اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بزرگ‌ترین انارستان خاورمیانه در انتظار مجوز حفر چاه

خبرگزاری فارس: بزرگ‌ترین انارستان خاورمیانه که در شهرستان مهریز در استان یزد قرار دارد، اکنون به دلیل خشکسالی‌های متوالی تشنه و در معرض نابودی است و در انتظار مجوز حفر چاه از سوی شرکت آب منطقه‌ای یزد است.

بزرگ‌ترین انارستان خاورمیانه در انتظار مجوز حفر چاه

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان یزد، انارستان مهریز در حال حاضر با دارا بودن 300 هکتار سطح زیر کشت با مشکل کم آبی روبه‌روست.

خشکسالی متوالی در استان یزد به بخش های مختلف خسارت وارد کرده اما باغ‌ها بیش از سایر بخش‌های کشاورزی دچار آسیب شده‌اند به نحوی که بسیاری از باغ‌های انار به دلیل خشک شدن درختان از بین رفته‌اند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نار مهریز (انارستان مهریز) در این زمینه اظهار داشت: بزرگ‌ترین باغ انار خاورمیانه در سال 1382 با سطح زیر کشت 300 هکتار کار خود را آغاز کرد.

پورانتظاری عنوان کرد: در ابتدا منبع تامین آب این باغ بزرگ تنها یک رشته قنات با دبی 100 لیتر در ثانیه بود که از منطقه دره و منشاد با طی مسیر 22 کیلومتری و با توجه به اختلاف سطح 700 متری به این باغ سرازیر می‌شد.

وی ادامه داد: در ابتدا با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای مشکل چندانی در زمینه آبیاری وجود نداشت اما به علت خشکسالی‌های هفت سال گذشته، دبی قنات به 30 لیتر کاهش یافت که این مجموعه بزرگ را با یک بحران مواجه کرد.

پورانتظاری تصریح کرد: بخش بزرگی از این باغ تا مرز نابودی کامل پیش رفت و میزان برداشت انار آن افت شدیدی داشت.

وی ادامه داد: در حالی که در سال گذشته بخش بزرگی از درختان خشک شده بودند لطف الهی شامل حال کشاورزان شد و بارش باران سبب افزایش آب قنات شد و دوباره سر سبزی به بزرگ‌ترین باغ انار خاور میانه برگشت.

پور انتظاری تاکید کرد: هم‌اکنون 10 رقم انار در این باغ وجود دارد که در صورت تامین آب کافی می‌توان 12 تا 15 هزار تن محصول با کیفیت برداشت کرد این در حا‌لی است که میزان برداشت انار در سال جاری 500 تن بوده است.

مدیرعامل انارستان مهریز تصریح کرد: برای تامین آب دائم این باغ نیاز به حفر یک حلقه چاه داریم که با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده، هنوز از مسئولان آب منطقه‌ای استان یزد پاسخ مناسبی برای حفر چاه آب دریافت نکردیم.

پورانتظاری با اشاره به اشتغال‌زایی که رونق این انارستان در منطقه ایجاد خواهد کرد، افزود: تامین آب این باغ، زمینه اشتغال 150 نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

وی همچنین از استفاده روش آبیاری کوزه‌ای خبر داد و گفت: با توجه به کمبود آب تصمیم به اجرای سیستم آبیاری کوزه‌ای گرفتیم و هم‌اکنون نیز این سیستم در یک هکتار از این باغ در حال اجراست و با توجه به مکانیزم خاصی که دارد در میزان کاهش مصرف آب موثر بوده است.

پورانتظاری اظهار امیدواری کرد: مسئولان استان برای دریافت مجوز حفر یک حلقه چاه برای تامین آب مورد نیاز این باغ همکاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: خشکسالی در کمین این باغ است و درنگ در تامین آب این باغ، فاجعه‌ای بزرگ را رقم می‌زند.

انتهای پیام/آ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول