اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

افغان‌ها و تجلیل از سنت‌های ابراهیمی در عید قربان+عکس

خبرگزاری فارس: با فرارسیدن ایام عید قربان، شور و هیجان خاصی در افغان‌ها دیده می‌شود و به نظر می‌رسد قرار است چند روزی چهره جنگ‌زده افغانستان رنگ دیگری به خود بگیرد.

افغان‌ها و تجلیل از سنت‌های ابراهیمی در عید قربان+عکس

به گزارش فارس، چند روزی مانده به عید قربان، بازارهای افغانستان رونقی خاصی گرفته‌اند و انبوه مردم برای خرید لباس‏‌های نو و خوراکی‌‏های متنوع به بازارها هجوم آورده‌اند.

هجوم مشتریان برای خرید در این روزها سبب افزایش قیمت انواع کالاها شده است.

پیش از فرا رسیدن عید، مردم به زینت خانه‏‌های خود می‌‏پردازند و در صورت توانایی مالی وسایل و ابزارهای جدیدی برای خانه خود خریداری می‏کنند.

عید سعید قربان در افغانستان 3 روز تعطیل رسمی است اما به صورت سنتی مردم این کشور یک هفته از عید تجلیل می‌‏کنند.

عید فرصتی برای تجدید دوستی‌ها و رفع کدورت‌ها

مردم افغانستان در روز عید پس از به جا آوردن نماز عید ابتدا به خانه افرادی می‌روند که اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند و برای صاحبان عزا آرزوی صبر می‌کنند.

سپس برای دید و بازدید به همراه خانواده خود به خانه‏ خویشان و دوستان می‌روند و سپس به قبور رفتگان خود سری می‌زنند و برای آمرزش آنها دعا می‏‌کنند.

افغان‌ها اعیاد اسلامی را بهترین فرصت برای رفع کدورت‌ها می‌دانند و در روزهای عید با کمک بزرگان خانواده سعی می‌کنند به این مسائل رسیدگی کنند.

عید و زوج‌های جوان

در این میان خانواده‌‏هایی که فرزندان آنها به تازگی ازدواج کرده‌اند و در دوران عقد به سر می‌برند، برای نو عروسان لباس‏ جدید تهیه می‏‌کنند و معمولا 3 روز پیش از رسیدن عید به همراه نزدیکان خود به خانه عروس رفته و خانواده عروس نیز برای داماد لباس و هدیه تدارک می‌بیند.

 

با وجود این که مردم افغانستان در سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی بسیاری روبرو هستند اما باز هم سعی می‌کنند آداب و رسومی که از نیاکان خود به ارث برده‌اند را فراموش نکنند.

تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ قربانی در افغانستان

مردم افغانستان به قربانی و تأثیر این سنت اسلامی بر روند معمول زندگی‌شان اعتقاد ویژه‌ای دارند و در آستانه عید حیواناتی را به همین منظور آماده می‏‌کنند.

کسانی که وسع و توانایی مالی دارند، گوسفند یا گاو خریده و پس از ذبح آن در روز عید قربان، گوشت آن را بین فقرا و همسایگان تقسیم می‌کنند.

تأمین امنیت در روزهای عید قربان

هر ساله مقامات امنیتی افغانستان برای تأمین امنیت مردم در عید سعید قربان تدارک ویژه‌ای می‌بینند.

با این وجود دغدغه تأمین امنیت همچنان باقی است و متأسفانه سال گذشته در مراسم نماز عید سعید قربان، یک عامل انتحاری نمازگزاران را در ولایت «بغلان» هدف قرار داد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول