اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دادگستری کل سیستان‌وبلوچستان:

اصناف در انضباط و امنیت اجتماعی جامعه تاثیرگذار هستند

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان‌وبلوچستان گفت: اصناف در انضباط و امنیت اجتماعی جامعه تاثیر بسیار زیادی دارند.

اصناف در انضباط و امنیت اجتماعی جامعه تاثیرگذار هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان‌وبلوچستان، محمدرضا طاهری در دیدار با روسای اتحادیه‌ها و اصناف که در محل مجمع امور صنفی زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: اصناف یکی از تشکل‌های مدنی هستند که از دیر باز در جامعه ساختار داشته‌اند و با توجه به اینکه بیشتر کار آن‌ها اقتصادی است، در سرنوشت سیاسی کشور نیز اثرگذارند.

طاهری گفت: بیش از 5 میلیون و 200 هزار اتحادیه اصناف در سطح کشور فعالیت دارند که این آمار رسمی است و طبق آمار غیررسمی افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، قشر عظیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور و دنیا از اقتصاد خرد شکل می‌گیرد و اگر اقتصاد خرد سالم و اصولی نباشد اقتصاد کلان نیز با مشکل مواجه می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان گفت: در گذشته‌های دور ساختار صنوف تحت نظارت شهرداری‌ها بود، اما از سال 50 به بعد تغییراتی ایجاد شد و به مرور زمان مجمع امور صنفی شکل گرفت.

طاهری ادامه داد: در جامعه امروز فرق بین گرانی و گران‌فروشی هنوز تبیین نشده، گرانی پدیده اقتصادی است و ساختار خاصی برای رفع آن در جامعه شکل می‌گیرد اما گران‌فروشی توسط افراد و صنوف شکل می‌گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان‌وبلوچستان به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: طبق اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی دارند و تاکید فراوان دارند که امور به مردم واگذار شود.

طاهری به مشکلات اتحادیه‌ها و صنوف اشاره کرد و گفت: اصناف با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند مثلا تعریف مناسب و شفافی از خطوط قرمز برای خدمات کسبه در بازار وجود ندارد، همچنین فرایند مناسبی برای افرادی که قصد دارند وارد بازار شوند، نیست و عده‌ای فعالیت غیررسمی دارند که معضلات و مشکلات زیادی را برای صنوف دیگر ایجاد می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان متفرق بودن اتحادیه‌ها را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: اتحادیه‌ها و اصناف باید با هم متحد و از وحدت کافی برخودار باشند تا بتوانند به آنچه که مد نظر دارند، برسند.

طاهری یادآور شد: سازمان‌های متولی باید طوری برنامه‌ریزی کنند که حتی یک نفر در خارج از نظارت نظام صنفی فعالیت نکند.

وی در ادامه به ساختار و اهداف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: در قوه قضاییه تا سالیان اخیر ساختار پیشگیری به نحوی دیگر بود و رویکرد و نگرش نظام حقوقی به این شکل بود که بعد از وقوع جرم جریان با اقدامات پلیسی و قضایی پیگیری می‌شد.

طاهری گفت: از سال 89، با تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اقدامات بسیار خوبی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه شکل گرفت و امروز آنچه که ما به دنبال آن هستیم جلوگیری از ایجاد انگیزه مجرمانه در ذهن افراد است و در واقع تلاش می‌کنیم تا با کار فرهنگی زمینه‌های وقوع جرم در جامعه را شناسایی و از بین ببریم.

وی به فعالیت ستادهای مردمی و حفاظت اجتماعی قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: ستادهای مردمی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، تشکلی مردمی است که در راستای کنترل جرم و آسیب‌های اجتماعی شکل گرفته که افراد عضو می‌توانند هم در محله و هم در سازمان‌هایی که مشغول خدمت هستند، نقش ایفاء کنند.

طاهری تصریح کرد: اعضای هسته‌های مردمی اگر در محل یا منطقه‌ای با آسیب اجتماعی و یا اقدامی ضد ارزشی مواجه شدند باید به صورت امر به معروف عمل کنند و اگر امر به معروف به شکل صحیح صورت گیرد، دیگر نیازی به نهی از منکر نخواهد بود.

وی گفت: قوه قضاییه نمی‌تواند به تنهایی پیشگیری به معنای خاص را عملیاتی کند بلکه همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اند تا در بحث پیشگیری از وقوع جرم اقدام کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: امروز دشمن با تهاجم و شبیخون فرهنگی نظام و دین را نشانه گرفته و برای رسیدن به اهداف خود از هر حربه‌ای استفاده می‌کند و ما نیز برای اینکه بتوانیم با آنها مبارزه کنیم باید با دفاعی مطهر و استفاده از نیروی‌های مردمی در این راستا بیش از پیش تلاش کنیم.

در ادامه مقرر شد هسته‌های مردمی اتحادیه‌ها و اصناف شهرستان زاهدان در راستای پیگیری مسائل و مشکلات موجود تشکیل شوند.

انتهای پیام/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول