجام و پیگیری است.

وی افزود: آذربایجان‌شرقی با دارا بودن 9 میلیون و 31 هزار واحد دامی که 10 درصد واحد دامی کشور را شامل می‌شود از این حیث رتبه سوم کشور را داراست و با تولید سالانه یک میلیون و 29 هزار تن محصولات دامی و بیش از 4 هزار تن محصولات شیلاتی که 7.8 درصد کل تولید محصولات دامی کشور را شامل می‌شود، یکی از مهم‌ترین استان‌های شمال‌غرب کشور در تولید محصولات دامی به شمار می‌رود. 

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول