اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیلگر عرب مسائل منطقه:

پهپاد حزب‌الله تأسیسات گازی صهیونیست‌ها را در تیررس مقاومت قرار داد

خبرگزاری فارس: صهیونیست ها تاکنون تهدید اصلی علیه تأسیسات گازی خود را در قایق‌های بمب گذاری شده می دیدند، اما پهپاد مقاومت، خطر آسیب پذیری این تاسیسات صهیونیست‌ها را به وضوح نشان داد.

پهپاد حزب‌الله تأسیسات گازی صهیونیست‌ها را در تیررس مقاومت قرار داد

به گزارش فارس، یوسف صایغ تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در مقاله ای در پایگاه خبری عربی پرس در بیروت، به بررسی دستاورد اخیر حزب الله در به پرواز درآوردن پهپاد بر فراز آسمان سرزمین های اشغالی پرداخته است.

پهپاد حزب الله نشانه شکست سامانه «گنبد آهنین»

همانطور که انتظار می رفت سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان پیرامون برخی ابعاد مربوط به هواپیمای شناسایی ایوب، مشکل دیگری برای سران سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی به بار آورده است، زیرا سران رژیم صهیونیستی همچنان به دنبال راهی برای برون رفت از بحران شکست سامانه «گنبد آهنین» هستند که نه تنها تاکنون نتوانسته است مانع از اصابت موشک‌های مقاومت به شهرک‌های صهیونیست نشین شود بلکه پهپاد حزب‌الله نیز بر ابعاد این بحران افزوده است. نتایج تحقیقات اولیه نیروی هوایی صهیونیست‌ها نشان می دهد که این پهباد در ارتفاع بسیار بالا – حدوداً 12 هزار پایی – پرواز می کرده و طبق ارزیابی حاصله از این تحقیقات، هواپیمای مذکور حامل برخی تجهیزات و وسایل نیز بوده است، اما هنوز مشخص نیست که این تجهیزات، ویژه هوانوردی و راهبری پهپاد از سوی مسئولین عملیات بوده یا اینکه کاربری آنها تصویربرداری و شناسایی اهداف زمینی یا دریایی بوده است.

میادین گازی رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه

در مورد دریا، این بخش از سخنان سید حسن نصرالله جالب توجه بود که: «اکنون همه می دانند چه چیز در دریا وجود دارد.» این سخنان به سکوهایی اشاره دارد که رژیم صهیونیستی برای کاوش و استخراج نفت از دریا ایجاد کرده است، به ویژه پس از آن که اسرائیل اعلام کرد مقادیری گاز طبیعی را در یک میدان جدید و بسیار مهم در دریای مدیترانه، کشف کرده است. شرکت اوبورتنتی ریسورسز اسرائیل – متخصص کشف منابع انرژی زیر دریا – اعلام کرده است که عملیات حفاری نشان دهنده احتمال وجود 190 میلیارد متر مکعب گاز در میدان بلا جیک واقع در سواحل یافا است. رونی هیلمن رئیس این شرکت تصریح کرده است که «میزان گاز اکتشافی و تخمین های قوی، نشان می دهد که این میدان، سومین میدان بزرگ کشف شده در سواحل اسرائیل است.» وی به این مطلب اشاره کرد که مقادیر اکتشافی تا دهها سال، آینده اسرائیل را تضمین می کند. در سال 2010 دو میدان گازی تامار و لیویاتان در 160 کیلومتری سواحل یافا و در عمق بیش از 1600 متری کشف شد. احتمال می‌رود که میدان لیویاتان حاوی 450 میلیارد متر مکعب و میدان تامار حاوی 238 میلیارد متر مکعب گاز باشد. گاز مهمترین ثروت سوخت دریایی است که از یک دهه پیش در جهان کشف شده و ارزش این منابع ده‌ها میلیارد دلار برآورد می شود. اسرائیل تلاش می کند با بهره‌برداری از این میادین، وابستگی خود به واردات انرژی را - به خصوص بعد از توقف واردات گاز از مصر - کاهش دهد.

پهپاد حزب الله اصلی‌ترین خطر برای میادین گاز رژیم صهیونیستی

پایگاه « اسرائیل دیفنس » که متخصص مسائل نظامی اسرائیل است، اعلام کرده که پهپاد ارسالی حزب‌الله ساخت ایران است و پرواز آن بر فراز مدیترانه نشان می دهد که مسأله حمایت از تأسیسات گازی در دریای مدیترانه به مسئله‌ای فوری تبدیل شده است. این پایگاه می‌افزاید: تاکنون به نظر می رسید که تهدید اصلی علیه تأسیسات کاوش و استخراج گاز از دریا، در قایق‌های بمب گذاری شده یا حامل افراد مسلح، خلاصه می شود اما به اعتقاد کارشناسان، موفقیت حزب الله در به پرواز درآوردن پهپاد بر فراز سواحل اسرائیل و آنگاه ورود آن به درون حریم هوایی اسرائیل، اوضاع را به کلی عوض کرده است. به باور برخی کارشناسان اسرائیلی، این عملیات با هدف آزمایش توان اسرائیل برای ردیابی پهپادها – پیش از ورود به حریم هوایی این کشور – صورت گرفت و نشان داد که توانایی اسرائیل در این زمینه قابل نقد است به ویژه اینکه پهپاد مذکور وارد حریم هوایی اسرائیل شد و حدود نیم ساعت بر فراز آسمان این کشور پرواز کرد.

توجیه صهیونیست‌ها برای شکست اطلاعاتی از نوع پهپاد

به گفته این کارشناسان، سید حسن نصرالله قبلاً تهدیداتی را علیه تأسیسات گازی اسرائیل در دریای مدیترانه مطرح کرده بود و به نظر می‌رسد که پهپاد ایرانی حزب الله با هدف شناسایی به پرواز در نیامده است، زیرا اطلاعات احتمالی ارسالی توسط این هواپیما از طریق سرویس Google earth نیز قابل دسترسی است. همچنین به باور یکی از کارشناسان اسرائیلی، حزب الله نیازی به اطلاعات تاکتیکی ندارد زیرا موشک، سلاح اصلی این گروه است که نیازی به اطلاعات فوری از جنس اطلاعات ارسالی از سوی پهپاد ندارد.

پهپادهای حزب الله تأسیسات انرژی اسرائیل را هدف گرفته‌اند

این کارشناس اسرائیلی می افزایند: «این نوع هواپیماها برای آسیب رسانی و حمله به اهداف بزرگی چون تأسیسات کاوش گاز، به کار گرفته می شوند و به همین خاطر وضعیت جدید، مستلزم استفاده از بسیاری ابزارهای دیگر به خاطر حمایت از تأسیسات گازی واقع در آبهای اقتصادی اسرائیل است.» ضعف دفاع هوایی رژیم صهیونیستی این امکان را به پهپاد شناسایی مقاومت داد تا وارد حریم هوایی این رژیم شود و بیش از 15 دقیقه و صدها کیلومتر بر فراز اراضی اشغالی به پرواز درآید. در حالی که رهبران رژیم صهیونیستی مشغول تحلیل و بحث در مورد شکاف‌های تازه دفاع هوایی خود هستند، اظهارات سید حسن نصرالله مبنی بر اینکه ارسال پهپاد شناسایی «نه اولین و نه آخرین بار است» نگرانی رهبران و نظامیان اسرائیل را افرایش داده است. بله هواپیماهای شناسایی مقاومت لبنان، بر فراز اراضی اشغالی فلسطین به پرواز در آمده و در آینده نیز چنین خواهد بود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول