اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن علمی گفتار درمانی کشور خواستار شد

ایجاد دوره تخصصی شکاف لب وکام در دانشگاه‌ها‌

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران گفت: ایجاد دوره تخصصی کارشناسی ارشد شکاف لب‌وکام و یا دوره‌ای مستقل با این عنوان در دانشگاه‌ها ضروری است.

ایجاد دوره تخصصی شکاف لب وکام در دانشگاه‌ها‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، لعیا تهرانی ظهر امروز در سومین همایش کشوری شکاف لب و کام اظهار کرد: در سال‌های اخیر نقش گفتار درمانی در تیم ترمیم شکاف لب و کام جهت‌گیری مناسبی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین نقش گفتار درمانگر کنترل رشد مهارت‌های ارتباطی بیماران است، تصریح کرد: درمانگر در هفته‌های نخست درمان باید به آسیب‌شناسی گفتار و زبان فردی که شکاف کامش جراحی شده بپردازد و  کنترل مشکل و اصلاح روند درمان نیز در این میان بسیار مهم است.

عضو برد تخصصی گفتاردرمانی وزارت بهداشت تاکید کرد: گاهی اختلالات ارتباطی به دلیل عدم آگاهی والدین به مشکلات فرد بیمار اضافه شود بنابراین گفتار درمانگر باید نقش روشنی از روند رشد گفتار و سیر درمان در اختیار خانواده‌ بیمار قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه نقش گفتار درمانگر در اصلاح بیمار کمتر از متخصصان نیست، گفت: با توجه به آشنایی و احاطه درمانگران به مکانیسم گفتار، نحوه رشد و مسایل ارتباطی گفتار، این درمانگران قدم به قدم باید در تعیین اولویت‌های درمان تیم درمانگر را یاری دهند که کار سختی است.

تهرانی اضافه کرد: گفتاردرمانگر باید علاوه بر تسلط بر فیزیولوژی دهان و گفتار به آواشناسی، واج‌شناسی و نحوه تولید صدا و آسیب‌های مختلف مرتبط آشنایی و تجربه کافی داشته باشد.

وی تصریح کرد: رسیدن به تخصص در این زمینه آسان نیست و امیدواریم به زودی شاهد ایجاد دوره تخصصی شکاف لب و کام در کارشناسی ارشد و یا دوره مستقلی برای آموزش کافی در این زمینه باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه بیشتر گفتار درمانگران پس از مدت‌ها تلاش، تمرین و اصلاح گفتار در زمینه بیماری‌های مختلف تنها به وضوح گفتار اکتفا می‌کنند، اظهار کرد: والدین می‌توانند تا 90 درصد از گفتار مختل کودکان خود را درک کنند، اما یک گفتار درمانگر نباید تنها به خوب‌شدن گفتار اکتفا کند بلکه رسیدن به گفتار طبیعی باید هدف نهایی درمانگران قرار گیرد به گونه ای که هر فرد غیرمتخصصی نیز بتواند درصد زیادی از گفتار بیمار را درک کند.

انتهای پیام/ش20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول