اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:

دسیسه چینی کشورهای غربی اوضاع افغانستان را به سمت بحران سوق می‌دهد

خبرگزاری فارس: کارشناس افغان با اشاره به نشست‌هایی که در این اواخر با حضور آمریکا و انگلیس برگزار شده، هدف از برگزاری این گونه نشست‌ها را دسیسه چینی برای تجزیه افغانستان عنوان کرد.

دسیسه چینی کشورهای غربی اوضاع افغانستان را به سمت بحران سوق می‌دهد

«غلام جیلانی ضواک» در گفت‌وگو با فارس در خصوص نشست‌های برگزار شده در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: طرح‌ها و نشست‌های اخیر به هیچ عنوان بی‌ارتباط با هم و تصادفی نیست، بلکه تمام این اقدامات بخشی از برنامه آمریکا و انگلیس هستند.

به اعتقاد وی این کشورها با دسیسه چینی به دنبال طرح تجزیه افغانستان هستند.

ضواک در این رابطه افزود: تجزیه افغانستان را نمی‌توان به طور مطلق رد کرد، چون آرزوی غربی‌ها این است و اگر کشورهای بزرگ غربی دسیسه چینی کنند، شرایط و اوضاع به شکل مصنوعی به طرف بحران خواهد رفت.

وی تصریح کرد: اگر سیر حوادث به شکل طبیعی حرکت کند، افغانستان کشوری قابل تجزیه نیست، چون بافت مردم این کشور به شکلی است که تجزیه در آن غیرقابل اجرا است.

این کارشناس افغان اظهار داشت: این اولین بار نیست که طرح تجزیه افغانستان مطرح می‌شود، بلکه بیست سال قبل نیز یک نشریه نظامی آمریکایی نقشه‌ای را منتشر کرد که در آن یک تغییر جغرافیایی در سطح منطقه مطرح شده بود.

به گفته ضواک، نه کشورهای منطقه و نه حتی در خود افغانستان کسی موافق طرح تجزیه نیست و امکان اجرای چنین طرحی در افغانستان بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

این کارشناس افغان خاطرنشان کرد: طالبان هرگز نمی‌خواهند یک قسمت از افغانستان را کنترل کنند، بلکه خواست همیشگی آنها تسخیر تمام کشور افغانستان و حتی فراتر از آن بوده است.

وی افزود: اگر برای طالبان چند ولایت در نظر گرفته شود، از گوشه و کنار افغانستان سایر اقوام و گروه‌ها نیز می‌خواهند بر مناطق دلخواه خود زمامداری کنند که این خود باعث وقوع و شروع مجدد جنگ‌های داخلی در افغانستان خواهد شد.

رئیس آژانس خبری کابل نیوز اظهار داشت: اگر افغانستان تجزیه شود ایران، پاکستان و سایر کشورهای منطقه نیز دچار مشکل می‌شوند چون در هر کدام از این کشورها گروه‌های فرصت طلب وجود دارند.

وی یادآور شد: انتشار نقشه جغرافیایی جدید منطقه که بیست سال قبل در آمریکا توسط یک نشریه نظامی منتشر شد، اتفاقی نبوده است و از همان زمان تاکنون آمریکا با هدف کنترل و دسترسی به منابع انرژی منطقه طرح تجزیه خود را دنبال می‌کند.

کارشناس افغان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر دیپلمات‌های آمریکایی و انگلیسی طرح تجزیه افغانستان را به دو قسمت شمال و جنوب مطرح ساختند و پس از آن دیپلمات‌های دیگر خواستند افغانستان را به چندین منطقه تجزیه کنند.

وی ملاقات اعضای کنگره آمریکا با بعضی گروه‌ها در افغانستان و تشویق برخی از سیاست‌مداران افغانستان را به اظهارات جدایی طلبانه منجر به این دانست که این افراد رفته رفته به طرح تجزیه فکر کردند.

ضواک گفت: افغان‌ها باید مواظب توطئه‌ها باشند و کسانی که به خاطر بقا و اهداف سیاسی خود از تجزیه کشور سخن می‌گویند، باید بدانند که این مسئله به نفع ملت افغانستان نیست.

به اعتقاد این کارشناس افغان، وعده سپردن حق حاکمیت چند ولایت به طالبان، منجر به تضعیف دولت و تجزیه افغانستان خواهد شد.

به گفته ضواک، پس از حادثه 11 سپتامبر که آمریکایی‌ها به هدف مقابله با تروریزم به افغانستان آمدند در طول ده سال، نتوانستند یا نخواستند جنگ را مهار کنند.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از مردم اکنون در این فکر هستند که چرا در این مدت به مراکز اصلی تروریسم که در آن طرف مرز «دیورند» قرار دارد توجه نشد، علت این است که جنگ نباید خاتمه پیدا کند.

وی تصریح کرد: تنها کاری که آمریکا تاکنون در افغانستان انجام داده، ادامه بحران است و اگر قصد حقیقی آمریکا مقابله با تروریسم بود، باید ریشه آن را در آن سوی دیورند از بین می‌برد که این کار را نکرد.

ضواک افزود: آمریکا در زمینه مذاکره و گفت‌وگو نیز از خود صداقت نشان نداده و اقدامات جدی را برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان انجام نداد.

کارشناس افغان تصریح کرد: آمریکا نه در جنگ خود صداقت دارد نه در صلح و نتیجه این گونه سیاست‌های آمریکا ادامه بحران در افغانستان است. 

اولین دور گفت‌وگوها و مذاکرات 3 جانبه بین کشورهای افغانستان، انگلیس و پاکستان در کابل برگزار شد و دومین دور این نشست‌ها در حاشیه شصت و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

برخی از کارشناسان معتقدند این نشست 3 جانبه با چراغ سبز آمریکا به منظور خروج از بن‌بست افغانستان برگزار شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول