اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همدان صورت گرفت

افتتاح نمایشگاه سیار دستاوردهای دانشمندان تاریخ اسلام و ایران

خبرگزاری فارس: دومین نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با عنوان «دستاوردهای دانشمندان تاریخ اسلام و ایران» امروز با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بوعلی سینا افتتاح می‌شود.

افتتاح نمایشگاه سیار دستاوردهای دانشمندان تاریخ اسلام و ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان در این نمایشگاه دستاوردهای دانشمندان مسلمان ایرانی چون شاکر خراسانی، برادران بنو موسی، ابن سینا، مویدالدین عرضی دمشقی، عبدالرحمن خازنی و ابوبکر کرجی در حوزه‌های مکانیک، نجوم، ترازها و فناوری‌های بومی در ایران بازآفرینی شده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

در این نمایشگاه همچنین سیر تکامل صنعت برق در ایران به صورت نمایشگاه عکس و فیلم به نمایش در می‌آید.

این نمایشگاه سیار با هدف تبیین نقش مسلمانان و ایرانیان در به ثمر رساندن بخشی از دانش جهانی، بازدیدکنندگان خود را در معرض آموزش‌های غیر مستقیم برای انتقال دانش فناوری‌های مختلف قرار می‌دهد و از سوی دیگر در احیای هویت علمی و شناساندن مشاهیر حوزه‌های متنوع دانش قدم بر می‌دارد.

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران مؤسسه‌ای است پژوهشی که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز کرده است.

مأموریت اصلی این مؤسسه، بازسازی تاریخ علوم و فناوری مردم ایران در دوران بعد از اسلام و حتی قبل از اسلام و نیز نمایش برای ایجاد انگیزه و ارائه ایده‌های جدید از سوی علاقه‌مندان، دانشجویان، پژوهشگران و نیز نمایش اصول و تئوری‌های دانش و فناوری‌های روز دنیا است.

در حال حاضر این موزه گالری دائمی را با عنوان «دستاوردهای دانشمندان تاریخ اسلام و ایران» در محل کتابخانه ملی و گالری دیگری را در حوزه‌های فناوری‌های بومی و مرکز علم (علوم پایه) در خیابان 30 تیر راه‌اندازی کرده است.

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران دارای 150 اثر است که با انعقاد قرارداد با شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی و دولتی، آثاری از دانشمندان ایران برای نمایش در این موزه در حال بازسازی، طراحی و افزایش است.

بسیاری از آثار دانشمندان ایران در اختیار کشورهای دیگر قرار دارد و بخشی از آن در ایران است، لذا موزه با شبیه‌سازی آثار دانشمندان ایران و اسلام که کاربردهای خاصی هم دارند، آنها را معرفی می‌کند. 

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول