اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در ادامه انتقاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی

کارتر: شهرک‌سازی‌های اسرائیل در حال نابودی صلح خاورمیانه است

خبرگزاری فارس: رئیس جمهوری اسبق آمریکا اعلام کرد شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری عامل ناپدید شدن چشم‌انداز صلح میان اسرائیل و فلسطینیان است.

کارتر: شهرک‌سازی‌های اسرائیل در حال نابودی صلح خاورمیانه است

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «جیمی کارتر» رئیس جمهوری اسبق آمریکا امروز دوشنبه در جریان سفر به بیت المقدس با اشاره به اینکه چشم انداز پیمان صلح میان اسرائیل و فلسطین در حال ناپدید شدن است، اعلام کرد که شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری مقصر این امر هستند.

کارتر که از منتقدان دیرینه سیاست های رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، ضمن فاجعه بار توصیف کردن شرایط فعلی، اسرائیل را مقصر انزوای فزاینده شرق بیت‌المقدس از کرانه باختری عنوان کرد و گفت که تشکیل یک دولت فلسطین غیرعملی شده است.

بر اساس این خبر، کارتر 88 ساله اینطور اعلام کرد: ما به یک مرحله بحرانی رسیده ایم. راه حل تشکیل دو دولت تنها رویکرد واقعی برای برقراری صلح و امنیت بین اسرائیل و فلسطینیان است.

چنین اظهاراتی از سوی کاتر در حالی مطرح شده اند که بر اساس این خبر، نخست وزیر اسرائیل متعهد به حمایت از تشکیل دولت فلسطین حمایت شده است اما مذاکرات صلح با فلسطینیان در بیشتر دوران تصدی او مسدود باقی مانده است.

رئیس جمهوری اسبق آمریکا ضمن انتقاد از نتانیاهو در رابطه با اینک۲ه او اقدامات کافی را برای مذاکرات صلح با فلسطینیان عملی نکرده است، گفت: تا به حال، هر نخست وزیری یک حامی مشتاق و مایل به راه حل تشکیل دو دولت بوده است.

در ادامه این خبر آمده است که فلسطینیان اعلام کرده اند که تنها در صورتی به پای میز مذاکره باز خواهند گشت که اسرائیل شهرک سازی های غیر قانونی خود را در سرزمین های اشغالی متوقف کند. اسرائیل نیز در این رابطه اعلام کرده است که مذاکرات صلح باید بدون هیچ پیش‌شرطی از سر گرفته شوند.

بر اساس این خبر، کارتر زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود، در پیمان صلح تاریخی میان اسرائیل و مصر نقش میانجی داشت اما از زمانی که ریاست را ترک کرد، هر روز بیشتر منقتد سیاست های اسرائیل شد.

در کتاب سال 2006 کاتر به نام «فلسطین: صلح نه آپارتاید» اینطور نوشته شده است که شهرک سازی های اسرائیل در سرزمین فلسطین مانع اولیه صلح خاورمیانه محسوب می شود. این کتاب کارتر منجر به گسترش خشم در اسرائیل شد.

این مقام اسبق آمریکایی در حال حاضر در سفر دو روزه به بیت المقدس به سر می برد و هیئتی موسوم به «بزرگان» را رهبری می کند. این هیئت شامل نخست وزیر سابق نروژ و رئیس جمهوری سابق ایرلند می شود. این گروه با «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار داشته است.

این در حالیست که این هیدت اعزامی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل دیداری نداشته است. کارتر در اعلام دلیل عدم درخواست دیدار این هیئت از نتانیاهو گفته است که در سفرهای قبلی مجوز چنین دیداری به آنها داده نشده است.

رئیس جمهوری اسبق آمریکا و هیئت اعزامی او به بیت المقدس همچنین ضمن ابراز نگرانی از تفرقه های جاری میان دو جریان سیاسی اصلی «حماس» و «فتح» فلسطین، متعهد شد که از وضعیت ناظر فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه نوامبر سال جاری حمایت کند.

در انتهای این خبر آمده است که هیئت اعزامی به بیت‌المقدس به سرپرستی کارتر روز سه شنبه (فردا) عازم مصر خواهند شد و با «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری جدید این کشور دیدار خواهند کرد.

انتهای پیام/ن.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول