اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

بولتون: تفاوت رامنی و اوباما، این بار در سیاست خارجی

خبرگزاری فارس: بین دیدگاه اوباما، که به دنبال سازش با سایر کشورها است، و رامنی که از نظریه ریگان مبنی بر «ایجاد صلح از طریق قدرت» تبعیت می‌کند، شکاف عمیقی وجود دارد.

بولتون: تفاوت رامنی و اوباما، این بار در سیاست خارجی

به گزارش فارس، اندیشکده «امریکن اینترپرایز» در مقاله‌ای به قلم «جان بولتون» می‌نویسد: با توجه به شباهت موجود در نگرش اوباما و سوسیال دموکرات‌های اروپا در داخل آمریکا و در سطح بین المللی، وی همیشه مایه خشنودی آنها بوده است. اما در تاریخ ریاست‌جمهوری آمریکا، او یک رئیس‌جمهور افراطی و شکست خورده است. همانطور که در گفت و گوی معروف او با «مدودیوف»،‌ رئیس‌جمهور روسیه مشهود است، دوره دوم ریاست‌جمهوری او، حتی بدتر نیز خواهد بود. اوباما مصرانه از مدودیوف درخواست کرد که تا انتخابات به او «فرصت» بدهند و پس از انتخابات، وی با «انعطاف» بیشتری با روسیه رفتار خواهد کرد.

* اوباما به سیاست‌های امنیتی محتاطانه، پشت پا زد

این افتضاح رئیس جمهور آمریکا که به جای کشورش ، به نفع خود مذاکره می‌کند، به شدت نگران کننده است. به همان اندازه، ناتوانی اوباما در شناخت رابطه حیاتی بین یک آمریکای قدرتمند در عرصه بین المللی و رفاه داخلی پایدار، نگران کننده است. ثبات جهانی که لازمه تجارت، سرمایه گذاری، ارتباطات و مسافرت است ، خود به خود حاصل نمی‌گردد. اما ثباتی که به توجه و قدرت آمریکا و شرکای هم پیمانش، به ویژه ناتو بستگی دارد،‌ بی‌فایده است. اما اوباما با آغاز گفت‌و‌گو در مورد دفاع موشکی ملی، که در ظاهر موضوع گفت‌و‌گوی او با مدودف بود، به سیاست‌های امنیتی محتاطانه، پشت پا زد. رونالد ریگان، که نظریه دفاع موشکی وی «برقراری صلح از طریق قدرت» بود، بحث دفاع موشکی ملی را دوباره مطرح کرد.

* اوباما با از سر گرفتن رویکرد قبلی آمریکا نسبت به روسیه، در حال تخریب دفاع موشکی است

در سال 2001،‌ جورج دبلیو بوش، این ایده را دنبال کرد و خروج آمریکا از پیمان منع تولید موشک‌های ضدموشک بالیستیک را اعلام کرد. در نتیجه، آمریکا توانست قابلیت‌های دفاع موشکی خود را در برابر کشورهایی چون کره شمالی و ایران، افزایش دهد. «تخریب متقابل»، هنوز هم در میان دموکرات‌ها در نوسان است و به علاوه، اوباما با از سر گرفتن رویکرد قبلی آمریکا نسبت به روسیه، در حال تخریب دفاع موشکی است. موسکو هنوز هم مخالف اقدامات آمریکا در جهت حفاظت از مردم این کشور است و اوباما تسلیم خواسته‌های روسیه شده و تاسیسات آمریکا در لهستان و جمهوری چک را تعطیل می‌کند.

* رامنی دیدگاه ریگان را دنبال می‌کند

در مقابل، میت رامنی با اصرار بر حفاظت مردم آمریکا از حملات مخرب اتمی، شیمیایی و یا میکربی،‌ به‌ وسیله موشک‌های بالستیک، دیدگاه ریگان را دنبال می‌کند. بحث‌های مربوط به دفاع موشکی آمریکا، کاملا بیانگر این مطلب است که بین دیدگاه اوباما، که به دنبال سازش با سایر کشورها است، و رامنی که از نظریه ریگان مبنی بر «ایجاد صلح از طریق قدرت» تبعیت می‌کند، شکاف عمیقی وجود دارد. اوباما از همان ابتدا، درست درشرایطی که رهبری آمریکا به شدت حیاتی است، اشتباه کرد. اشتباه وی در خصوص جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی، شیمیایی و میکروبی بود. هر طور که حساب کنیم، در حال حاضر، تهدید گسترش این سلاح‌ها، در عمل بیشتر از زمان آغاز به کار او به عنوان رئیس جمهور است. ایران و کره شمالی نهایت استفاده را از ضعف آمریکا درپیشبرد برنامه اتمی و موشک بالستیک خود برده‌اند.

* اوباما مانند «فرانکلین روزولت» فکر نمی‌کند

با این حال، اوباما بسیار نگران است که اسرائیل، قبل از آنکه ایران در عمل به سلاح هسته‌ای دست پیدا ‌کند، دست به اقدام پیشگیرانه علیه برنامه هسته‌ای این کشور بزند. تهدید ایران نه تنها مشکل اسرائیل، بلکه مشکل کل دنیاست. به هر حال، اسرائیل برای مقابله با یک هولوکاست هسته‌ای، این حق را دارد که پیش از آنکه ایران آن را محو کند، همانطور که بارها تهدید به این کار کرده است، از خود دربرابر این حمله دفاع کند. قبل از «پیرل هاربر»، «فرانکلین روزولت»، با توجیه حملات آمریکا به زیردریایی‌های آلمانی، به طرز ماهرانه‌ای، توضیح داد که چرا اسرائیل حق دارد که ابتدا وارد عمل شود. از نظر او: «وقتی شما یک مار زنگی را می‌بینید که آماده حمله است، نباید صبر کنید قبل از آنکه شما به او حمله کنید، او شما را نیش بزند.» واضح است که اوباما مانند «فرانکلین روزولت» فکر نمی‌کند.

* افزایش خطرات ناشی از درگیری‌های گسترده‌تر در خاورمیانه

امروزه می‌توان گفت به احتمال زیاد، ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد که این دقیقا به تهدیدی منجر خواهد شد که اسرائیل از آن واهمه دارد. حتی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز هشدار داده است که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، عربستان سعودی، مصر، ترکیه و شاید دیگر کشورهای منطقه نیز از این کشورعقب نخواهند ماند. به علاوه، با در نظر گرفتن این که ایران همچنان به حمایت از تروریسم بین المللی و حکومت جنایت کار اسد در سوریه ادامه می‌دهد،‌ می‌توان گفت که خطرات ناشی از درگیری‌های گسترده‌تر در خاورمیانه افزایش پیدا می‌کند.

* اوباما برخلاف ریگان عمل می‌کند

در هر حال، اوباما برخلاف ریگان عمل می‌کند؛ درست مثل اینکه قدرت آمریکا تحریک آمیز، و اقداماتش موجب سوءرفتار دیگر کشورها خواهد شد. طبق جهان‌بینی اوباما، درصورتی که آمریکا کمتر انگشت‌نما، قدرتمند و مهاجم به نظر آید، سایر کشورها، بیشتر تحت کنترل درخواهند آمد. درحقیقت، خلاف این موضوع درست است. تحریک و ترغیب مخالفان به اینکه فکر کنند آمریکا سرگرم امور داخلی خود است و به تهدیدات آنها توجهی نداشته و برای متوقف کردن آنها تمایلی ندارد و یا ناتوان است، نشان دهنده ضعف آمریکا است.

زمانیکه این تصور گسترش پیدا کند، آمریکا حقیقتا در معرض خطر قرار خواهد گرفت. سایر کشورها نیز سیاست‌های خود را برای سوءاستفاده از ضعف یا بی‌توجهی آمریکا، تنظیم کرده و به زیان این کشور و دوستانش رفتار خواهند کرد؛ همانطور که در سه سال و نیم گذشته این کار را انجام داده‌اند. و این همان دلیلی است که چرا بازگشت رامنی به سیاست خارجی ریگان، برای واشنگتن و متحدان آن، بسیار ضروری است.

انتهای پیام/1410x2/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول