اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تولید 18 میلیون تن محصولات باغی در کشور

ایران در تولید 14 محصول باغی در جهان دارای رتبه است

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ایران در زمینه تولید 14 محصول باغی جهان، رتبه‌های اول تا دهم دنیا را تصاحب کرده است، گفت: ایران سالانه 18 میلیون تن محصولات باغی تولید می‌کند.

ایران در تولید 14 محصول باغی در جهان دارای رتبه است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ایران اسلامی با تولید سالانه 18 میلیون تن محصولات باغی، مقام هشتم تولیدات باغی در بین کشورهای مختلف جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: ایران در زمینه تولید 14 محصول باغی جهان، رتبه‌های اول تا دهم دنیا را تصاحب کرده است.

وی با بیان اینکه بخش باغبانی کشور با 17 درصد سطوح زیرکشت، 18 درصد تولید و 25 درصد ارزش افزوده همچنین 20 درصد اشتغال به تنهایی 80 درصد صادرات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است، افزود: آذربایجان‌شرقی 5.55 درصد از وسعت اراضی کشور را داراست که از نظر کاربری اراضی 19 درصد از مساحت استان، زیرکشت محصولات زراعی و باغی قرار دارد و از این لحاظ رتبه دوازدهم کشوری بین استان‌های کشور را حائز است اما از این میزان سطوح کاربری با داشتن 110 هزار هکتار باغ‌های درختان مثمر در تولید 16 محصول باغی، رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است.

مدیر باغبانی سازمان با بیان اینکه استان در تولید زردآلو و زالزالک رتبه اول، سیب، بادام، گوجه، توت، سماق، زغال‌اخته، آلبالو و سنجد رتبه دوم، انگور و گلابی سوم، گردو، گیلاس، فندوق و گل محمدی رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: آذربایجان‌شرقی با تولید 6.2 درصد از تولیدات باغی کشور رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

*تولید 3100 تن سنجد در آذربایجان‌شرقی

وی با بیان اینکه رتبه دوم تولید سنجد کشور به آذربایجان‌شرقی اختصاص دارد، افزود: بالغ بر 530 هکتار باغ سنجد در استان وجود دارد که آذربایجان‌شرقی با تولید بیش از 3 هزار و 100 تن سنجد، رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

اسکندری با بیان اینکه 470 هکتار باغات بالغ سنجد به صورت متمرکز، پراکنده و حاشیه‌ای وجود دارد، ادامه داد: به طور متوسط از هر هکتار یک‌هزار و 475 کیلوگرم سنجد حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه محصول تولیدی در استان از کیفیتی مناسب برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به سازگاری این گونه باغی به شرایط اقلیمی و محدودیت‌های کم‌آبی و حتی تحمل اراضی با محدودیت‌های آهک و حاصلخیزی فقیر سنجد، یک گونه متحمل و ارزشمند محسوب می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان آذرشهر بیشترین سطح زیر کشت سنجد در آذربایجان‌شرقی را داراست، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های اسکو، شبستر، تبریز و میانه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه سنجد دارای مصرف خوراکی و دارویی بوده و در احیای اراضی و توسعه فضای سبز نقش ارزشمندی دارد، گفت: با وجود مزایای ذکر شده در زمینه بازاریابی و توسعه فرهنگ مصرف این محصول اقدامات مناسبی صورت نپذیرفته است.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول