اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

مسلمانان با استناد به آیات قرآن دانش غرب را به چالش بکشند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت: مسلمانان برای اثبات توحید و رد نظریه انسان‌محوری تنها با استناد به یک آیه از قرآن کریم می‌توانند دانش و علوم غرب را به چالش بکشند.

مسلمانان با استناد به آیات قرآن دانش غرب را به چالش بکشند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت ابوالفضل درویزه صبح امروز در همایش "یک آری به خویش" در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور این شهر با اشاره به اینکه غرب همواره سعی در ثبت، ضبط  و عرضه دستاوردهای علمی و فرهنگی به نفع خود در جهان را دارد، اظهار کرد: قبل از آغاز علوم مدرن در غرب در قرن‌های 15 و 16 میلادی محققان مسلمان از نظر علمی قلمرو اسلامی را تا مرزهای اسپانیا پیش برده بودند.

وی با بیان اینکه بسیاری از محققان مسلمان ایرانی نظیر فارابی و سعدی برای انجام تحقیقات خود تا مرزهای دور سفر می‌کردند تا نظریات خود را از طریق مشاهده و تجربه اثبات کنند، افزود: در زمانی که یونان از نظر علمی ظرفیت‌هایی را در جهان ایجاد کرده بود دانشمندان مسلمان خود را مرعوب فرهنگ و تمدن آن زمان قرار ندادند و با به چالش کشیدن تئوری‌هایی که کسی جرات اعلام نظر در رد آنها را نمی‌کرد به دنبال شواهدی برای اثبات مستندات خود بودند.

این پروفسور با برشمردن برخی از دانشمندان مسلمان تاثیر‌گذار در علوم تجربی ابراز کرد: "الکندی" در قرن نهم میلادی با به چالش کشیدن نظریه "رویت" که یونانی‌ها پایه‌گذاری کرده بودند برای نخستین بار مبانی فیزیک نوری را زیر سئوال برد و توانست نظریه محکم‌تری را در این راستا اثبات کند.

وی "ابن‌هیثم" را از زمره دیگر دانشمندان مسلمان خواند و گفت: این دانشمند بزرگ با تکمیل نظریه رویت در زمانی که اروپا در حصار تفکر ارسطویی بود کمک شایانی به علم کرد.

درویزه با اشاره به اینکه در آن زمان هنوز دانشمندان بر نظریات ارسطو و دیگر دانشمندان قبل از خود استوار بودند و برای اثبات مسایل مختلف از تجربه و مشاهده استفاده نمی‌کردند، اذعان کرد: دانشمندان مسلمانی مانند ابن‌هیثم را می‌توان از جمله بنیانگذاران استفاده از علوم تجربی و مشاهده دانست.

وی با اشاره به اینکه غرب تافته جدا بافته در تولید علم نیست  تصریح کرد: فضایل مسلمانان در طول تاریخ همواره توسط بیگانگان پوشانده شده و این باور غلط در جهان فراگیر شده که غرب در تولید علم پیشرو بوده است در حالی که هوشیاری شیطنت‌آمیز دشمن و غفلت ما موجب پیدایش چنین باورهایی در تاریخ شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه کلمه علم 80 بار در قرآن آمده و ترکیب"اولی‌الالباب" به معنای خردمندان نیز در قرآن به کار رفته است، ادامه داد: خداوند مسلمانان را در قرآن از تقلید کورکورانه بازداشته و همه جا علم و ایمان را در کنار یکدیگر به کاربرده است.

وی با تاکید براینکه الگو برداری از محققان تمدن اسلامی نظیر ابن هیثم باید جزو کارهای تحقیقاتی دانشگاه‌ها باشد، افزود: دانشجویان باید مباحث مختلف علمی را که غرب بزرگنمایی می‌کند به چالش بکشند تا انسان‌ها به ضعف‌های خود در حوزه علمی آگاه شوند.

وی گفت: دانشجویان می‌توانند به عنوان مثال مفهوم "زمان‌های طولانی" را که غرب بسیاری از تحقیقات خود در زمینه جانوارانی مانند دایناسورها ارائه داده است را به چالش بکشند زیرا این مفهوم به قدری در علم تکرار شده که همه بدون اثبات مشاهده و تجربه آن را پذیرفته‌اند.

درویزه با تصریح بر اینکه خداوند در سیر تکاملی همه چیز را از حالت ساده به حالت پیچیده تغییر داده است، اظهار کرد: اگر دانشجویان بتوانند با تکیه بر این مفاهیم چالش‌های علمی را در دنیا آغاز کنند نظریه سکولار زیر سئوال می‌رود زیرا غرب معتقد است با پیشرفت‌های علمی دیگری نیازی به وجود دین در زندگی بشر نیست.

وی با بیان اینکه علم انسان هر قدر نیز پیشرفته باشد هنوز قادر به پاسخگویی نیازهای اولیه انسان نیست، افزود: هیتلر در قرن بیستم که مبانی مدیریت اجتماعی کاملا علمی ارائه شده بود با تکیه بر اجرای تز نژادپرستی جان بالغ بر 80 میلیون انسان را گرفت و اینها جزو نقایص تئوری‌های بشر است.

به گفته این استاد دانشگاه انسان با این همه پیشرفت علمی و اختراعات مختلف به قدری در برابر سیستم پیچیده مهندسی نظام آفرینش عاجز است که هنوز نتوانسته به دست یک فضانورد یک لیوان آب بدهد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز بشر امروز به گندم مانند نیاز بشر دوران مصر باستان به این برکت الهی بوده و هنوز علم جایگزینی برای گندم پیدا نکرده است بنابراین غرب با این همه ضعف در حوزه علمی چگونه ادعای سکولار می‌کند.

درویزه با اشاره به اینکه دانشمندان مسلمانان مفهوم را خلق می‌کردند ادامه داد: ریاضیدانان مسلمان برای نخستین بار مفهوم صفر را به ریاضی وارد کردند و جبر و مثلثات نیز از دیگر ابداعات دانشمندان مسلمان در حوزه ریاضی بوده است.

وی تصریح کرد: انسان در حوزه پیشرفت‌های علمی خود هنوز وابسته به سیستم‌هایی است که خداوند خلق کرده بنابراین چگونه ادعا می‌کند که در عصر حاضر دیگر نیازی به وجود دین نیست.

درویزه با اشاره به آیه پایانی سوره ملک در قرآن مجید افزود: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که به کافران بگو اگر روزی از خواب برخاستند و دیدند که همه آب‌ها در زمین فرو رفته چه کاری از دستشان بر می‌آید و نزول این آیه از سوی باریتعالی تمام تاریخ را تا آخر دنیا به چالش کشیده است تا انسان ادعای قدرت در پیشگاه این خدای بزرگ را نداشته باشد.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول