اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:

روسیه و پاکستان خطر مشابهی را از جانب افغانستان احساس می‌کنند

خبرگزاری فارس: کارشناس افغان در خصوص نگرانی‌های مشترک روسیه و پاکستان در مورد اوضاع افغانستان پس از سال 201۴، وجود پایگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در افغانستان را از دلایل دیگر نگرانی این 2 کشور دانست.

روسیه و پاکستان خطر مشابهی را از جانب افغانستان احساس می‌کنند

«وحید مژده» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: مسئله افغانستان در منطقه نگرانی‌های مهمی برای روسیه به وجود آورده است که این نگرانی و احساس خطر با پاکستان مشترک است.

به اعتقاد وی این کشورها دریافته‌اند که افغانستان پس از 2014 بیش از پیش تبدیل به میدان رقابت‌ خواهد شد.

مژده گفت: در طول 11 سالی که از ورود نیروهای خارجی به افغانستان می‌گذرد، روس‌ها همواره نگرانی خود را از این موضوع ابراز کرده‌اند.

کارشناس سیاسی افغان افزود: هنگامی که زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان اعلام شد، روس‌ها اعلام کردند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان قبل از موعد مقرر و قبل از نیرومند شدن دولت این کشور بسیار خطرناک است.

وی خاطر نشان کرد: بدون تردید روس‌ها نگران مرزهای جنوبی خود هستند، مرزهایی که از چندین سال قبل در اختیار آنها نیست و در اختیار کشورهای مستقل است. 

مژده ادامه داد: روس‌ها نگران هستند که مبادا ناآرامی‌های افغانستان به سمت آسیای مرکزی پیش‌روی کند، چون ناامن شدن آسیای مرکزی به مفهوم یک دردسر برای روسیه خواهد بود.

این کارشناس افغان خاطرنشان کرد که از طرف دیگر موضوع مواد مخدر افغانستان باعث ایجاد ناامنی در خود روسیه نیز شده است، گروه‌های مافیایی در روسیه روز به روز شکل گرفته و مسکو نگران است که مبادا این کشور تبدیل به مرکزی برای تبدیل و پخش مواد مخدر شود که منشاء آن افغانستان است.

این کارشناس افغان با اشاره به این نگرانی‌های روسیه، ادامه داد: روسیه در تلاش است که بعد از سال 2014 برای مبارزه با این چالش‌ها یک همگرایی منطقه‌ای ایجاد کند.

به گفته مژده، به نظر می‌رسید که تنها بعضی از کشورهای آسیای  مرکزی در این همگرایی حضور خواهند داشت اما با توجه به نقش پاکستان در این رابطه و نزدیکی روابط پاکستان و روسیه، روس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که پاکستان هم می‌تواند در آن حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد که به وجود آمدن همگرایی منطقه‌ای برای مبارزه با چالش‌هایی که می‌تواند منشاء آن افغانستان باشد برای روسیه مهم است.

مژده از نگرانی چین و روسیه درباره افغانستان پس از 2014 گفت و اظهار داشت: این کشورها معتقدند که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان خلاء مهمی در این کشور ایجاد خواهد شد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از طرف دیگر آمریکایی‌ها آرزوی داشتن پایگاه‌هایی را در افغانستان دارند که این پایگا‌ه‌ها کاربرد اطلاعاتی خواهد داشت و همین مسئله نگرانی‌هایی را برای روسیه و پاکستان به وجود آورده است.

وی در ادامه افزود: نزدیکی اهداف روسیه و پاکستان در این عرصه مشهود است و البته نقش هندوستان هم در منطقه انکارناپذیر است.

این کارشناس افغان با اشاره به اینکه اشتباهی در رابطه با جایگاه پاکستان در افغانستان وجود دارد، افزود: در نتیجه تبلیغات عجیبی که در طول 11 سال گذشته به وجود آمد به پاکستان جایگاه کاذبی در مسئله افغانستان داده شده است.

وی گفت: متأسفانه همواره تبلیغ شده است که پاکستان نقش زیادی در افغانستان دارد و در آینده این کشور تأثیرگذار است اما در واقعیت این گونه نیست.

مژده افزود: طالبان بیشترین ضربه را از پاکستان متحمل شده‌است و اگر در افغانستان طالبان بازیگر صحنه سیاسی باشند این به نفع پاکستان نیست.

وی در ادامه تصریح کرد که پاکستانی‌ها در داخل کشور خود معضل دیگری دارند به نام طالبان پاکستانی که نگرانی‌های زیادی را برای دولت این کشور به وجود آورده است.

کارشناس سیاسی افغان ادامه داد: مسئله بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود فکر می‌کنم که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، پاکستان در منطقه میدان‌دار صحنه بازی افغانستان شود.

مژده افزود: طالبان از پاکستان خاطره خوشی ندارند و نیروهایی که در داخل خود پاکستان هم هستند، منتظرند که وضع افغانستان بهتر شود تا نوبت به پاکستان برسد در نتیجه روزهای سختی در انتظار پاکستان است.

وی در رابطه با مشکلاتی که روسیه با طالبان دارد، خاطرنشان کرد که طالبان هر قدر هم تلاش کند تا خود را به صورت یک نیروی معتدل نشان دهد، نگرانی‌های کشورهای منطقه و روسیه در مورد آنها بر طرف نخواهد شد.

کارشناس افغان ادامه داد: این مشکلات در گذشته هم وجود داشته اما چیزی که در اینجا باید مود توجه قرار گیرد، وجود نیروهایی است که از گذشته یعنی زمان شوروی سابق در این منطقه به ارث مانده است، آنها مهم‌ترین دلیل نفوذ طالبان در آسیای مرکزی هستند.

مژده با بیان اینکه این افراد دیکتاتورهایی هستند که قصد دارند با زور همه چیز را از آن خود کنند، گفت: در نتیجه اقدامت آنها مردم به سمت گروه‌های مخالف می‌روند.

وی ادامه داد: تا زمانی که این مشکل حل نشود روسیه نمی‌تواند با طالبان و گروه‌های دیگر مشکل خود را حل کند، در نتیجه این دیکتاتوری‌ها مشکل بزرگ در منطقه آسیای مرکزی است، اگر آنها نباشند تا حد زیادی مشکل حل می‌شود و طالبان نمی‌توانند مردم را مجبور به جنگ کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول