اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ایران محور دور نهایی مناظره اوباما و رامنی

اوباما سیاست خارجی رامنی را به تمسخر گرفت/ رامنی: تحریم‌ها باید بیشتر شود

خبرگزاری فارس: دور سوم و نهایی مناظره رئیس‌جمهوری آمریکا و رقیب جمهوری‌خواه وی در ایالت فلوریدا با محور اصلی سیاست خارجی و در کانون آن ایران، با تقابل دو نامزد مواجه شد و هر دو نامزد اقدام نظامی علیه ایران را راه‌حل اول مواجهه با برنامه هسته‌ای تهران ندانستند.

اوباما سیاست خارجی رامنی را به تمسخر گرفت/ رامنی: تحریم‌ها باید بیشتر شود

به گزارش فارس به نقل از شبکه «ان‌بی‌سی»، دور سوم و نهایی مناظره «باراک اوباما» و «میت رامنی» شب گذشته در ایالت «فلوریدا» آمریکا با محور اصلی سیاست خارجی برگزار شد.

*اوباما عقاید سیاست خارجی رامنی را به تمسخر گرفت

بر اساس این گزارش، اوباما در این دور از مناظره خود با رقیب جمهوری‌خواهش به طور مداوم عقاید رامنی در خصوص سیاست خارجی را تاریخ مصرف گذشته و نابهنگام خواند و آن را به تمسخر گرفت.

رامنی نیز در تمامی طول مناظره خود با اوباما، دولت ریاست‌جمهوری وی را متهم کرد که در طول 4 سال ریاست‌جمهوری، رهبری آمریکا را تضعیف کرده است.

گزارش‌های رسیده از این مناظره حاکی از آن است که بر موضوعاتی چون تحولات خاور میانه، حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی و برنامه هسته‌ای ایران، تروریسم و قدرت گرفتن چین و جنگ های افغانستان و سوریه متمرکز بود.

آخرین دور مذاکره رامنی و اوباما در شهر «بوکا راتون» ایالت فلوریدا به مدت 90 دقیقه برگزار شد و تخمین زده می‌شود که حدود 60 میلیون نفر این مناظره را تماشا کردند.

اوباما در این مناظره تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا رامنی را در چشمان رأی‌دهندگان بی‌کفایت جلوه دهد و این مسئله را مطرح کند که رامنی در مسئله سیاست خارجی هیچ‌گونه تبحری ندارد و این همان کاری بود که رامنی در خصوص مسائل اقتصادی درباره اوباما انجام داد.

اوباما در تمسخر عقاید سیاست خارجی رامنی خطاب به وی گفت: به نظر می‌رسد که می‌خواهی سیاست خارجی دهه 1980، سیاست‌های اجتماعی دهه 1950 و سیاست های اقتصادی دهه 1920 را وارد عرصه سیاست امروز کنی.

*رامنی: رئیس‌جمهور شوم، تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران را تشدید می‌بخشم

بحث اصلی مناظره شب گذشته، ایران و برنامه هسته‌ای این کشور بود و هر دو کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش کردند تا از ایران به عنوان برگه برنده خود در این مناظره استفاده کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، در حالیکه اوباما در پاسخ به سوال مجری، تروریسم را بزرگترین چالش آینده آمریکا دانست، رامنی گفت که به نظر او «ایران اتمی» بزرگترین مسأله آمریکاست.

رامنی در انتقاد از سیاست‌های اوباما در قبال ایران گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا در مقابل ایران عملکرد ضعیفی داشته است و رویکرد اوباما برای تعامل با ایران را نادرست خواند و تأکید کرد که ایران در دوران ریاست‌جمهوری اوباما به سلاح اتمی نزدیک‌تر شده است.

اوباما در دفاع از سیاست‌های خود در قبال ایران تأکید کرد که تا زمانیکه در سمت ریاست‌جمهوری قرار دارد، ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و تحمیل تحریم‌ها علیه ایران را رویکردی بسیار مناسب دانست و مدعی شد که نوسانات ارزی در ایران در نتیجه کارآمدی تحریم‌هایی بوده است که علیه ایران تحمیل شده است.

فرماندار سابق ایالت ماساچوست و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز تصریح کرد که در صورتیکه به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا برگزیده شود، تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را علیه ایران تشدید می‌بخشد.

نقطه مشترک این دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در خصوص مسئله ایران این بود که رامنی در بخشی از مناظره خود اعتراف کرد که تحریم‌های دولت اوباما تأثیر مخربی را بر اقتصاد ایران داشته است و هر دو نامزد به روشنی تاکید کردند که دست زدن به اقدام نظامی آخرین راه چاره  و پس از به نتیجه نرسیدن همه راههای دیگر است.

اوباما نیز در خصوص وجه اشتراک خود با رامنی در خصوص مسئله ایران گفت که گفت سیاستهای رامنی در مورد ایران در واقع تکرار و تأیید سیاست های او است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در مناظره خود گزارش نیویورک‌تایمز در خصوص توافق ایران در خصوص برگزاری گفت‌وگوهای مستقیم را رد کرد.

*تأکید اوباما به حمایت از رژیم صهیونیستی

مسئله مهم دیگر این مناظره حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی بود و از آنجاییکه رئیس‌جمهوری آمریکا اخیراً‌ با لفاظی‌های برخی مقامات صهیونیستی در خصوص حمله به ایران مخالفت کرده، رامنی تلاش داشت تا از این مسئله به نفع خود استفاده کرده و اوباما را مخالف اسرائیل نشان دهد ولی رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا حمله به اسرائیل معادل حمله به آمریکا است گفت: اسرائیل بزرگترین متحد آمریکاست و اگر اسرائیل هدف حمله قرار گیرد آمریکا در کنارش خواهد ایستاد.

فرماندار سابق ماساچوست باراک اوباما را متهم کرده که به اندازه کافی در حمایت از رژیم صهیونیستی در خاورمیانه قاطع نیست و در مناظره شب گذشته هم به نوعی این انتقاد را تکرار کرد.

میت رامنی همچنین در خصوص بیداری اسلامی گفت که این مسئله باعث شده که برخی افراط‌گرایان که وی آنها را تندروهای مسلمان خواند را تقویت کند و اوباما را متهم کرد که نتوانسته آنها را کنترل کند و اوباما در پاسخ گفت که رامنی در گذشته مواضع خود را مکرراً تغییر داده است و به جای تمرکز بر القاعده گفته سوریه دشمن شماره یک آمریکا است.

*اوباما: در عین حمایت از مخالفان اسد نباید به طور مستقیم در این کشور دخالت کرد

مسئله سوریه نیز در این مناظره مورد بحث قرار گرفت و اوباما تصریح کرد که برای حل بحران سوریه در عین کمک به مخالفان میانه‌رو «بشار اسد» نباید به راحتی در آن کشور به طور مستقیم دخالت کند و در عین حال تأکید کرد که رامنی در مسئله سوریه هیچ برنامه‌ای متفاوت از وی ارائه نکرده است.

*رامنی: در دوران 4 ساله ریاست‌جمهوری اوباما، رهبری آمریکا در جهان تضعیف شد

رامنی گرچه از سیاست‌های اوباما در قبال سوریه انتقاد کرد و گفت وی قاطعیت کافی ندارد اما در عین حال با دخالت مستقیم ارتش آمریکا در سوریه مخالفت کرد.

اوباما همچنین وعده رامنی مبنی بر افزایش اندازه کشتی جنگی را ایده‌های تاریخ‌ گذشته و بی مورد این نامزد جمهوری‌خواه آمریکا در خصوص امنیت ملی آمریکا قلمداد کرد و به تمسخر گفت: ارتش آمریکا اسب‌های کمتری هم دارد زیرا ماهیت ارتش ما تغییر کرده است، ولی این به معنای ضعف ارتش نیست، ما ناوهای هواپیمابر داریم که هواپیماها بر روی آن فرود می‌آید، ما کشتی‌هایی داریم که زیر آب می‌رود، زیردریایی‌های هسته‌ای داریم و مسئله بازی نبرد ناوها نیست.

رامنی در تمامی طول مناظره، از زمان خود استفاده کرد تا به وسع زیادی تأکید کند که دوره 4 ساله اول ریاست‌جمهوری آمریکا دورانی بوده است که رهبری آمریکا در خارج از این کشور تضعیف شده است و گفت: در هیچ جا از دنیا نفوذ آمریکا به اندازه نفوذی که این کشور 4 سال پیش داشت، نیست.

باراک اوباما اعلام کرد که اقتصاد قوی در داخل آمریکا، منجر به تقویت آمریکا در خارج از این کشور خواهد شد.

رامنی از برخی از فرصت‌های خود در مناظره استفاده کرد تا مسائل داخلی را مطرح کند و همچنین در خصوص حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در 11 سپتامبر 2012 که به کشته شدن 4 دیپلمات آمریکایی از جمله سفیر این کشور منتهی شد از اوباما انتقاد کرد.

نامزد جمهوری‌خواه آمریکا تلاش کرد خود را از جنگ‌طلبی جمهوری‌خواهان جدا بماند و از مشارکت در سوال فرضی درباره برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرد و حمله نظامی علیه لیبی را کنار گذاشت.

بخشی از این مناظره نیز به مسئله چین مرتبط بود به طوریکه اوباما ضمن انتقاد از رامنی اعلام کرد که فعالیت‌های شخصی رامنی در بخش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی باعث شده است که فرصت‌های شغلی به چین فرستاده شود.

انتهای پیام/ف.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول