اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توصیفی از مراسمات نهم ذی‌حجه در هرمزگان/

آئین و سنن مردم میناب در نهم ذی‌حجه

خبرگزاری فارس: میناب از جمله شهرستان‌های مذهبی است که مردم آن به دینداری، ولایتمداری و عشق به اهل بیت(ع) شهره هستند تا جایی که آن را قم هرمزگان نیز می‌نامند.

آئین و سنن مردم میناب در نهم ذی‌حجه

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب، در این شهرستان بقاع متبرکه، آستانه و زیارتگاه‌های فراوانی وجود دارد که هر یک به نوعی محلی برای عشق‌ورزی مردم منطقه نسبت به ائمه اطهار(ع) است.

یکی از این امامزادگان و قبور متبرک که همه ساله در روز نهم ذی‌الحجه «روز عرفه» پذیرای هزاران زائر است حرم مطهر و بارگاه منور حضرت شاه مرعش بن‌موسی(ع) در میناب است.

مینابی‌ها به خاطر وجود با برکت فرزندی از نسل امام هفتم شیعیان در این منطقه در روز عرفه با حضور در این مکان مقدس روزی سراسر از معنویت را سپری می‌کنند.

مسئول تولیت امامزاده شاه مرعش(ع) نیز در این راستا به خبرنگار فارس گفت: تاریخ دقیقی از این اعمال وجود ندارد ولی بنا بر آنچه از گذشتگان نقل شده در قدیم مردم میناب روز هشتم ذی‌حجه را با پای پیاده ابتدا مسیر 25 کیلومتری را تا بندر تیاب طی می‌کردند و در آنجا با آب دریا استحمام و بعد از آن در مسیر برگشت در روستای دهو در کنار آستانه امامزاده شاه ابراهیم نیز با آب چاهی که در آنجا وجود داشت حمام می‌کردند و سپس خود را به نماز مغرب و عشا به امامزاده شاه مرعش می‌رساندند و شب تا صبح روز عرفه و در نهایت تا اذان مغرب و عشاء روز نهم ذی‌حجه در این مکان مقدس سپری می‌کردند.

باقر نوحه‌گر می‌گوید: برای مردم استحمام با آب دریا و آب چاه آستانه شاه ابراهیم به منزله غسل شب عرفه تلقی می‌شد.

وی ادامه داد: در روزگار قدیم به لحاظ وجود فضای سرسبز و نخلستان زیبا و موقعیت مناسب طبیعی، حضور مردم در جوار امامزاده شاه مرعش بیشتر برای گذراندن یک شب و روز تفریحی عبادی بود ولی اکنون حدود 13 سال است که به علت تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب و فرهنگ‌سازی مطلوب، مردم فقط با نیت نیایش و دعا و زیارت در این مکان معنوی حضور پیدا می‌کنند و شب را با ذکر دعا، اقامه نمازهای مستحبی و ذکر مراثی در رثای امام باقر(ع) و حضرت مسلم‌بن عقیل(ع) به صبح می‌رسانند.

این مسئول اضافه کرد: مردم در روزگار قدیم بر این باور بودند که هر کس هفت سال پیاپی در جوار امامزاده شاه مرعش(ع) حضور یابد در کارنامه اعمال او ثواب یک حج ثبت و ضبط می‌شود که البته از حج تمتع و یا عمره مدّنظر بودن چیزی به میان نیامده است.

نوحه‌گر درباره روز نهم نیز در میناب افزود: در سابق دو حلقه چاه در جوار امامزاده وجود داشت که یک چاه دارای آب شیرین و منتسب به امامزاده شاه مرعش(ع) و دیگری دارای آب شور و منتسب به امام زین‌العابدین(ع) که مردم در روز نهم با آب این دو چاه و با نیت شفا و دوری از بیماری‌ها استحمام می‌کردند.

وی ادامه داد: با وجود 25 متر فاصله بین دو چاه ولی آب آنها با یکدیگر تفاوت فراوانی داشت به گونه‌ای که آب یکی از آنها شیرین و قابل شرب و دیگری دارای آبی به شدت شور و حتی شورتر از آب دریا که رنگ آن به زردی‌ می‌گرایید و بوی گوگرد داشت.

نوحه‌گر ادامه داد: در زمانی توسعه طبابت ناچیز بود و علوم پزشکی پیشرفت چندانی نداشت، بسیاری از مردم از نقاط مختلف استان برای درمان دردهای مفاصل، زخم‌ها و بیماری‌های خود روز نهم ذی‌حجه به حرم امامزاده می‌آمده و با آب چاه‌ها خود را شستشو می‌دادند و بیماری آنان نیز برطرف می‌شد.

مسئول تولیت امامزاده شاه مرعش(ع) گفت: در سال‌های اخیر با وجود خشکسالی آب این دو حلقه چاه خشک شد.

نوحه‌گر اظهار داشت: از بازسازی حرم مطهر امامزاده شاه مرعش(ع) در سال 1377 تاکنون اقدامات فراوانی برای رفاه حال زائران صورت گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به حضور هر ساله بیش از هفت هزار زائر در این مکان مقدس، می‌طلبد که مسئولان نسبت به ترمیم و بهسازی جاده مسیر این امامزاده اهتمام لازم را داشته باشند.

امامزاده شاه مرعش برادر امام رضا(ع) است که مرقد مطهر و شریف آن حضرت در 10 کیلومتری مرکز شهر میناب و در روستای چلوگاومیشی واقع شده است.

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول