اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول اداره میراث فرهنگی کازرون:

صنایع دستی معروف کازرون رو به انقراض می‌رود

خبرگزاری فارس: مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون گفت: نمدمالی، ملکی‌بافی و دولچه‌دوزی از جمله صنایع دستی معروف این شهرستان هستند که به علت بی‌توجهی رو به انقراض می‌روند.

صنایع دستی معروف کازرون رو به انقراض می‌رود

محمدرضا معینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کازرون اظهار داشت: در شهرستان کازرون از گذشته‌های دور، صنایع دستی متنوعی میان ساکنین آن رایج بوده که برخی از آنها به مرور زمان دستخوش تغییراتی شده و برخی دیگر نیز به طور کلی رو به فراموشی رفته است.

وی اساسی‌ترین علت رکود صنایع دستی را جایگزین شدن صنایع ماشینی و بی‌توجهی اقبال عمومی به این صنعت عنوان کرد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون در ادامه به صنعت دولچه‌دوزی در کازرون که مدتی پیش ثبت فهرست میراث ملی شده است، اشاره کرد.

وی گفت: این صنعت، پیشینه تاریخی بسیاری در کازرون دارد و از واژه عربی دلو به معنی آوند آب‌کشی گرفته شده که ظرف مخروطی شکلی است که از پوست دباغی شده (چرم) ساخته می‌شود و با سه پایه چوبی روی زمین قرار می‌گیرد، این وسیله برای خنک کردن آب به صورت طبیعی استفاده می‌شود.

معینی اضافه کرد: امروزه با گسترش شبکه لوله‌کشی و فراوانی یخچال این صنعت دستی که دارای مزایای فراوانی برای سلامتی جسم و تن انسان بوده نیز از مصرف افتاده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به صنایع دستی دیگر شهرستان کازرون از جمله نمدمالی، گیوه‌دوزی، دول‌دوزی، قالی و قالیچه و گلیم‌بافی اشاره کرد و اظهار داشت: با ماشینی شدن ابزارآلات زندگی و نیز بی‌توجهی به صنایع دستی، با گذشت زمان این صنایع یکی پس از دیگری به بوته فراموشی سپرده می‌شود و هنرمندان آن به مشاغل دیگر روی می‌آورند.

این مسئول در پایان از آموزش 20 هنرجو به طور رایگان در برخی از رشته‌های صنایع دستی رو به انقراض در کازرون توسط اداره میراث فرهنگی این شهرستان خبر داد و گفت: با آموزش این تعداد هنرجو امید آن می‌رود که با همت و توجه مسئولان، صنایع دستی رو به انقراض در این شهرستان احیا شود و روندی رو به گسترش یابد.

انتهای پیام/ز20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول