اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

تهیه سامانه مدل مدیریت هوشمند ریسک توسط شهرداری مشهد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: 72.6 درصد ساختمان‌های مشهد کم‌کیفیت هستند.

تهیه سامانه مدل مدیریت هوشمند ریسک توسط شهرداری مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، پروفسور محسن غفوری آشتیانی در سومین همایش مدیریت بحران در صنعت ساختمان و شریان‌های حیاتی مقاله‌ای با موضوع مدیریت هوشمند و موثر ریسک و بحران زلزله مشهد ارائه کرد و افزود: در حال ‌حاضر خطر زلزله و آسیب‌پذیری ما در کشور بسیار بالاست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اضافه کرد: مشهد از جمله شهرهای ایران است که در وضعیت خطر بالایی قرار دارد و سرمایه‌های انسانی و اقتصادی که در این شهر قرار دارند این را بالا می‌برند.

وی به سامانه مدل مدیریت هوشمند ریسک که در مشهد به عنوان تنها شهر در ایران آماده شده است، اشاره کرد و گفت: این سامانه که در مشهد توسط شهرداری تهیه شده است کار فوق‌العاده‌ای است که حتی نمونه آن در تهران هم نیست و طبق آن تمام اطلاعات مشهد از گسل‌ها گرفته تا وضعیت ساختمان‌ها برای مدیریت  هوشمند ریسک در این سامانه اطلاعاتی جمع‌آوری شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: طبق سامانه اطلاعاتی آماده شده برای مدیریت ریسک هوشمند در مشهد 41.7 ساختمان‌های مشهد به شکل نیمه اسکلت هستند.

وی افزود: آیا شهرداری و یا نظام آنقدر پول دارد که همه این ساختمان‌ها که کم کیفیت هستند را مقاوم کند؟

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه باید سایر شهرها هم چنین سامانه اطلاعاتی را برای شهرهای خود در مدیریت بحران آماده کنند، عنوان کرد: قابلیت به‌روز رسانی، مدیریت بهینه توسعه پایدار شهر، اولویت بندی و طراحی استفاده از منابع مالی، طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های تخمین سریع خسارات، کاهش خسارات اجتماعی، ارتقای ساخت و سازها، تصمیم‌گیری در رابطه با بافت‌های فرسوده شهری و حاشیه شهر و ... از جمله دستاوردهای این سامانه اطلاعاتی است.

سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در نهایت همه خراب می‌شوند!

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله کشور در ادامه سخنان خود عنوان کرد: سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما در نهایت همه چیز خراب می‌شود و با اتلاف سرمایه‌ها مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: در سوانح خوب پول خرج می‌کنیم ولی در نهایت به دلیل اینکه توزیع مناسب نیست هیچکس هم از وضعیت راضی نیست.

به گفته وی در دو دهه گذشته سرمایه‌گذاری برای بازسازی خسارات اقتصادی کمتر از خسارات وارده به مکان‌ها بر اثر بحران‌ بوده است که این آمار نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم شهرها را به وضعیت قبلی بازگردانیم و این نشان از عدم کافی بودن بازتوانی ما بعد از وقوع بحران دارد.

غفوری آشتیانی به الزامات کلیدی برای مدیریت هوشمند بحران اشاره کرد و افزود: نگاه‌ جامع و یکپارچه، مدیریت خطرپذیری در برابر مدریت بحران، پذیرش بالا بودن خطرپذیری‌ها، مدل‌سازی ریسک و تلفیق صحیح مولفه‌ها، داشتن اطلاعات دقیق و به‌روز رسانی شدن که قابل اعتماد و تاثیرگذار بر مولفه‌های ریسک باشد، پاسخگویی مبتنی بر شناخت، فراهم آوردن زیرساختارهای قانونی، مالی و فنی، بکارگیری دانش و قوانین، اولویت‌بندی برنامه‌های کاهش ریسک، گسترش پوشش بیمه سوانح به صورت حمایتی، اجباری و تشویقی و ... از جمله این موارد است.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه در جامعه نگاه یکپارچه برای بحران وجود ندارد و هرکس کار خودش را انجام می‌دهد.

به گفته وی زمانی می‌توانیم نگاه یکپارچه در ریسک داشته باشیم که مولفه‌های اثرگذار و اثربخش توجه کنیم.

وی با بیان اینکه مدیریت‌ها ضعیف است و خطرپذیری و آسیب‌پذیری بالاست، اظهار کرد: متاسفانه ما بیشتر به مدیریت بحران توجه می‌کنیم در حالی‌ که باید توجه به مقابله با کاهش خطرپذیری داشته باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اضافه کرد: در حال‌ حاضر چالش‌های ما کنترل و کاهش خطرپذیری در سوانح با هدف حفظ جان است.

وی افزود: متاسفانه امروزه همه تخلفات ساختمانی را می‌پذیریم.

سیاست نظام مبنی بر ایجاد مدیریت واحد در مواقع بحران در کشور جاری نیست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله کشور در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وضعیت مدیریت واحد در مواقع بحران گفت: ایجاد مدیریت واحد برای اجرای اقدامات واقعی در مواقع بحران از سیاست‌های نظام بوده است که متاسفانه امروزه در کشور جاری نیست.

وی با بیان اینکه دانش و قانون در کشور برای مقابله و مدیریت بحران‌ها وجود دارد، اضافه کرد: در حال‌ حاضر در اجرا مشکلات الفبایی وجود دارد و در کشور دانش و قوانینی که در رابطه با این مسئله وجود دارد، اجرایی نمی‌شود.

غفوری آشتیانی همچنین بر قدیمی بودن مدل بیمه‌ها در ایران نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز مدل بیمه‌هایی که در کشور استفاده می‌شود همان مدل سال 1371 است.

به گفته وی از آنجایی که این بیمه‌های امروزه به درد نمی‌خورند به حالت یک غیرمشوق عمل می‌کنند.

وی اضافه کرد: در وضعیت کنونی دولت بیمه‌گذار مجانی شده است زیرا نگاه‌ها به بعد از بحران است نه مدیریت ریسک که در این امر هر کس خطرپذیری بیشتری دیده باشد بیشتر دریافت می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با انتقاد از به تعویق افتادن برخی از طرح‌ها در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایجاد صندوق بیمه سوانح چند سال است که در مجلس متوقف مانده است که تصویب آن تاثیرات زیادی در جامعه خواهد داشت.

انتهای پیام/آ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول