اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

مدیر مؤسسه «قرآن و نهج‌البلاغه» در گفت‌وگو با فارس:

توان مسئولان «طرح ملی حفظ» صرف سایر مسئولیت‌ها می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر مؤسسه «قرآن و نهج‌البلاغه» تلف شدن توان مسئولان «ستاد راهبری طرح ملی قرآن کریم» را در سایر مسئولیت‌های قرآنی، سبب تأخیر در اجرای طرح دانست.

توان مسئولان «طرح ملی حفظ» صرف سایر مسئولیت‌ها می‌شود

حجت‌الاسلام «محمد رضازاده» رئیس مؤسسه «قرآن و نهج‌البلاغه» در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص ارزیابی عملکرد «ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن‌کریم»، با اشاره به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جهت تربیت حافظان قرآن و گسترش فرهنگ حفظ در کشور با تأسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب با در نظر داشتن افق چشم‌انداز طرح، «ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن» را تشکیل داد.

*آموزش‌های حفظ قرآن ذاتاً زود بازده نیست

وی با اشاره به اینکه ارزیابی عملکرد ستاد، با توجه به فرآیند آموزشی و دشواری رشته حفظ، باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد خواستار حمایت دولت و مجلس از اجرای طرح ملی حفظ قرآن شد.

رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه با بیان اینکه انتظار نمود و بازدهی سریع در فعالیت‌های قرآنی، خصوصاً در بخش حفظ، خواسته نامطلوبی است، گفت: دوستانی که مسئولیت امور را در این ستاد ملی برعهده دارند، شاید به خاطر مشغله‌ و مسئولیت‌ دیگری که در مراکز و سازمان‌های قرآنی کشور بر عهده دارند، تمام توانشان در این طرح معطوف نشده است و این سبب شده تا اجرای تصمیمات طرح، با تأخیر اجرا شود.

*دولت منابع مالی طرح ملی حفظ را تأمین نکرده است 

رضازاده، همچنین یکی دیگر از علل عملکرد ضعیف ستاد را عدم پشتیبانی مالی از سوی دولت و مجلس دانست و گفت: متأسفانه دولت در بخش ترویج فرهنگ قرآنی کشور، از نظر تخصیص منابع مالی، پشتیبانی مناسبی را انجام نمی‌دهد؛ به فرض اینکه ساز و کار طرح ملی حفظ توسط ستاد تعیین شده باشد؛ در اجرا مشکلات متعددی به وجود می‌آید.

وی در این باره افزود: حفظ قرآن، نیاز به برنامه‌ریزی مدون، تشویق و تخصیص تسهیلات ویژه دارد.

*طرح ملی حفظ قرآن کریم با شعار محقق نمی‌شود

این مدیر قرآنی در ادامه با بیان مثالی عنوان کرد: یک ورزشکار که با زحمت، یک عنوان را به خود اختصاص می‌دهد، در وهله اول 200 سکه به او اعطا می‌شود، ولی برای حافظ قرآن که تلاش‌های مضاعفی را در فراگیری حفظ قرآن‌کریم سپری کرده است، هیچ تسهیلاتی از سوی دولت برای او در نظر گرفته نمی‌شود؛ متأسفانه شعار، خوب می‌دهند و در مقام عمل، عملکردی از سوی مسئولان دیده نمی‌شود و اگر بخواهیم اینطور پیش برویم، ستاد ملی حفظ و فعالیت‌های قرآنی کشور، هیچ نتیجه را به دنبال نخواهد داشت.

وی در ادامه در این باره اظهار داشت: بنده به عنوان یکی از فعالان عرصه قرآنی در برخی از برنامه‌های اجرایی مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه، به عنوان درخواست مساعدت مالی و پشتیبانی، نامه‌ای را به استاندار محترم قم تنظیم و تقدیم کردم، که متأسفانه تاکنون هیچ جوابیه‌ای از سوی وی در اختیار این مؤسسه، قرار نگرفته است.

*حفظ کل قرآن مورد نظر رهبر معظم انقلاب نیست

رضازاده با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در بخش حفظ 10 میلیون حافظ قرآن، اظهار داشت: نگاه و توجه مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ به عنوان چشم‌انداز مطرح شده است و نظر معظم‌له، این نیست که این امر، در فاصله زمانی یک یا دو سال انجام شود و میزان حفظ نیز از نگاه ایشان حفظ کل قرآن نیز نیست.

*نظر رهبر انقلاب با این وضعیت محقق نمی‌شود

رضازاده با اشاره به اینکه تربیت این تعداد حافظ شاید بیش از 10 سال به طول انجامد، افزود: با این وضعیت، به زعم اینجانب تا 10 سال آینده امکان تربیت 10 میلیون حافظ در سطح کشور وجود نخواهد داشت.

*بین دستگاه‌های قرآنی همدلی وجود ندارد

رضازاده در ادامه با بیان اینکه مسئولان قرآنی کشور باید در ابتدا ضرورت و اهمیت ترویج فرهنگ حفظ را باور کنند؛ تا اهداف طرح محقق شود، اظهار داشت: دستگاه‌های قرآنی کشور همکاری و همدلی و حتی رقابت‌های صحیحی با یکدیگر ندارند.

رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه ایجاد هماهنگی بین نهادهای قرآنی کشور را از وظایف ستاد ملی حفظ قرآن دانست و افزود: ستاد ملی با کارگروه‌هایی که ایجاد می‌کند می‌تواند با نهادهای عهده‌دار بخش حفظ هماهنگی لازم را ایجاد کند.

*سیاستگذاران طرح ملی حفظ با مجریان طرح مشورت نمی‌کنند

رضازاده با اشاره به عملکرد و نقش مؤثر مؤسسات مردمی در بخش حفظ گفت: مراکز زیادی همچون مرکز توسعه، ترویج فعالیت‌های قرآنی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد اسلامی و بخشی نیز توسط سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت قرآنی کشور را به عهده دارند، اما به نظر می رسد بیش از 80 درصد فعالیت‌های قرآنی کشور در بخش مردمی و توسط مؤسسات مردم‌نهاد اجرا می‌شود.

وی در این باره افزود: با این وجود عدم مشاوره قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران قرآنی کشور در اخذ تصمیمات خود سبب برنامه‌ریزی غیرواقعی در این بخش شده است.

رضازاده در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه در اجرای صحیح طرح نظر کارشناسان ضروری است، اظهار داشت: باید جلساتی در این خصوص با حضور کارشناسان مطرح شود تا برنامه‌ریزی مدون و مصوبی در جهت اجرای طرح ملی حفظ قرآن‌کریم در سطح کشور گرفته شود.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول