اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی کردستان خبر داد

مساجد ملااحمد قیامتی و خورشید‌لقا خانم سنندج مرمت شدند

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی کردستان از مرمت و استحکام‌بخشی دو مسجد تاریخی «ملا احمد قیامتی» و «خورشید‌لقا خانم» در سنندج خبر داد.

مساجد ملااحمد قیامتی و خورشید‌لقا خانم سنندج مرمت شدند

علیرضا آذرشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج درباره مرمت مسجد تاریخی «ملااحمد قیامتی» گفت: به منظور حفظ و نگهداری آثار تاریخی این مسجد در سال گذشته با مبلغ 200 میلیون ریال مرمت و ساماندهی شد.

به گفته وی با همکاری اداره اوقاف استان نیز فضاهای انبار این مسجد در سال‌جاری مرمت و استحکام‌بخش می‌شود.

برداشتن الحاقات حیاط، اجرای کنکاش حیاط و سنگ‌فرش آن، اصلاح فاضلاب و لوله‌کشی آب، مرمت حوض و فواره و ساماندهی ورودی بنا از جمله موارد مرمت‌شده این مسجد بوده که به گفته آذرشب کارشناسان حوزه حفظ و احیا در سال گذشته انجام داده‌اند.

مسجد ملااحمد قیامتی در ضلع غربی بازار تاریخی سنندج واقع شده و از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی شهر محسوب می‌شود که در اوایل دوره قاجاریه ساخته شده است.

این مسجد به شماره ثبت 4474 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مسجد تاریخی «خورشیدلقا خانم»

معاون میراث فرهنگی کردستان همچنین از مرمت و استحکام‌بخشی یکی دیگر از مساجد تاریخی سنندج با نام مسجد «خورشیدلقا خانم» خبر داد و گفت: تاکنون 60 درصد این بنا مرمت، ساماندهی و استحکام‌بخشی شده است.

آذرشب افزود: چند مغازه در قسمت جنوبی طبقه همکف سرویس‌ها و بر بالای آنها آن شده که دارای تزئینات اروسی و آجرکاری خفته و راسته در نماست و تا قبل از مرمت درصد بیشتری از آن تخریب شده بود.

مسجد تاریخی خورشیدلقا خانم مربوط به دوره قاجاریه است که در محله قدیمی سرتپوله واقع شده و جزو عمارت مشیر دیوان و دارای پلان مستطیل‌ شکل است.

ساختمان اصلی این مسجد در قسمت شمالی واقع شده و مانند اکثر مساجد این منطقه دارای شبستان ساده با چهارستون در وسط و ایوان ستون‌دار در جلوی شبستان است.

راه‌پله طبقه دوم این مسجد در دو ضلع بنا واقع شده و ورودی آن در ضلع غربی قرار گرفته است.

انتهای پیام/آ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول